PERKEMBANGAN INTELEKTUAL SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nofia Henita Universitas Negeri Padang
  • Neviyarni Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Irdamurni Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8346

Abstract

This study aims to explain the intellectual development of students in elementary schools. This research was conducted to understand how elementary school age children experience their intellectual development. The research method used is literature study. The sample consisted of 15 main studies on the intellectual development of elementary school students. research results are taken from accredited journals published from 2013-2023. The results of the research show that the intellectual development of students in elementary schools goes through various stages and important aspects. In the early stages, children begin to develop basic skills such as reading, writing and arithmetic. They also begin to develop the ability to think logically and analytically.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agry, P. F., & Kartono. (2021). Implementasi untuk Model STEAM (Sains, Technology, Engineering, Art, and Mathematic): Pembelajaran Matematika untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 126–129. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/

Agustina, N. (2018). Perkembangan peserta didik. Deepublish.

Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & Yuliana. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky : Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582. https://doi.org/10.30606/absis.v5i1.1440

Anidar, J. (2017). Teori Belajar Menurut Aliran Kognitif serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 3(2), 8–16. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/attaujih/article/view/528/445

Deliviana, E. (2017). Mempersiapkan Anak Masuk Sekolah Dasar. Jurnal Dinamika Pendidikan, 10(2), 119–133. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdp/article/view/611

Dewi, A. R. T., Mayasarokh, M., & Gustiana, E. (2020). Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181–190. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2233

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529

Hanafiyah, F. (2021). IMPLIKASI INTEGRASI IMTAQ DAN IPTEK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM. 1–15.

Harahap, N. (2014). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’.

Izzaty, R. E., Pendidikan, P. J. P., & Pendidikan, B. F. I. (2013). Pencerahan dan Kemandirian Peserta Didik: Sudut Pandang Psikologi Perkembangan. Jurusan Psikologi Pendidikan dan Bimbingan.

Latifa, U. (2017). Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196. https://ejournal.uinsaid.ac.id/index.php/academica/article/download/1052/297

Pingge, H. D., Wangid, & Nur, M. (2016). FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN KOTA TAMBOLAKA. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, Vol. 2, No(1).

Putriana, S., Neviyarni, & Irdamurni. (2021). Perkembangan Intelektual pada Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2019), 1771–1777. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1173/1051

Soetjiningsih, C. H. (2018). Seri psikologi perkembangan: perkembangan anak sejak pembuahan sampai dengan kanak-kanak akhir. Kencana.

Sujiono, Y. N., Zainal, O. R., Rosmala, R., & Tampiomas, E. L. (2013). Hakikat Pengembangan Kognitif. Metod. Pengemb. Kogn.

Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.

Wahyuningsih, S. (2017). Lagu Anak sebagai Media dalam Mendidik Karakter Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 150. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2356

Witasari, & Rinesti. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Tercapai Pada Usia Dasar. Jurnal Magistra, 09(024), 105.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 79. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.357.

Downloads

Published

2023-06-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>