PENGGUNAAN PROJECT BASED LEARNING DENGAN MEDIA SCRAPBOOK BERBASIS CANVA DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI DAN KEBUDAYAN

Authors

  • Nadia Imti Khaningrum Pascasarjana Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Fitri Anisa Dewi Pascasarjana Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Sunarti Sunarti Pascasarjana Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Dini Annisa Nurbaety Elsola Pascasarjana Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Heri Maria Zulfiati Pascasarjana Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11024

Keywords:

Project Based Learning, scrapbook, learning outcomes

Abstract

This research intends to improve learning outcomes in Biodiversity and Culture material by practicing a project-based learning model using Scrapbook learning media for class IV SD Negeri 3 Kalipetir. The research method uses classroom action research. Student research subjects 11. Research objects, activities that are measured by assessing student learning outcomes are measured by cognitive evaluation tests. The research design refers to Kemmis and Mc Taggart's. Data collection techniques used tests to measure science learning outcomes in the pre-cycle of 5 students (45%) who achieved the criteria for achieving learning objectives; In Cycle I there was an increase of 8 students (72%). In Cycle II there was an increase of 10 students (91%). The conclusion of this research proves that the Project Based Learning Model intervention with Scrapbook media can improve learning outcomes in Class IV of SD Negeri 3 Kalipetir.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hurit, R. U., Ahmala, M., & Tasdi, T. (2021). Belajar dan Pembelajaran CV. Media Sains Indonesia.

Kemendikbud. Lampiran Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI; 2013.

Siregar, Eveline, Dra., M.Pd. dan Nara, Hartini M.Si. 2010. Teori Belajar dan. Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmadi, H. (2016). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174

Elisabet, Elisabet, Stefanus C. Relmasira, and Agustina Tyas Asri Hardini. 2019. “Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL).” Journal of Education Action Research 3(3): 285

Faisal, A. H., Zuriyati, n., & Leiliyanti, E. (2020). Media Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis Aplikasi Android untuk Siswa SMA. KWANGSAN: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8 (1), 1-17

Gunawan, I. (2017). Indonesian Curriculum 2013: Instructional Management, Obstacles Faced by Teachers in Implementation and the Way Forward. 128(Icet), 56–63. https://doi.org/10.2991/icet-17.2017.9

Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian 2021, 1085-1092

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang Sma/Ma. Jurnal Sasindo Umpam, 8 (2), 79-96

Priyayi. 2017. “Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas Xi Ipa 2 Sma Negeri 1 Pabelan Melalui Penerapan Model Project Based Learning

Purba, H., Sitepu, A., & Silaban, P. (2020). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 242–247.

Rahmawanti, N., Mashuri, M. T., & Nurjanah, N. (2020). Pengaruh media Scrapbook terhadap hasil belajar siswa pada materi larutan penyangga. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(2), 94. https://doi.org/10.30738/natural.v6i2.5251

Sari, D. L. K. (2018). Pengaruh media Scrapbook terhadap hasil belajar ipa materi sumber energi siswa kelas iv sdn lidah kulon iv surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5).

Sartono, E. K., & Wulandari, A. (2020). Pengembangan Media Kereta Budaya Untuk Menanamkan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Kelas IV SD. KWANGSAN: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 62-82

Satya Yoga, D., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora, 8(1), 46.

Shodiq, S. F. (2019). Revival Tujuan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Era Revolusi Industri 4.0. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(02).

Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145–164

Sutanto, T., Ningsih, N., & Rahmawati, E. (2018). Perancangan Desain User Interface Papan Tulis Digital berbasis Tablet PC Android. Jurnal Sistem Informasi Indonesia, 3 (2), 1- 5

Widodo, W. L. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTS Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Idonesia, 32-35.

Wusqo, U., & dkk. (2021). The development and validation of science digital Scrapbook in a universal design for learning environment. Journal of Physics: Conference Series, 1- 5

Vera Septi Sistiasih. (2019). Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar Penjasorkes. Physical Education, Health and Recreation Journal Vol1 16 No 1

Downloads

Published

2023-12-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>