PENGARUH MODEL PROJECT BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI 31 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.8913Keywords:
PjBL, Critical Thinking, MathematicsAbstract
The problem of this research is the lack of critical thinking skills of students at SD Negeri 31 Palembang. The research aims to determine whether there is an effect of the Project Based Learning model on students' critical thinking skills in learning Mathematics in class IV SD Negeri 31 Palembang. With a population of SD Negeri 31 Palembang students, with a sample of class IV A and class IV B, the method used in this research is a quantitative method with the type of research being Quasi Experimental Design. Data collection techniques using tests and observations. The data analysis technique used the Independent Sample T-Test. Based on the data analysis, it can be concluded that: There is an influence of the Project Based Learning model on students' critical thinking skills in learning mathematics in class IV SD Negeri 31 Palembang, because a significant value = 0.000 is obtained with an average of 70.75. Calculations in this study using the SPSS 25 application.Downloads
References
Andita, & dkk. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa Kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6, 52.
Astuti, R. (2015). Pengembangan Pembelajaran Di Luar Kelas Melalui Project Based Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Penanganan Limbah . Universitas Pendidikan Indonesia, 159.
Ayurachmawati, P., Syaflin, S. L., & Prasrihamni, M. (2022). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MUATAN MATERI IPA DI SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 941-949.
Cortazar, C. D. (2021). Promoting Critical Thinking In An Online, Project-Based Course. Computers In Human Behavior .
Daniel, F. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Implementasi Project Based Learning (Pjbl) Berpendekatan Saintifik. JPMI (Jurnal Matematika Indonesia), 1(1), 7-13.
Handayani , F., Maharani, R. A., Desyandri, D., & Irdamurni, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terjadap Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).
Hartini, A. (2017). Pengembanagan Perangkat Pembelajaran Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).
Kamdi, W. (2021). Implementasi Project Based Learning disekolah Menengah Kejuruan. Pendidikan Teknik Mesin, 98-110.
Krissandi, A., & Rusmawan, R. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(3).
Kristiyanto, D. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Project Based Learning (Pjbl). Mimbar Ilmu, 25(1), 1-10.
Lilawati, A. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran Di Rumah Pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi, 5(1), 549.
Ningsih, Y. L., Kesumawati, N., Fitriasari, P., Octaria, D., Retta, A. M., & Nopriyanti, T. D. (2021). Peningkatan Keterampilan Penggunaan Aplikasi Kahoot bagi Guru di SMA Negeri 11 Palembang. Jurnal Terapan Abdimas, 6(1), 96-101.
Nurdyansyah, N., & Fitriyani, T. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Pada Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Rahmawati, D., & Pala, R. (2017). Kemampuan Penalaran Analogi Dalam Pembelajaran Matematika. Euclid.
Ramadhani, S. P., Zulela, M., & Fahrurrozi, F. (2021). Analisis Kebutuhan Desain Pengembangan Model Ipa Berbasis Project Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1819-1824.
Sudirman, S., & Bokingo, A. H. (2017). Teachers Of The Year:Kinerja Guru Dalam Bingkai Perkembangan Pendidikan Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Berkemajuan Dan Menggembirakan ( The Progressive & Fun Education Seminar) Ke-2.
Sudrajat, A., & Hernawati, E. (2020). Modul Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Pusdiklat Tenaga Teknis Pendidikan Dan Keagamaan Kementrian Agama Ri.
Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tholib, & Rughayah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Leaning terhadap Problem Solving Skill Peserta Didik. Ilmiah Wahana Pendidikan, 702 - 711.
Trimawati, K., Kirana, T., & Raharjo, R. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Ipa Terpadu Dalam Pembelajaran Model Project Based Learning(Pjbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa Smp. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 36.
Winarti , N., Maula, L. H., Amalia, A. R., & Pratiwi, N. L. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 552-563.
Yulianto, A., & dkk. (2017). Penerapan Model Project Based Learning Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 448.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.