ANALISIS KETERAMPILAN KOLABORASI SISWA SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN MEDIA DIORAMA PADA PEMBELAJARAN MATERI EKOSISTEM

Authors

  • Hervin Rizky Pratama Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Ishmatun Naila PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Meirza Nanda Faradita PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Surabaya

Keywords:

Collaboration, Diorama, Qualitative

Abstract

The aim of this research is to analyze the collaboration skills of elementary school students using diorama media in learning ecosystem material. This study uses a qualitative method. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. Data analysis techniques carried out by researchers include data collection, data reduction, data presentation and conclusions. The results of research based on observations and interviews on cooperation indicators show that students help each other among group members, the second indicator about responsibility shows that students can complete the assigned tasks on time, the third indicator about compromise shows that students can unite their opinions with other members, The fourth indicator regarding communication shows that students interact with their group members, the fifth indicator regarding flexibility shows that students collaborate with each other among group members.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila, R. M., Nurhasanah, N., & Salimi, M. (2017, October). Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dan Pembelajarannya di Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Asmawati, L. (2017). Peningkatan kreativitas anak usia dini melalui pembelajaran terpadu berbasis kecerdasan jamak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 145-164.

Balqist, A., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan model discovery learning untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan berpikir tingkat tinggi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(2), 103-111.

Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research), 3(2), 19-25.

Lengari & Maria Fatima Lema. (2019). Pengaruh Tanggung Jawab Dan Kemampuan Penalaran Formal Terhadap Hasil Belajar Pengetahuan Dan Hasil Belajar Keterampilan Pada Materi Pokok Sistem Koloid Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Kelas XI MIA 5 SMAN 7 Kupang, 19-84.

Machmudah, A., & Siswono, T. Y. E. (2019). Fleksibilitas Siswa dalam Mengajukan Masalah Matematika. MATHEdunesa, 8(2), 350-356.

Naila, I. (2020). The Effectiveness of Science Project Learning based on Entrepreneurship Model to Improve Elementary Students’ Collaborative Skills. Mimbar Sekolah Dasar, 7(3), 348-361.

Novarlia, I. (2015). Kompromi sebagai Kunci Budaya Demokrasi. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 2(2), 194–202.

Novianti, R. D., Sondakh, M., & Rembang, M. (2017). Komunikasi antarpribadi dalam menciptakan harmonisasi (suami dan istri) keluarga didesa Sagea Kabupaten Halmahera Tengah. Acta Diurna Komunikasi, 6(2).

Praditia, A. (2013). Pola Jaringan Sosial Pada Industri Kecil Rambut Palsu di Desa Karang Banjar Kecamatan Bojongsari Kabupaten Purbalingga. Universitas Negeri Yogyakarta.-SDDDZ

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Saenab, S., & Virninda, A. N. (2017). PjBL untuk pengembangan keterampilan mahasiswa: sebuah kajian deskriptif tentang peran pjbl dalam melejitkan keterampilan komunikasi dan kolaborasi mahasiswa.

Sagendra, Berti. “Proyek IPAS (Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial)” (2022): 1–59.

Sutopo. (2009). Metode Penelitian. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 53(9), 1689-1699.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tutiasri, R. P. (2016). Komunikasi Dalam Komunikasi Kelompok. Jurnal Komunikasi Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, 4(1), 81-90.

Wahyuningsih, A., Faradita, M. N., & Setiawan, F. (2022). Analisis Penggunaan Video Pembelajaran IPA Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas DI SD Muhammadiyah 9 Surabaya. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 52-64.

Wulandari, B., Arifin, F., & Irmawati, D. (2015). Peningkatan kemampuan kerjasama dalam tim melalui pembelajaran berbasis lesson study. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(1), 9-16.

Downloads

Published

2024-03-02