ANALISIS PARTISIPASI AKTIF PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN IPAS FASE B SEKOLAH DASAR DENGAN METODE GALLERY WALK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23363Keywords:
active participation, gallery walk method, IPAS, elementary schoolAbstract
This research aims to analyze the active participation of students in the Phase B elementary school IPAS learning using the gallery walk method. The type of research used in this study is descriptive qualitative. The data collection techniques in this study were conducted using observation, interviews, and documentation. Meanwhile, the data analysis techniques used by the researcher are data collection, data reduction, data presentation, and conclusion/verification. Based on the research that has been conducted, it was found that the gallery walk method can encourage the creation of interaction, collaboration, active participation, and understanding of the learning material among students. This method can also serve as an alternative means of active participation for students. Students show active involvement in group discussions, critical thinking skills, and active participation. This study recommends the implementation of the gallery walk method as an engaging and effective alternative learning strategy to optimize students' active participation.Downloads
References
Adip, A. (2021) ‘Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren’, Jurnal Mubtadiin, pp. 232–246.
Alif, M., Septiana, N. & Bahriyah, E.N. (2023) ‘Pemanfaatan Media Sosial Bagi Petani di Lahan Rawa Pasang Surut Desa Sungai Kambat’, Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(01). Available at: https://doi.org/10.47007/jkomu.v20i01.578.
Aprelia, D.U., Setiawan, F. & Minarwati, L.B. (2022) ‘Motivasi Belajar Siswa Kelas 4 Sd Muhammadiyah 3 Surabaya Pada Pelaksanaan Pertemuan Tatap Muka (Ptm ) Terbatas’, Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), pp. 182–192. Available at: https://doi.org/10.36379/autentik.v6i2.200.
Ardiansyah, Risnita & Jailani, M.S. (2023) ‘Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif’, Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), pp. 1–9. Available at: https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57.
Atin, S. (2023) ‘Penerapan Gallery Walk Berhadiah Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Materi Barisan Dan Deret Bagi Peserta Didik Kelas X Sman 3 Samarinda’, Educational : Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 3(4), pp. 285–293. Available at: https://doi.org/10.51878/educational.v3i4.2580.
Azizah, A.N. & Nugraheni, A.S. (2020) ‘Analisis Teknik Menyimak Puisi Melalui Video Animasi Pada Siswa Kelas 2 Sd Negeri Triharjo’, Jurnal Holistika, 4(2), p. 114. Available at: https://doi.org/10.24853/holistika.4.2.114-120.
Billa, A.S., Faradita, M.N. & Naila, I. (2023) ‘Analisis Aktifitas Siswa dalam Pembelajaran IPAS dari Perspektif Model Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Kurikulum Merdeka’, Jurnal Ilmiah Mandala Education (Jime), 9(3), pp. 2656–5862. Available at: https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.5329/http.
Buulolo, S. (2022) ‘Pengaruh metode Gallery Walk Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Terpadu Di Kelas VIII SMP Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2021/1022’, FaGuru: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 8(1), pp. 814–818.
Charismana, D.S., Retnawati, H. & Dhewantoro, H.N.S. (2022) ‘Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta’, Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), pp. 99–113. Available at: https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333.
Christiananda, F.R. et al. (2024) ‘Implementasi Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka Berbasis TIK Kelas 4 SD MIM Krakitan Tahun Pelajaran 2023 / 2024 Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran ( JTPP )’, 01(03), pp. 534–539.
Danang Pambudi, B. et al. (2024) ‘Pengaruh Permainan Kecil terhadap Partisipasi Aktif Siswa dalam Pembelajaran PJOK di SMA Kemala Bhayangkari 1 Surabaya’, Pendidikan Tambusai, 8.
Dengo, F. (2018) ‘Penerapan Metode Gallery Walk Dalam’, Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), pp. 40–52. Available at: https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/505.
Fadilla, A.R. & Wulandari, P.P. (2023) ‘Literature Review Analisis Data Kualitatif: Tahap Pengumpulan Data’, Mitita Jurnal Penelitian, 1(No 3), pp. 34–46.
Faradita, M.N. & Fajar Setiawan (2022) ‘Analisis Penggunaan Video Pembelajaran Ipa Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Sd Muhammadiyah 9 Surabaya’, Inventa, 6(1), pp. 52–64. Available at: https://doi.org/10.36456/inventa.6.1.a4903.
Hatimakausarina, N., Jayanti, M.I. & Nurfathurrahmah, N. (2022) ‘Penerapan Metode Gallery Walk Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Islam Al-Faat Bara Tahun Pelajaran 2022/2023’, Jupenji : Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1(3), pp. 18–24. Available at: https://doi.org/10.57218/jupenji.vol1.iss3.247.
Mufidah, Z. (2023) Penerapan Metode Gallery Walk Untuk Meningkatkan Kerja Sama Siswa Pada Tema Pahlawanku Muatan Pelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar Islam Terpadu AL-Manar Pekanbar.
Nisa, F., Wikanta, W. & Juniawan, F.M. (2024) Penerapan Metode Gallery Walk Dengan Tugas Karya Poster Dalam Melatih Kreativitas Dan Ketuntasan Belajar Siswa Pada Mata Pelajran Biologi Di SMA Muhammadiyah 1 Surabaya.
Nurmasari, I., Faradita, M.N. & Setiawan, F. (2023) ‘Jejak Pembelajaran : Jurnal Pengembangan Pendidikan Penerapan Model Problem Based Laerning’, Jurnal Pengembangan Pendidikan, 3(1), pp. 21–31.
Putri, A.D., Kurniawati, W. & Rigianti, H.A. (2024) ‘Penerapan metode pembelajaran Gallery Walk untuk meningkatkan kerja sama pada pembelajaran pancasila kelas V’, Borobudur Educational Review, 4(1), pp. 61–70. Available at: https://doi.org/10.31603/bedr.11478.
Rahmadhanti, N.A. (2024) ‘Pengaruh Metode Gallery Walk Berbasis Pembelajaran Diferensi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD’.
Rahman, R. & Fuad, M. (2023) ‘Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar’, Discourse: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), pp. 75–80. Available at: https://doi.org/10.69875/djosse.v1i1.103.
Sari, D.T. et al. (2022) ‘Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Sd Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis’, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), pp. 82–96. Available at: https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.30.
Sari, P.M. & Sumarli, S. (2019) ‘Optimalisasi Pemahaman Konsep Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Inkuiri dengan Metode Gallery Walk (Sebuah Studi Literatur)’, Journal of Educational Review and Research, 2(1), p. 69. Available at: https://doi.org/10.26737/jerr.v2i1.1859.
Shokhid, M., Azmy, B. & Kusmaharti, D. (2020) ‘Efektivitas Metode Gallery Walk Berbasis 4C dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar’, Journal of Edukasi Borneo, 1(1), pp. 41–50. Available at: http://www.journalofedukasiborneo.or.id/index.php/jeb/article/view/9%0Ahttps://www.journalofedukasiborneo.or.id/index.php/jeb/article/download/9/7.
Syaparuddin, S., Meldiaanus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Peserta Didik.
Wati, E.K. (2022) ‘Optimalisasi Metode Gallery Walk Dengan Google Jamboard Untuk Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Siswa’, Jurnal Pendidikan, 13(3), pp. 342–352.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.