PENGEMBANGAN PERMAINAN FINDING TREASURE MATERI STRUKTUR DAN FUNGSI BAGIAN TUMBUHAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN BERNALAR KRITIS SISWA KELAS IV UPT SD NEGERI SUMBERBOTO 05 KABUPATEN BLITAR

Authors

  • Amrina Rosyada Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Sosial Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Mohamad Fatih Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Sosial Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Cindya Alfi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Sosial Universitas Nahdlatul Ulama Blitar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7487

Keywords:

Pengembangan, Permainan Finding Treasure, Kemampuan Bernalar Kritis

Abstract

Critical reasoning ability is an ability that every student needs to have in order to be able to see things from various perspectives and be open to new evidence that invalidates perspectives that were previously believed. The Finding Treasure game is a game that can help students hone their critical reasoning skills through fun learning. The purpose of this study was to determine the level of validity, effectiveness of the game and determine the increase in students' critical thinking. This study uses a qualitative descriptive research method with a 4D model. This study obtained data through interviews, questionnaires and also pre-test accompanied by post-test. The results of this study indicate the level of validation by media experts, language and material is included in the very valid category. The level of effectiveness of the game shows very effective results and the increase in students' critical thinking skills is included in the medium category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M. B. U. B., & Laili, D. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 20(1), 105–123.

Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Basicedu, 6(4), 6132–6144.

Hutomo, R. S. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Ekonomi dengan Metode Treasure Hunt pada Siswa Kelas X PM 2 di SMK Negeri 1 Pengasih Tahun Ajaran 2015/2016. https://eprints.uny.ac.id/36221/

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. 6(1), 1224–1238.

Kibtiyah, A. M. (2022). Penggunaan Model Project Based Learning (Pjbl) Dalam Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis Pada Materi Mengklasifikasikan Informasi Wacana Media Cetak Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 82–87. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/article/view/7710

Mandasari, L., Rahmadhani, E., & Wahyuni, S. (2020). Efektivitas Perkuliahan Daring Pada Mata Kuliah Analisis Kompleks Selama Pandemi Covid 19. Jurnal As-Salam, 4(2), 269–283. https://doi.org/10.37249/as-salam.v4i2.205

Nashiroh, P. K., Ekarini, F., & Ristanto, R. D. (2020). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbatuan Mind Map terhadap Kemampuan Pedagogik Mahasiswa Mata Kuliah Pengembangan Program Diklat. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(1), 43. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v17i1.22906

Novita Freshka Uktolseja, Ana Fitrotun Nisa, Muh. Arafik, N. W. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Tematik Berbasis Project Based Learning di Sekolah Dasar. Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Taman SIswa Untuk Mewujudkan Generasi Adaptif Di Abad 21, 151–158.

Prasetyo, T., Roshayanti, F., & Sumarno. (2022). Pembelajaran Konsep Sistem Tata Surya Melalui Reasoning and Problem Solving Berbantu Inquiry Training Untuk Memfasilitasi Berpikir Kritis Siswa SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7, 653–667.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D (23rd ed.). ALFABETA.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165–173. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.251

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845

Windiatmoko, D. U., & Majapahit, U. I. (n.d.). Konstruksi profil pelajar pancasila dan dimensi karakter luhur dalam arus utama kurikulum merdeka. 16–28.

Downloads

Published

2023-06-24

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>