ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI 6 TALANG KELAPA

Authors

  • Mia Amelia Mendri Universitas PGRI Palembang
  • Allen Marga Retta Pendidikan Matematika Universitas PGRI Palembang
  • Sylvia Lara Syaflin PGSD FKIP Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.8912

Keywords:

Critical Thinking, HOTS

Abstract

This study aims to identify and describe students' critical thinking skills in solving higher order thinking skill (HOTS) type math problems in grade IV SD Negeri 6 Talang Kelapa. The research method used in this study was descriptive qualitative with 31 research subjects, namely fourth grade students at SD Negeri 6 Talang Kelapa for the 2022/2023 academic year. The research was carried out in the even semester of the 2022/2023 school year. The data collection method used is using test techniques, interviews, and documentation. Data analysis techniques through data reduction, data presentation, and conclusion/verification. From the results of the study showed that there were 8 people or 25.8% of students included in the category of high critical thinking skills, 9 people or 29.09% of students included in the category of moderate critical thinking skills, and 14 people or 45.16% of students included in the category of low critical thinking skills. So it can be concluded that students' critical thinking skills in solving higher order thinking skill (HOTA) type math questions in class IV SD Negeri 6 Talang Kelapa, Banyuasin Regency, South Sumatra Province are still in the low category

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawiyah, N., & Marlina, R. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. 1071–1077.

Aqrini, C. G., Kurniawati, R. P., & Pratiwi, C. P. (2022). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. 750–761.

Butarbutar, M., Anisah, H. U., Theng, B. P., Setyawati, C. Y., Nobelson, Sari, I. P., Sufyati, Waruwu, D., Anwar, K., Dahlan, T., Sisca, & Triwardhani Diana. (2022). Metodologi Penelitian Pendekatan Multidisipliner (A. Sudirman, Ed.). Media Sains Indonesia.

Dores, J. O., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika.

Eliana, N. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal IPA Berorientasi HOTS. 170–180. https://doi.org/10.21009/JPD.011.18

Fadhallah. (2020). Wawancara (1st ed.). UNJ Press.

Fauziah, F., Muharam, A., & Mustikaati, W. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar. http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk

Intan, F. M., Kuntarto, E., & Alirmansyah. (2020). Kemampuan Siswa dalam Mengerjakan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada Pembelajaran Matematika di Kelas V Sekolah Dasar. 5, 6–10.

Isrok’atun, & Amelia, R. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika (B. S. Fatmawati, Ed.; 1st ed.). PT. Bumi Aksara.

Khadijah, & Amelia, N. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini (2nd ed.).Kencana.

Kurniawan, H. (2021). Pengantar Praktis Penyusun Instrumen Penelitian. CV. Budi Utama.

Mariyani, M., Fuadiah, N. F., & Retta, A. M. (2021). Antisipasi Didaktis dengan Strategi Scaffolding pada Pembelajaran Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Elemen, 7(2), 310-323.

Narwastu Era, E., Ariyanto, L., & Supandi. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMP. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(6), 475–481.

Priatna, T. (2017). Prosedur Penelitian Pendidikan (Nurhamzah, Ed.; 1st ed.). CV. Insan Mandiri.

Primayana, K. H. (2019). Menciptakan Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Dengan Berorientasi Pembentukan Karakter Untuk Mencapai Tujuan Higher Order Thingking Skilss (HOTS) Pada Anak Sekolah Dasar (Vol. 3, Issue 2). http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita

Putri, A. E. (2021). Model Penilaian Berbasis HOTS Pada Pembelajaran Sejarah(Andriyanto, Ed.; 1st ed.). Lakeisha.

Rahayu, S., Suryana, Y., & Pranata, O. H. (2020). Pengembangan soal High Order Thinking Skill untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Matematika Siswa Sekolah Dasar. 7(2), 127–137. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian (A. A. Effendy, Ed.; 1st ed.). Cipta Media Nusantara (CMN).

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. 4, 257– 269.

Sukaryanti, A., Murjainah, M., & Syaflin, S. L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Pintar Keragaman di Indonesia untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 7(1), 140-149.

Downloads

Published

2023-08-04