PENGEMBANGAN MEDIA FLAT SHAPE BERBASIS LECTORA INSPIRE DALAM PEMBELAJARAN BANGUN DATAR PADA PESERTA DIDIK KELAS 2 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Eka Nabilah Syahru Ramadhani Universitas Muhammadiyah Suarabaya
  • Kunti Dian Ayu Afiani Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Ishmatun Naila Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16732

Keywords:

flat build learning, flat shape media, lectora inspire

Abstract

This research aims to determine the validity, practicality and effectiveness of Flat Shape media based on Lectora Inspire in teaching mathematics about flat shapes in class 2 of elementary school. This research uses a development method with the ADDIE development model which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research was conducted at SDIT Ar-Rayyan Surabaya, with 28 grade 2 students as research subjects. The data collection techniques used were questionnaires and tests. The research instruments include validation sheets, response questionnaires from teachers and students, and learning outcomes test sheets. The data analysis technique used is to evaluate the validity, effectiveness and practicality of flat shape media based on Lectora Inspire. The results of this research show that: (1) This media achieved a very high level of validity, with a percentage of 87% for media validation and 85% for material validation; (2) The practicality of flat shape media is rated very high based on positive responses from teachers (100%) and students (94%); (3) This media is effective in increasing students' learning completeness, with a percentage of 96% of one class reaching or exceeding the minimum completeness standard. Based on this research, it can be concluded that the Lectora Inspire-based flat shape media developed is very suitable for use as a learning tool for flat shape material in elementary schools.   Keywords: flat build learning, flat shape media, lectora inspire

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiani, K. D. A., & Putra, D. A. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas Iii Sd Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. Else Elementary Dchool Education Journal.

Fakhri, M. I., Bektiarso, S., & Supeno. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Berbantuan Macromedia Flash Pada Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Momentum, Impuls, Dan Tumbukan Kelas X Sma 1).

Faradita, M. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (Jbpd), 2(1a). Http://Ejournal.Unikama.Ac.Id/Index.Php/Jbpd

Jazuli, M., Fazat Azizah, L., Meita, N. M., & Wiraraja, U. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Android Sebagai Media Interaktif. In Jurnal Lensa (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan Ipa Jurnal Lensa (Vol. 7).

Kintoko, Sujadi, I., & Sari, D. R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Komputer Dengan Lectora Authoring Tools Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas Viii Smp/Mts. 3(2), 167–178. Http://Jurnal.Fkip.Uns.Ac.Id

Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.

Kusuma, A. S., Agustini, K., & Sudata, W. (2023). Pengembangan E-Modul Pada Mata Kuliah Analisis Proses Bisnis Sistem Informasi Untuk Mahasiswa Teknik Informatika. Http://Ojs.Uhnsugriwa.Ac.Id/Index.Php/Jpm

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar.

Martati, B. (2018). Else (Elementary School Education Journal) Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Menumbuhkan Nilai Moral Siswa Sekolah Dasar. 2.

Naila, I., & Sadida, Q. (2020). Validitas Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Scaffolding Untuk Siswa Sekolah Dasar.

Nurafifah, E. A., Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2024). Penerapan Media Papan Musi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Menentukan Kpk Dan Fpb Kelas V Sd Muhammadiyah 18 Surabaya.

Rostika, I., Subhan Pamungkas, A., Alamsyah, T. P., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Matematika Berbasis Lectora Inspire Di Sekolah Dasar (Vol. 12, Issue 2).

Saputra, R. H., Baba, J. A., & Siregar, G. Y. K. S. (2018). Penilaian Kinerja Dosen Menggunakan Modifikasi Skala Likert Dengan Metode Simple Additive Weighting. Explore: Jurnal Sistem Informasi Dan Telematika, 9(1), 331283.

Setiawan, H. R., Rakhmadi, A. J., & Raisal, A. Y. (2021). Pengembangan Media Ajar Lubang Hitam Menggunakan Model Pengembangan Addie. Jurnal Kumparan Fisika, 4(2), 112–119. Https://Doi.Org/10.33369/Jkf.4.2.112-119

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2019). Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya.

Shalikhah, N. D., & Primadewi, A. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran. Warta Lpm, 20(1).

Wahyuddin, R., Sucipto, A., & Susanto, T. (2022). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality Dengan Metode Multiple Marker Pada Pengenalan Komponen Komputer. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 278-285.

Yonanda, D. A., Kurino, Y. D., & Rahmayanti, N. (2021). Penggunaan Media Papan Musi (Multifungsi) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika.

Yunus, Y., & Sardiwan, M. (2018). Perancangan Dan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer ( Studi Kasus Kelas X Rpl Smk Negeri 2 Padang). 5, 31–41. Http://Lppm.Upiyptk.Ac.Id/Ojs3/Index.Php/

Zahira, S., & Ahmad, S. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Lectora Inspire Pada Materi Volume Bangun Ruang Di Kelas V Sekolah Dasar. Journal Of Basic Education Studies, 6(2), 241-253.

Downloads

Published

2024-09-01