PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BOOK PADA MATERI MENGENAL HURUF ALFABET UNTUK KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16892Keywords:
Learning Media, Reading Skills, Pop up booksAbstract
The objectives of this research are 1) to produce learning media Pop up book for reading skills of grade 1 students of SDN Godog; 2) to describe the quality of the Pop Up Book quality of Pop Up Book learning media products for reading skills of grade 1 students of SDN Godog based on product validity. This research uses the research method (R&D). Development research This development research refers to the 4-D development model development model developed by Thiagarajan which It consists of the stages: defining, designing, developing and disseminating. However, this research only reached the development stage. Subjects in this research The subjects in this study were grade 1 students of SDN Godog. The instruments used in this research The instruments used in this study were validation sheets, questionnaires, and tests. The results of this study is the overall validity test gets a high score with criteria very feasible. Pop up book media validation got a score with an average of 88% very feasible criteria. Test based on teacher's response showed 91% and parent's response showed 90%, both with the criteria “very practical”, and the effectiveness of Pop up book media is declared “effective”. This can be seen from the test questions that have been done. Thus, the development of Pop up book media on material recognizes the letters of the alphabet for reading skills of grade 1 students elementary school has been feasible, and is feasible to be applied to Indonesian language learning on material to recognize the letters of the alphabet.Downloads
References
Mirnawati, L. B., & Fabriya, R. A. V. (2022). Penerapan Media Flipbook untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 2238.
Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2021). Penggunaan Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pgsd Pada Masa Pandemi Covid-19. Proceeding Umsurabaya, 1(1).
Akbar, S. D. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran (158). Remaja Rosdakarya.
Rohayu, D. A. P., & Afiani, K. D. A. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Inventa, 5 (1), 30–46.
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(2), 85-96.
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35-44.
Al Munawarah, R. (2019). Sparkol videoscribe sebagai media pembelajaran. Inspiratif Pendidikan, 8(2), 430-437.
Nugraheni, S. O. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Memahami Cerita Legenda Dengan Buku Pop-Up Untuk Siswa SMP Kelas VIII Di Kabupaten Pati. 1–169.
Kustandi, Cecep dan Bambang Sutjipto. 2016. Media Pembelajaran.Bogor: Ghalia Indonesia.
Jannah, A. R., Hamid,L., & Srihilmawati, R. (2020). Media pop up book untuk meningkatkan kemampuan membaca pada anak usia dini. al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 1(2), 1-17. Jannah, A. R., Hamid, L., & Srihilmawati, R. (2020). Media pop up book untuk meningkatkan kemampuan membaca pada anak usia dini. alUrwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 1(2), 117.
Pendidikan, 1(2), 1-17. Jannah, A. R., Hamid, L., & Srihilmawati, R. (2020). Media pop up book untuk meningkatkan kemampuan membaca pada anak usia dini. alUrwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 1(2), 117.
Tusriyanto, T. (2020). Pengembangan model pembelajaran terpadu berbasis budaya lokal di SD kota Metro. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 59-72.
Pramesti, J. (2015). Pengembangan media pop-up book tema peristiwa untuk kelas III SD. Basic Education, 4(16).
Jannah, A. R., Hamid, L., & Srihilmawati, R. (2020). Media pop up book untuk meningkatkan kemampuan membaca pada anak usia dini. al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 1(2), 1-17.
Kurniawan, D., & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan media screencast-o-matic mata kuliah kalkulus 2 menggunakan model 4D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(1).
Fadillah, R. N., & Lestari, I. (2016). Buku pop-up untuk pembelajaran bercerita siswa sekolah dasar. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 30(1), 21-26.
Bela, N., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2024). Pengembangan Pengembangan Media Big Book Pada Tema Cuaca Hujan Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas III Sekolah Dasar: Pengembangan Media Big Book Pada Tema Cuaca Hujan Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 14(1), 333-343.
Solihah, F. A., & Nuroh, E. Z. (2023). Analisis media pop up-book dalam keterampilan membaca permulaan di SD Islam Sidoarjo. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 33-43.
Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif- inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Qadir, A. (2017). Evaluasi Dan Penilaian Pembelajaran. Yogyakarta: K-Medi
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.