PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MATERI TUMBUHAN DENGAN MEDIA LINGKUNGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.9815Keywords:
environment, diferentiation, learning outcomesAbstract
The aim of the research is to find out about the application of differentiated learning to improve science learning outcomes in plant material with environmental media in class IV of Kalipetir 2 State Elementary School. The research design referred to Kemmis and Mc Taggart’s and the research subjects were 20 students. The data collection technique used tests and test items to measure science learning outcomes. The dataanalized by using quantitative and qualitative descriptive.Techniqus the results show that the utilization of the surrounding natural environment is capable to improve the science learning outcomes. In the precycle, 6 students (30%) attained the criteria for achieving learning objectives with a mean score of 66.75. In Cycle I;10 students (70%) with a mean score of 72.75. In Cycle II, there is an improvement; 17 students (85%) with a mean score of 82Downloads
References
Ahmad Susanto, (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group
Oemar Hamalik (2003). Perencanaan pengajaran berdasarkan pendekatan sistem. Jakarta; Bumi Aksara.
Siregar, E., & Nara, H. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Ari Suprapti (2021). Peningkatan Prestasi Belajar IPA melalui Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar pada Siswa Kelas VII-A SMPN 1 Pilangkenceng Kabupaten Madiun. Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu: PELITA 1(1), July - Desember 2021
Bernadus . (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Dengan Memanfaatkan Lingkungan Alam Sekitar . Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 12 Tahun ke-6 2017
Ditasona, C. 2013. Penerapan Pendekatan Differentiated Instruction Dalam Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Penalaran Matematis Siswa Sma
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258
Koyi, M. S. (2023).Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Model Pjbl Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar Negeri Jetis 3 Sukoharjo.
Jurnal DIKDAS BANTARA Volume 6, Nomor 1 Februari 2023
Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi
Pantiwati, Y. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dalam Lesson Study untuk Meningkatkan Metakognitif. Jurnal Bioedukatika, 3(1), 27
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal IlmuIlmu Keislaman, 9(1), 49–60.
Rahmawati, U. N. A. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Di Mim Pundungrejo Tahun Pelajaran 2019/2020. JENIUS (Journal of Education Policy and
Syamsudduha & Rafi. (2012). Penggunaan Lingkungan sebagai Sumber Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. Lentera Pendidikan 15 (1): 18 – 31
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.