PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PAIKEM MENGGUNAKAN JARIMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA DI KELAS I SD NEGERI 03 TANJUNG BATU

Authors

  • Indah Amallia Universitas PGRI Palembang
  • Allen Marga Retta Pendidikan Matematika Universitas PGRI Palembang
  • Puji Ayurachmawati PGSD FKIP Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8864

Keywords:

PAIKEM Learning Model, Jarimatics, Numeracy Ability

Abstract

This study aims to see and determine the effect of the PAIKEM learning model using jarimatics on the numeracy ability of students in grade I SD Negeri 03 Tanjung Batu. This research is a quantitative research using experimental methods with the type of Quasi Experimental Design. The variables of this study consist of independent variables, namely the PAIKEM learning model using mathematics (X) and dependent variables, namely students' numeracy ability (Y). The study population was all students of grades I - VI SD Negeri 03 Tanjung Batu which amounted to 376 students and the number of samples was 41 students. Data collection techniques using tests and documentation. Instruments to measure counting ability using pretest and posttest in the form of fill-in-the-blank questions. The experimental class group obtained an average pretest score of 71, and posttest of 88.88 and the control class obtained an average pretest score of 68.14 and posttest of 75.24. The results of the t test with Sig 0.000 < 0.05 and the result of t count 4.038 > t table 2.023, it can be concluded that there is a significant influence of the PAIKEM learning model using jarimatics on the numeracy ability of students in grade I SD Negeri 03 Tanjung Batu.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia, A., & Fitriana, D. N. (2022). Mindset Awal Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika yang Sulit dan Menakutkan. PEDIR: Journal Elementary Education, 1(2), 28-40.

Ayurachmawati, P., Sunedi, M. R. D. D., Syaflin, S. L., Indasari, M., & Dedi, A. Pelatihan Jarimatika Bagi Guru Di SD Negeri 2 Indralaya Utara.

Damayanti, D., & Ina, M. (2021). Jago Mendesain Pembelajaran. Tangerang: Guepedia.

Damayanti, N., & Kartini. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA pada Materi Barisan dan Deret Geometri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 107-118.

Darmayanti, N. W., & I, K. W. (2020). Evaluasi Pembelajaran IPA. Bali: NILACAKRA.

Fausia, N., Irfan, T. A., & Sugian, N. (2020). TAKTIKJAR: Otak Atik Jari. Bandung: Media Sains Indonesia.

Hennizal. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan PAIKEM Siswa Kelas I SDNegeri 024 Limau Manis Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 111-121.

Hutagalung, M. A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Kelas I-A dengan Menggunakan Metode PAIKEM (Pembelajaran yang Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan) pada Pelajaran Matematika di UPT SPF SD Negeri 060868 Medan Timur. BUNAYYA: Jurnal PGMI STIT AL-Ittihadiyah Labuhanbatu Utara, 2(3), 254-269.

Jihan, A., Muhammad, F., & Rusdi, K. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Melalui Metode Jarimatika pada SIswa Kelas II SDI Modern El-Cordova. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 7221-7228.

Nopriana, T., Rosita, C. D., & Halbi, D. (2022). Implementation of Didactical Design of Circle Material in 8 th Grade Junior High School. KREANO: Jurnal matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 100-112.

Panggabean, S., dkk. (2021). Konsep dan Strategi Pembelajaran. n.p: Yayasan Kita Menulis.

Pramusinta, Y., & Silvia, N. F. (2022). Belajar dan Pembelajaran Abad 21 Sekolah Dasar. Lamongan: Nawa Litera Publishing.

Purba, F. B., Darinda, S. T., & Rumiris, L. G. (2021). The Effect of Paikem Approach On Students' Learning Outcomes on The Theme of Lingkungan Sahabat Kita at Grade V SD Harapan Baru Medan Academic Year 2019/2020. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 5(2), 278-286.

Purba, R. A., dkk. (2022). Model dan Aplikasi Pembelajaran: Inovasi Pembelajaran di Situasi Tidak Normal. n.p: Yayasan Kita Menulis.

Putri, K. A., & Yasa, N. N. (2023). Brand Image, Kepuasan Konsumen dan Repurchase Intention: Konsep dan Aplikasi dalam Studi Kasus "Kedai Kopi Gulo". Cilacap: MEDIA PUSTAKA INDO.

Putry, C. G. (2020). Students Today, Leaders Tomorrow 55 Mozaik Pemikiran Mahasiswa UMM Indonesia Berkemajuan. Malang: Universitas Muhammadiyah malang.

Retta, A. M., Kesumawati, N., & Octaria, D. (2021). Kemampuan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Tipe Hots pada Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika SMA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2254-2267.

Siregar, P. S., dkk. (2020). Pelatihan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) di SD Negeri 011 UjungBatu. Jurnal Masyarakat Negeri Rokania, 1(1), 51-57.

Siregar, P. S., Lia, W., & Rindi, G. H. (2017). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 010 Rambah. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan, 5(2), 743-749.

Sitio, T. (2017). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SDN 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Primary, 6(1), 146-156.

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: KENCANA.

Downloads

Published

2023-07-09

Most read articles by the same author(s)