PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA

Authors

  • Resti Febrianti Febrianti
  • Astri Sutisnawati Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Arsyi Rizqia Amalia Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8914

Keywords:

Development, e-module, Pancasila

Abstract

The development of the Industrial Revolution 4.0 era has now changed a lot of teaching media, ordinary paper into digital learning media, one of which is teaching modules. The application of ICT-based modules is an alternative to improve the learning process to be more effective and independent. The purpose of this study was to develop digital-based teaching modules on Pancasila educational material. This research was conducted from October 2022 to March 2023. The research place is at SDN Pakujajar Cipta Bina Mandiri (CBM). The research method used is Research & Development (R&D) with the ADDIE development design (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research instruments used in this study were interview guide sheets and validation questionnaires in the form of validation from material experts, media experts and practitioner experts. The data analysis used is descriptive qualitative analysis related to the presentation and suitability of the content. Module development resulted in media expert validation results of 95% with very good criteria; material expert validation results 90% with very good criteria; and the results of expert practitioner validation was 97% in the very good category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Ina. 2019. Penerapan Identifikasi Asesmen Dan Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume. III. Nomor. 2. E.ISSN:2614-4417.

Arsanti, Meilan. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi Pbsi, Fkip, Unissula. Jurnal Kredo Vol. 1 No. 2.

Cholily, Y. M, Putri, W. T, Kusgiarohmah, P.A. (2019). Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (SNP2M).

Departemen Pendidikan Nasional. 1995. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional (UU.RI.No2/1989). Jakarta: Grafika.

Dwi, Ferrina Kurniasari. 2010. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Komputer Pada Materi Ruang Dimensi Tiga Untuk Siswa Kelas X SMA Bilingual.” UNM.

Emilia, Ummi. 2021. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Modul Digital Pada Materi Bangun Ruang Untuk Siswa SMP Kelas VII Tahun Pembelajaran 2021/2022.” Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan.

Fitriyani, S.M. 2021. “Urgensi Penggunaan Digital Literasi Dalam Pelaksanaan Pendidikan DiMasa Pandemi.” Jurnal Dikoda 2 (1): 13–20.

Hadiyanti, Agnes Herlina Dwi. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Digital Berbasis Flipbook Untuk Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia Vol. 4 No. 2.

Hendri, Sherlyane, Refiona Handika, Ary Kiswanto Kenedi & Dini Ramadhani. (2021). Pengembangan Modul Digital Pembelajaran Matematika Berbasis Science, Technology, Engineering, Mathematic untuk Calon Guru Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU Volume 5 Nomor 4.

Herlina, Agnes Dwi Hadiyanti. 2021. “Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Digital Berbasis Flipbook Untuk Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar.” Jurnal Elementaria Edukasi 4 (2): 284–91.

Kartini, Ayu & Dinie Anggraeni Dewi. (2021). Implementasi Pendidikan Pancasila Dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalisme Generasi Muda di Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan Volume 9 No. 1.

Kuncahyono. (2018). PENGEMBANGAN E-MODUL (MODUL DIGITAL) DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2), 219. https://doi.org/10.32934/jmie.v2i2.75

Kuncahyono, & Aini, D. F. N. (2020). Pengembangan Pedoman E-Modul Berorientasi Student Active Learning Sebagai Pendukung Pembelajaran di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 5(2), 292– 304. https://doi.org/10.29407/jpdn.v5i2.13999

Lestari, Sudarsri. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 2 No. 2.

L, Idrus. (2019). Evaluasi Dalam Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 9. No. 2. Kuncahyono. (2018). Pengembangan E-Modul (Modul Digital) Dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education Vol 2 No. 2.

Magdalena, Ina, Tini Sundari, Silvi Nurkamilah, Nasrullah & Dinda Ayu Amalia. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial Volume 2, Nomor 2.

Marwanti, Endah, Kristi Wardani & Ida Megawati. (2022). Pengembangan Modul Digital Berbasis Team Learning Pada Virtual Classroom Konsep Dasar IPS SD. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an Vol. 8 No. 2.

Mawardi. 2019. Rambu-rambu Penyusunan Skala Sikap Model Likert Untuk Mengukur Sikap Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 9. No.3.

Mawardi. Pradana, F.A.P. 2021. Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Disiplin Menggunakan Skala Likert Dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume. 5. Nomor 1. 13-29.

Maulida, Utami. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam Vol. 5 No. 2.

Muttaqin, Ibnu, Isma Widiaty & Nenden Rani Rinekasari. (2020). Pengembangan Modul Digital Berbasis Selfdetermined Learning Pada Mata Pelajaran Pengetahuan Dasar Pekerjaan Sosial di SMKN 15 Bandung. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga 6 (1).

Pebria, Dheni Purnasari. 2021. “Strategi Pembelajaran Pendidikan Dasar Di Perbatasan Pada Era Digital.” Jurnal Basicedu 5 (5): 3089–3100.

Purwanto, Ahmad Teguh. 2022. Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy. Volume. 20. Nomor. 1.

Purbasari, A. H., Dewi, C., & Mursidik, E. M. (2022). Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Implementasi E-modul “Kayanya Negriku” Berbasis Flipbook Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 484–488. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

Putri, D. P. 2018. “Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Dasar 2. Ridha, M. 2019. Menjadi Guru Di Era Digital. Jakarta: Geotimes.

Saputra, Kosasih Adi. (2021). Improvisasi pembelajaran pendidikan Pancasila pada era pandemi Covid-19. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol. 4, No. 1.

Setiawan, R. syahria, N. Andanty, F.D. nabhan, S. 2022. Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. Jurnal Gramaswara. Vol. 2. No. 2.

Sibuea, M.F. 2020. “Efektivitas Pembelajaran Daring Media Sosial Facebook Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.” Jurnal Of Science And Social Research 3 (1): 73–77.

Soheb, M., & Widiyanti, I. S. R. (2022). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS LITERASI NUMERASI PADA MATERI PECAHAN KELAS III SEKOLAH DASAR. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 7(1), 373–380. http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, Dan Penelitian Pendidikan). Edisi Ke-3. Bandung: Alfabeta.

Sutisnawati, Astri, Hamidah Suryani Lukman & Elnawati. (2022). Pengembangan Aplikasi Kopi D’lima Untuk Pembelajaran Merdeka. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 8 No. 4.

Syahrial, Agus Kurniawan, D., & Okta Piyana, S. (2019). E-Modul Etnokontruktivisme: Implementasi Pada Kelas V Sekolah Dasar Ditinjau Dari Persepsi, Minat dan Motivasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(1). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp

Yesi, Novitasari. 2022. “Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik Pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (4): 3570–77.

Wahid, Abdul. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra’ Volume V Nomor 2. Wahyudi, Adip. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran IPS. JESS: Jurnal Education Social Science Volume 2, Nomor 1.

Downloads

Published

2023-07-10

Most read articles by the same author(s)