PEMANFAATAN APLIKASI CANVA UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS DI KELAS 6 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nur Endah Fajarwati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Arini Rahmawati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Alviyatun Endah Saputri Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Heri Maria Zulfiati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11925

Keywords:

Technology Development, Social Science, Canva

Abstract

Along with the times, technology-based learning tools are very important to support education. The Canva application is one application that can be utilized in education. This application serves as a teacher's tool to teach material to students, increase students' interest and improve their skills and creativity in learning at school. The aim of this research is to explain how Canva application can be integrated into Grade 6 social studies learning to enhance learning, develop creative skills, and establish students as central figures in the learning process. This research is descriptive qualitative research. The research subjects were teachers and students of class VI of the Pakem Kalasan State Elementary School, Sleman Regency. Data collection techniques through interviews, observation and documentation. Based on the research results. The writer concluded that the use of Canva application as a learning media makes the process of teaching and learning activities easier for teachers and interesting for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, A., Hasanah, A., & Munsi, M. F. (2019). Literasi Visual Melalui Teknologi Canva: Stimulasi Kemampuan Kreativitas BerBahasa Indonesia Mahasiswa. Proceeding Education Transformation in Facing Industrial Revolution 4.0, 183

Garris Pelangi. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Sasindo Unpam, Vol 8, No 2

Hardhita, R. S. (2022). Penerapan Aplikasi Canva pada Pembelajaran SBDP Kelas VI Semester I Materi Membuat Poster. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1134–1140. https://doi.org/10.17977/um065v2i122022p1134-1140

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2ini),1–18. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354

Raaihani, R. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Infografis (Canva) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem. Skripsi. FKIP UNPAS.

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, D. M. (2021). PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBUATAN BAHAN AJAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. 4(2), 335–343. https://doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859

Sapriya. (2009) Pendidikan IPS. Bandung: Rosda Karya.

Sukardi. 2016. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumantri, Numan. (2001). Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Rosda Karya

Supardi. (2011). Dasar-dasar Ilmu Sosial. Yogyakarta: Ombak

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada MataPelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronik dan Informatika. Vol. 7 No 2.

Tiara Melinda & Erwin Rahayu Saputra. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Triningsih, (2021. “Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan. Menyajikan Teks Tanggapan

Wulandari & Mudinillah, 2022. Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2...

Yesi Maylani Kartiwi, Yeni Rostikawati. 2022. Pemanfaatan Media Canva Dan Aplikasi Quizizz Pada Pembelajaran Teks Fabel Peserta Didik SMP. IKIP Siliwangi2. Jurnal Semantik. https://media.neliti.com/media/publications/492527

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2