PEMBELAJARAN SENI MUSIK GUNA MENINGKATKAN PERKEMBANGAN KOGNITIF SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Deni Okta Nadia UNIVERSITAS NEGERI PADANG
  • Desyandri Universitas Negeri Padang
  • Farida Mayar Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7829

Keywords:

Music Art, Cognitive Development, Elementary School

Abstract

This study aims to describe the effect of learning music in improving the cognitive development of students in elementary school. Through learning musical arts, elementary school students can develop their cognitive abilities. In learning music in elementary school, learning takes place using song media. One of them is by introducing children's songs. Children's songs are seen as songs created specifically for children. Learning delivered through the medium of songs is able to develop the mindset of children obtained from songs sung with the reality of life. In cognitive theory, this involves stimuli and responses in learning that focus on students' thought processes. The method used in this study is literature study. The data obtained is analyzed from the findings of journals, scientific articles, literature reviews containing the design to be researched, then compile the findings that have been reviewed. The results of this study show that learning music art has an influence on the cognitive development of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & Yuliana, Y. (2022). Teori Perkembangan Jean Piaget dan Vygotsky Bagaimana Implikasinya Dalam Perkembangan Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582.

Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1760

Apriyani, C. K. F., Julia, J., & Syahid, A. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Kreativitas Menggambar Ilustrasi Pada Pembelajaran Seni Rupa. Jurnal Penah Ilmiah, 2(1), 561–570. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.10033

Bella, A. S., Respati, R., & Karlimah, K. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Lagu Anak terhadap Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 632–641. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39232

Cahyono, E. A., Sutomo, & Harsono, A. (2019). Literatur Review: Panduan Penulisan dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan, 12.

Chrisnahanungkara, A. J. (2020). Pendidikan Seni Musik Berbasis Bahan Ajar Multikultural. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 3(1), 39–50. https://doi.org/10.37368/tonika.v3i1.132

Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20,Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan nasional. Jakarta. Depdiknas. 4, 147–173.

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.194

Grimonia, E. (2023). Dunia Musik: Sains-Musik untuk Kebaikan Hidup. Nuansa Cendekia. https://books.google.co.id/books?id=5WGpEAAAQBAJ

Gunardi, S., Gatriyani, N. P., Rosalina, T., Farradinna, S., Kadir, A., Saswati, R., Zuhroh, L., Suarja, S., Retnoningtias, D. W., & Nurhayati, A. (2023). Psikologi Pendidikan. TOHAR MEDIA. https://books.google.co.id/books?id=WTqoEAAAQBAJ

Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Hetland, L. (2000). Listening to music enhances spatial-temporal reasoning: Evidence for the "Mozart effect". Journal of Aesthetic Education, 34(3/4), 105-148.

Junindra, A., Fitri, H., Putri, A. R., Nasti, B., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6264–6270. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1827

Kurniawan, M. R., & Rahman, Y. A. (2019). TEORI BELAJAR KOGNITIF Membedah Psikologi Belajar Jean Piaget. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 1–10.

Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL MathEdu, 5(1), 13–18.

Listiani, W., & Rachmawati, R. (2022). Transformasi Taksonomi Bloom dalam Evaluasi Pembelajaran Berbasis HOTS. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 397–402. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i03.266

Maharani, I., Efendi, N., & Oktira, Y. S. (2022). Studi Literatur Seni Musik Dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10699

Mustaji, L., & Subroto, W. (2021). Efektivitas kelas virtual pada siswa sekolah dasar: literature review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(2), 59–66. http://103.107.187.25/index.php/Pionir/article/view/10292

Pangaribuan, E. S. (2021). Penggunaan Musik Klasik sebagai Media dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional terhadap Anak Usia Balita 0-5 Tahun. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kritiani, 3(2), 102–112. https://sttkerussoindonesia.ac.id/e-journal/index.php/redominate/article/view/29

Perdana, F. (2022). Musik Tradisional Bagi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. ASGHAR : Journal of Children Studies, 2(1), 81–92. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5772

Rahakbauw, H., & Watini, S. (2022). Implementasi Model Atik Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Dalam Menyusun Pola Abcd-Abcd. Jurnal Buah Hati , 9(1), 1–9. https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/1696

Rumapea, M. E. M. (2019). Tantangan Pembelajaran Musik Pada Era Digital. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya, 3(2), 101. https://doi.org/10.24114/gondang.v3i2.13168

Samsinar, S. (2019). Urgensi Learning Resources (Sumber Belajar) dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 13, 194–205. https://doi.org/https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i2.959

Sari, E. M., & Tharir, A. (2021). Systematic Literature Review Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. International Conference on Islam, Law, and Society (INCOILS), 1(1), 345–352.

Ulandari, L., Ridha, A., Rozalita, D., Ananda, R., & Witarsa, R. (2022). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Analisis Kebijakan Standar Pembiayaan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 2596–4424.

Winata, K. A., Zaqiah, Q. Y., Supiana, & Helmawati. (2021). Kebijakan Pendidikan di Masa Pandemi. Encephale, 4(1), 59–65. https://doi.org/https://doi.org/10.32502/amp.v4i1.3338

Wulandari, T. (2020). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. UNY Press. https://books.google.co.id/books?id=PJoPEAAAQBAJ

Downloads

Published

2023-05-26

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>