PENGEMBANGAN MEDIA SCRABBLE MATERI WAWANCARA UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA SISWA KELAS III SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8737Keywords:
Encyclopedia, Barcode Creator, Love the MotherlandAbstract
The purpose of this study was to determine the validity and feasibility of Barcode Creator-Based Encyclopedia media on the subject of the Diversity of Indonesian Dances and to determine the strengthening of the Love of the Motherland Character by using this media. The Borg and Gall development model is the model used in this study where this model uses 7 stages of development. The development of a Barcode Creator-based Encyclopedia Media with Strengthening the Character of Love for the Motherland on the Diversity of Archipelago Dance Materials obtains validity and valid eligibility. Based on the results of the Barcode Creator-based Encyclopedia Product Trial with the Strengthening of the Love of the Motherland Character on the Diversity of Indonesian Dance Class V students at UPT SD Negeri Sumberboto 05 it was stated that the media can be used without revision and the assessment obtained from each aspect includes, loving the land water 91%, admire cultural diversity 97%, with an overall total percentage reaching 94% with the criteria of really loving the motherland.Downloads
References
Cahyani, Isah. (2012). Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia.
D Mustika, Bayharti. (2019). Pengembangan Permainan Scrabble Kimia sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Struktur Atom Kelas X SMA/MA. Jurnal Edukimia. 1(1). 77-86. Retrieved from https://doi.org/10.24036/ekj.v1.i1.a35
Faith M, Alfi Cindya (2021). Pengembangan monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi Sebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan & Konseotual, (Vol 5 No 1)
Gafari, M. O. F. (2001). Kosakata Akademik pada Buku Sekolah Elektronik Tingkat SD, SMP Dan SMA. Jurnal Bahas Unimed, 27(1), 74555.Retrieved from http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/PEAR/article/view/7974
Kurniawan, D., Dewi, S. V., & Kerja, L. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast- O-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4- D. 2476-9312. Jurnal Siliwangi, 3(1). Retrieved from https://doi.org/10.37058/jspendidikan.v3i1.193
Kusumaningtyas, I., & Yunianta, T. (2019).Pengembangan Media Scrabble untuk Meningkatkan Procedural Fluency Matematika Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. 3(2). 300-314. Retrieved from https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.109Kampraswi
Kusumaningtyas, I., & Yunianta, T. (2019).Pengembangan Media Scrabble untuk Meningkatkan Procedural Fluency Matematika Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. 3(2). 300-314. Retrieved from https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.109Kampraswi
Lukitaningtyas, Atalya C. (2019) Penerapan Permainan Scrabble untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Materi Transportasi Di Kelas III SDK St. Fransiskus Lawang. JKTP : Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 2(3). 213-223. Retrieved from http://repository.um.ac.id/id/eprint/67774
Nababan, P. W. J. (1988). Pengajaran Bahasa dan Pendekatan Pragmatik dalam Bulir-Bulir Sastra & Bahasa: Pembaharuan Pengajaran. Jakarta: Kanisius.
Newman. (2013). Metode Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif (edisi 7). PT Indeks. Jakarta.
Saputro, B. (2017). Manajemen Penelitian Pengembangan : Research & Development bagi Penyusun Thesis dan Disertasi. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Suriyawati , Rachma Hasibuan. (2019). Pengembangan Permainan Scrabble Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kata Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak.Jurnal PAUD Teratai.8(1). 1-6. Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/27825
Thiflah Nilam Alfaini,& Kholifah. (2022). Pengembangan Media Permainan Scrabble Huruf Untuk Pembelajaran Kosakata Anak Kelompok B. Prosiding SNasPPM.7(1). 979– 984. Retrieved from http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM/article/view/1483
Thiflah Nilam Alfaini,& Kholifah. (2022). Pengembangan Media Permainan Scrabble Huruf Untuk Pembelajaran Kosakata Anak Kelompok B. Prosiding SNasPPM.7(1). 979– 984. Retrieved from http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM/article/view/1483
Tumardi dan Sopingi (2014). Teori Belajar Pembelajaran. Malang: UM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.