PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING DAN PENGARUHNYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

Authors

  • Ainun Universitas Mataram
  • M. Ismail Prodi PPKn Jurusan PIPS FKIP Universitas Mataram
  • Sawaludin Prodi PPKn Jurusan PIPS FKIP Universitas Mataram
  • Edy Herianto Prodi PPKn Jurusan PIPS FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11477

Keywords:

SFAE type cooperative, PPKn learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the possibility of changes in student learning outcomes in Civics subjects after participating in learning that applies the student facilitator and explaining type cooperative learning model at SMP Negeri 2 Kuripan. There is a quantitative approach with the type of quasi experiment through nonequivalent control group design. The sample was obtained through purposive sampling in classes VIIA and VIIB. Multiple choice type tests are instruments to determine student learning outcomes. After going through the prerequisite test, paired sample t-tests were carried out using SPSS which showed the acquisition of a t-count score greater than the t-table score. Thus, Ho is rejected, which means that there is a change in learning outcomes in class VIIA students after participating in learning using the model that has been applied and student learning outcomes are better than the control class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiah, N. Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Round Table Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Iv Sdn 142 Langkemme Kecamatan Marioriwawo Kabupaten Soppeng. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/2759-Full_Text.pdf

Alwan, M., Saputra, H. H., & Jiwandono, S. 2021. (n.d.). Pengaruh Model Think Pair Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Pelajaran Ppkn Kelas V Sdn 09 Ampenan. Primary Education Journal, 2(1), 2021.https://journal.unram.ac.id/index.php/pendas

Aldin Rama Putra, T., Us, K. A., & Syahbani, N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Pada Mata Pelajaran Ipa Terpadu Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 7 Kabupaten Tebo (Doctoral Dissertation, Uin Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Astuti, I. D. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining (Sfe) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Di Sdn 16 Kota Bengkulu (Doctoral Dissertation, Uin Fatmawati Sukarno).

Fajri, L., Herianto, ; Edy, & Sawaludin, ; (2022) Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Media Komik Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ppkn Kelas Viii Di Smp Negeri 2 Lingsar. Agustus, 4(2), 371–382. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/manazhim

Gumantan Aditya, Mahfud Imam, & Yuliandra Rizky. (2020). Pengembangan Aplikasi Pengukuran Tes Kebugaran Jasmani Berbasis Android. Jurnal Ilmu Keolahragaan , 19(2), 196–205.

Hariyanto. (2020). Ilmu Kewarganegaraan, sanabil creative.

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 5(2), 117.

Isro’ullaili, Edy Herianto, & sawaludin, S. (2023) Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Monopoli Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn Kelas Viii Di Smpn 1 Mataram. http://eprints.unram.ac.id/38957/

Kurniawansyah, E., Dahlan, D., & Yuliatin, Y. (2022). Persepsi Mahasiswa Program Studi PPKn FKIP Universitas Mataram Terhadap Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Sistem Politik dan Pemerintahan Indonesia di Masa New Normal. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4), 2383-2387.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Panduan Teknis Memahami Buku Siswa Dan Buku Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar

Miftahul huda., 2019. (n.d.). Model-model pengajaran dan pembelajaran (Issue 2). https://juridiksiam.unram.ac.id/index.php/juridiksiam

Royani, N., Hida Wahyuna Amini, N., Muthil Jannah, R., Sari, P., & Kurniawan, W. 2023. (2023). Pengembangan Literasi Anak Melalui Metode Pembelajaran. In Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi (Vol. 1, Issue 1).

Sawaludin, S. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Sarana Pembinaan Nasionalisme Pada Masyarakat Multikultural. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(1), 68.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Bandung: Alfabeta

Surajiyo, S. E., Nasruddin, S. E., & Herman Paleni, S. H. I. (2020). Penelitian Sumber Daya Manusia, Pengertian, Teori Dan Aplikasi (Menggunakan Ibm Spss 22 For Windows). Deepublish.

Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka belajar.

Toyyibah, N., & Setyawan, A. (2020). Analisis Pemahaman Matematika terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN Bancaran 4 Bangkalan. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).

Zulaiha, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Student Facilitator and Explaining Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas V Di MIN 9 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Downloads

Published

2023-12-22

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>