PEMBELAJARAN SENI MUSIK GUNA MENINGKATKAN PERKEMBANGAN KOGNITIF SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7829Keywords:
Music Art, Cognitive Development, Elementary SchoolAbstract
This study aims to describe the effect of learning music in improving the cognitive development of students in elementary school. Through learning musical arts, elementary school students can develop their cognitive abilities. In learning music in elementary school, learning takes place using song media. One of them is by introducing children's songs. Children's songs are seen as songs created specifically for children. Learning delivered through the medium of songs is able to develop the mindset of children obtained from songs sung with the reality of life. In cognitive theory, this involves stimuli and responses in learning that focus on students' thought processes. The method used in this study is literature study. The data obtained is analyzed from the findings of journals, scientific articles, literature reviews containing the design to be researched, then compile the findings that have been reviewed. The results of this study show that learning music art has an influence on the cognitive development of elementary school students.Downloads
References
Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & Yuliana, Y. (2022). Teori Perkembangan Jean Piaget dan Vygotsky Bagaimana Implikasinya Dalam Perkembangan Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582.
Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1760
Apriyani, C. K. F., Julia, J., & Syahid, A. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Kreativitas Menggambar Ilustrasi Pada Pembelajaran Seni Rupa. Jurnal Penah Ilmiah, 2(1), 561–570. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.10033
Bella, A. S., Respati, R., & Karlimah, K. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Lagu Anak terhadap Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 632–641. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39232
Cahyono, E. A., Sutomo, & Harsono, A. (2019). Literatur Review: Panduan Penulisan dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan, 12.
Chrisnahanungkara, A. J. (2020). Pendidikan Seni Musik Berbasis Bahan Ajar Multikultural. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 3(1), 39–50. https://doi.org/10.37368/tonika.v3i1.132
Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20,Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan nasional. Jakarta. Depdiknas. 4, 147–173.
Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.194
Grimonia, E. (2023). Dunia Musik: Sains-Musik untuk Kebaikan Hidup. Nuansa Cendekia. https://books.google.co.id/books?id=5WGpEAAAQBAJ
Gunardi, S., Gatriyani, N. P., Rosalina, T., Farradinna, S., Kadir, A., Saswati, R., Zuhroh, L., Suarja, S., Retnoningtias, D. W., & Nurhayati, A. (2023). Psikologi Pendidikan. TOHAR MEDIA. https://books.google.co.id/books?id=WTqoEAAAQBAJ
Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Hetland, L. (2000). Listening to music enhances spatial-temporal reasoning: Evidence for the "Mozart effect". Journal of Aesthetic Education, 34(3/4), 105-148.
Junindra, A., Fitri, H., Putri, A. R., Nasti, B., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6264–6270. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1827
Kurniawan, M. R., & Rahman, Y. A. (2019). TEORI BELAJAR KOGNITIF Membedah Psikologi Belajar Jean Piaget. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 1–10.
Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL MathEdu, 5(1), 13–18.
Listiani, W., & Rachmawati, R. (2022). Transformasi Taksonomi Bloom dalam Evaluasi Pembelajaran Berbasis HOTS. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 397–402. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i03.266
Maharani, I., Efendi, N., & Oktira, Y. S. (2022). Studi Literatur Seni Musik Dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10699
Mustaji, L., & Subroto, W. (2021). Efektivitas kelas virtual pada siswa sekolah dasar: literature review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(2), 59–66. http://103.107.187.25/index.php/Pionir/article/view/10292
Pangaribuan, E. S. (2021). Penggunaan Musik Klasik sebagai Media dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional terhadap Anak Usia Balita 0-5 Tahun. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kritiani, 3(2), 102–112. https://sttkerussoindonesia.ac.id/e-journal/index.php/redominate/article/view/29
Perdana, F. (2022). Musik Tradisional Bagi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. ASGHAR : Journal of Children Studies, 2(1), 81–92. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5772
Rahakbauw, H., & Watini, S. (2022). Implementasi Model Atik Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Dalam Menyusun Pola Abcd-Abcd. Jurnal Buah Hati , 9(1), 1–9. https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/1696
Rumapea, M. E. M. (2019). Tantangan Pembelajaran Musik Pada Era Digital. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya, 3(2), 101. https://doi.org/10.24114/gondang.v3i2.13168
Samsinar, S. (2019). Urgensi Learning Resources (Sumber Belajar) dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 13, 194–205. https://doi.org/https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i2.959
Sari, E. M., & Tharir, A. (2021). Systematic Literature Review Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. International Conference on Islam, Law, and Society (INCOILS), 1(1), 345–352.
Ulandari, L., Ridha, A., Rozalita, D., Ananda, R., & Witarsa, R. (2022). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Analisis Kebijakan Standar Pembiayaan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 2596–4424.
Winata, K. A., Zaqiah, Q. Y., Supiana, & Helmawati. (2021). Kebijakan Pendidikan di Masa Pandemi. Encephale, 4(1), 59–65. https://doi.org/https://doi.org/10.32502/amp.v4i1.3338
Wulandari, T. (2020). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. UNY Press. https://books.google.co.id/books?id=PJoPEAAAQBAJ
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.