PERAN INTERAKSI SOSIAL DALAM PERKEMBANGAN EMOSIONAL ANAK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8137Keywords:
Social Interaction, Emotional Development, Elementary SchoolAbstract
This research is a literature study that aims to describe the role of social interaction in the emotional development of elementary school children. Emotions are an important component of a child's life and can have a significant effect on their well-being. Social interactions, including with peers, family, and teachers, have great potential in shaping the emotional development of primary school children. This research involves an analysis of various literature sources related to the topic. The results of the analysis showed that social interaction plays a crucial role in the emotional development of elementary school children. Through social interaction, elementary school children learn to recognize, express, and manage their emotions. In the context of primary school children's emotional development, social interaction can affect their social adjustment, psychological well-being, and adaptability in a variety of situations. Therefore, a deep understanding of the role of social interaction in the emotional development of primary school children is essential in designing effective educational programs. This research provides better insight into the importance of social interaction in the emotional development of primary school children. The implications of this research can be used as a foundation for the development of educational approaches that focus on developing social skills, emotional regulation, and emotional well-being of primary school children.Downloads
References
Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & Yuliana, Y. (2022). Teori Perkembangan Jean Piaget dan Vygotsky Bagaimana Implikasinya Dalam Perkembangan Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582.
Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1760
Andriati, N., & Hidayati, N. W. (2019). Program Bimbingan Pribadi Dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Smp Koperasi Pontianak. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(1), 53–67. https://doi.org/10.31571/sosial.v6i1.1253
Bakri, A. R., Nasucha, J. A., & Indri M, D. B. (2021). Pengaruh Bermain Peran Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 2(1), 58–79. https://doi.org/10.31538/tijie.v2i1.12
Cahyono, E. A., Sutomo, & Harsono, A. (2019). Literatur Review: Panduan Penulisan dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan, 12.
Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.194
Ginanjar, D., Saleh, A., Studi, P., Pembangunan, K., & Manusia, E. (2020). Pengaruh Intensitas Menonton Film Animasi “Adit Sopo Jarwo” Terhadap Interaksi Sosial Anak Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 18(01), 2020–2063. https://doi.org/10.225000/18202028110
Henni Marsari, Neviyarni, dan I. (2021). Perkembangan Emosi Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1816–1822. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1182
Jumiati, T., Romas, M. Z., & Rohyati, E. (2021). Hubungan Pola Asuh Demokratis Dengan Interaksi Sosial Pada Remaja Yang Menggunakan SmartphoneDi SMA N 1 Kalasan Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 17(2), 30–38. https://ejournal.up45.ac.id/index.php/psikologi/article/view/899
Junindra, A., Fitri, H., Putri, A. R., Nasti, B., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6264–6270. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1827
Khusniyah, N. L. (2018). Peran Orang Tua sebagai Pembentuk Emosional Sosial Anak. Qawwam, 12(1), 87–101. https://doi.org/10.20414/qawwam.v12i1.782
Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL MathEdu, 5(1), 13–18.
Labudisari, E., & Sriastria, W. (2018). Perkembangan Emosi pada Anak Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon.
Lestari, I., Riana, A. W., & Taftazani, B. M. (2015). Pengaruh Gadget Pada Interaksi Sosial Dalam Keluarga. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 204–209. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13280
Mahmud, M., & Fajri, A. (2021). Strategi Pengendalian Emosi Pada Anak Usia Sekolah Dasar Untuk Mendukung Kecerdasannya. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 4(1), 44–54. https://doi.org/10.31869/jkpu.v4i1.2479
Masdul, M. R. (2018). Komunikasi Pembelajaran Learning Communication. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 13(2), 1–9.
Milenia, D. S., & Barida, M. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing Berbasis Budaya Nusantara untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Antar Teman Sebaya. Efektivitas Layanan Informasi Dengan Media Audiovisual Untuk Mengubah Persepsi Negatif Peserta Didik Terhadap Guru, 1315–1324.
Mustaji, L., & Subroto, W. (2021). Efektivitas kelas virtual pada siswa sekolah dasar: literature review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(2), 59–66. http://103.107.187.25/index.php/Pionir/article/view/10292
Nazia, F. N. (2022). Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 3(1), 31–47. https://wawasan.bdkjakarta.id/index.php/wawasan/article/view/131
Paremeswara, M. C., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Game Online Terhadap Perkembangan Emosi dan Sosial Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Pengaruh Game Online), 1473–1481.
Sari, E. M., & Tharir, A. (2021). Systematic Literature Review Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. International Conference on Islam, Law, and Society (INCOILS), 1(1), 345–352.
Syifa Aulia Nurfazrina, Muslihin, H. Y., & Sumardi. (2020). Analisis Kemampuan Empati Anak Usia 5-6 Tahun (Literature Review). Jurnal PAUD Agapedia, 4(2), 285–299.
Ulandari, L., Ridha, A., Rozalita, D., Ananda, R., & Witarsa, R. (2022). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Analisis Kebijakan Standar Pembiayaan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 2596–4424.
Waty, A. (2017). Hubungan Interaksi Sosial Dengan Perkembangan Moral Pada Remaja Di SMA UISU Medan. Psikologi Konseling, 8(1), 11–24. https://doi.org/10.24114/konseling.v10i1.9629
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.