PENGUATAN KARAKTER RELIGIUS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA SEKOLAH DASAR ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9671Keywords:
Strengthening; Religious Character; LearningAbstract
This study aims to describe the strengthening of students' religious character in learning Indonesian. This research approach uses a qualitative approach to the type of phenomenological research. Data collection techniques using interview techniques, observation and documentation. The data analysis used is Miles' interactive analysis technique. The results showed that there were twelve characters that strengthened the students' religious character, namely (1) peace-loving; (2) tolerance; (3) respecting differences in religion and belief; (4) stand firm; (5) confident; (6) cooperation between adherents of religions and beliefs; (7) anti bullying and violence; (8) friendship; (9) sincerity; (10) don't force your will; (11) love the environment, and (12) protect the small and excluded. Strengthening the twelve religious characters in learning Indonesian is done through optimizing collaboration with parents and teachers' efforts to strengthen religious character in learning Indonesian using a critical thinking and problem solving learning approach.Downloads
References
Arifa, F. C. (2018). Strategi Pembentukan Karakter Religius di SD Negeri Wonokerto I Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Aswat, H., Onde, M. K. L. O., B, F., Sari, E. R., & Muliati, M. (2021). Analisis Pelaksanaan Penguatan Karakter Religius Selama Masa Distance Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4301-4308.
Atriyanti, Y. (2020). Strategi Sekolah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes, 368–376.
Fitriyah, F., Minarti, S., Arifin, M., & Rahman, M. (2022). Strategi dan Implementasi Literasi Karakter Religius dalam Pembelajaran Matematik di Madrasah Ibtidaiyah. JURNAL BASICEDU: Research & Learning in Elementary Education, 6(2), 3002-3011.
Firdaus, R., Fadllurrohman, F., & Amalia, A. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa di SDN 1 Palam Banjarbaru. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 819.
Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan percaya diri anak dengan permainan ular tangga edukasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630-638.
Kemendikbud. (2016). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Tingkat Sekolah Dasar dan Sekolah Mengah Pertama.
Khomsilawati, S. (2017). Penguatan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Sastra Melalui Adaptasi Kearifan Lokal. Prosiding SENASBASA, 1, 370–375.
Kumala, P. I., Nurfadila, A. R., Irsandi, A. Q., & Nur, A. P. (2023). Penguatan Karakter Religius Guna Menghadapi Era Society 5.0 di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 42-48.
Marzuki. (2012). Intergating Character Education in the Teaching and Learning at School. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 33–44.
Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141-156.
Narimo, S. (2020). Budaya Mengintegrasikan Karakter Religius Dalam Kegiatan Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27.
Omeri, O. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal: Manager Pendidikan, 9(3), 464-468.
Pridayanti, E. A. (2022). Urgensi Penguatan Nilai-Nilai Religius Terhadap Karakter Anak SD. Innovation in Primary Education, 1(1), 40–47.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Safitri, P. A., & Wijaya, R. (2021). Implementasi Program Pembinaan Kepribadian Sebagai Upaya Membangun Sidoarjo. 945–960.
Saleh, M., & Djumingin, S. (2022). PKM Pelatihan Integrasi Kompetensi Religius Kepada Guru Bahasa Indonesia di Kabupaten Majene. 2(2), 134–140.
Sativa, O. (2018). Strategi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Religius Di SMA Negeri 5 Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 7(2), 251–262.
Siregar, S. H. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Terintegrasi Nilai-Nilai Islami Pada Era Revolusi Industri 4.0. Inovasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Guna Mendukung Merdeka Belajar pada Era Revolusi Industry 4.0 dan Society, 67–73.
Sulistiyowati, E. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 311–330.
Wati, A., & Amrullah, M. (2022). Habituation of Students’ Religius Character in Al-Islam and Kemuhammadiyahan Learning at Muhammadiyah 1 Sedati Elementary School. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 3, 1–5.
Widodo, H. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Di Sd Muhammadiyah Macanan Sleman Yogyakarta. Lentera Pendidikan, 22(1), 40–51.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.