UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK MELALUI MEDIA JUMPING ON WORMS GAME DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ikrima Nur Hafizhah Mahasiswa
  • Arsyi Rizqia Amalia PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Din Azwar Uswatun PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7629

Keywords:

learning motivation, learning media, thematic learning

Abstract

This research aims to explain how the thematic learning process uses Jumping on Worms Media and increases student learning motivation which focuses on five indicators, namely: the desire and desire to succeed, the encouragement and need to learn, trying to do it yourself, being ready to accept challenges, and being diligent. in doing the task. This research was conducted in class 2C of SD Islam Al-Azhar 07 Sukabumi City. The method used in this study is the Classroom Action Research (CAR) method with the Spiral model from Kemmis and McTaggart. Interviews, observations, and questionnaires as data collection techniques were then analyzed using quantitative descriptive methods. The results showed that the average pre-cycle student learning motivation obtained a percentage of 62% in the good category, cycle I obtained an average percentage of 79% in the good category, and cycle II obtained an average percentage of 88% in the very good category. based on these findings, students' learning motivation from pre-cycle, cycle I and cycle II obtained an increase of 26%. With that, thematic learning carried out with the Jumping on Worms Game learning media is able to increase primary student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, A. R. (2020). Improving Students Vocabulary Mastery through Guess My Move Game. Journal of English Language Pedagogy. 5(2). 109-122

Arianti. (2018). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan. 12(2). 117-134

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. 181-188

Jamil, M. M., (2019). Optimalisasi Model ARCS Dalam Pembelajaran Saintifik Untuk. Indonesian J. Integrated. Sci. Education ( IJIS Edu ) 1( 1). 7-24

Khoirudin, R., Sunarto, S., & Sunarso, A. (2022). Pengembangan Modul dalam PBL untuk meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPS dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4442–4450.

Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1), 90–98.

Nasrah, & Muafiah, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik COVID-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207–213.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2854–2860.

Nurbudiyanti, W., Amalia, A. R., & Uswatun, D. A. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi Intrinsik Siswa IPS Sekolah Dasar Dengan Media Pembelajaran Danger Spin. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. 7(3). 232-244

Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., Nurchotimah, A. U. S. I., (2021). Penelitian Tindakan Kelas dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN Pancasila dan Kewarganegaraan 2(1). 10-23

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman. 9(1). 49-60

Rejeki, Adnan, M. F., & Siregar, P.S (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 4( 2). 337-343

Sanjaya, F,. & Pusti, R, S, R,. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Qizziz Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar, Jurnal Pendas Unpas.. 1-10

Seftiani, D. S., Uswatun, D. A., & Amalia, A. R. (2022). Analisis Perbandingan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Jarak Jauh dan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Basicedu, 6(4), 6412–6418.

Selvia, D. (2021). Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fisika. Science and Phisics Education Journal. 4(2). 47-55

Ummulkhair, H. N., Amalia, A. R., & Sutisnawati, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Game Vocabulary Quiz Terhadap Kosakata Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(1). 155-162

Downloads

Published

2023-05-28