PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA CERITA RAKYAT LEGENDA GUNUNG PINANG SEBAGAI MEDIA LITERASI DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.8250Keywords:
Media Literacy, Folktales, Character Values, Character Education, Elementary SchoolAbstract
The purpose of this research is to describe the reinforcement of character education in the folk tale of "The Legend of Mount Pinang" as a literacy medium in elementary schools. The folk tale from the book "Legenda Gunung Pinang Cerita Rakyat dari Banten" by Anitawati Bachtiar serves as the data source for the research, published by the Language Development and Enhancement Agency of the Ministry of Education and Culture in 2017, consisting of 61 pages. A qualitative approach is employed in this study. The manuscript of the folk tale "The Legend of Mount Pinang" is read, understood, and each part of the story is marked, and the collected data is then analyzed using content analysis. The results of this research highlight the moral principles found in the folk tale "The Legend of Mount Pinang," which include (1) religious principles, (2) independence, (3) cooperation, and (4) integrity. Reading materials and community traditions such as folk tales can be a means of acquiring character education.Downloads
References
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28
Asdarina, Anriani, N., & Aziz, M. I. M. (2022). 1 , 2 , 3 1. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 07(02), 1179–1192.
Atriyanti, Y. (2020). Strategi Sekolah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes, 368–376. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/574
Darmawansyah, D. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Ditinjau Dari Hukum Islam. Musawa: Journal for Gender Studies, 11(2), 253–288. https://doi.org/10.24239/msw.v11i2.475
Diantoro, F. (2018). Positioning Madrasah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Peraturan Presiden No. 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter). Al-Hayat, 02(1), 105–127.
Fajriah, Z. L., & Anggereini, E. (2016). Pengembangan Edu Komik Sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter Pada Materi Interaksi Mahluk Hidup Dan Lingkungannya Di Sekolah Menengah Pertama. Biodik, 2(1). https://doi.org/10.22437/bio.v2i1.3368
Indiarti, W. (2017). Nilai-Nilai Pembentuk Karakter Dalam Cerita Rakyat Asal-Usul Watu Dodol. JENTERA: Jurnal Kajian Sastra, 6(1), 26. https://doi.org/10.26499/jentera.v6i1.334
Irfi, M., Damanhuri, & Vivi, Y. I. A. (2023). PROSES PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK KELAS IV DI SDN CIPOCOK JAYA 1. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(1), 634–652.
Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164
Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen Program Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 302–312. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p302
Memon, A., Memon, J. A., Memon, J. A., & Memon, A. (2022). ScienceDirect.
Musawwamah, S., & Taufiqurrahman, T. (2019). Penguatan Karakter Dalam Pendidikan Sistem Persekolahan (Implementasi Perpres Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter). NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 16(1), 40. https://doi.org/10.19105/nuansa.v16i1.2369
Nurfitri SA. (2018). Analisis nilai karakter dalam kumpulan Cerita Rakyat Aceh Bernuansa Damai. Master Bahasa, 6(1), 58–59.
Nurgiyantoro, B. (2005). Sastra anak: pengantar pemahaman dunia anak. Yogyakarta. Gadjah Mada University Press.
Sinta, L., Malaikosa, Y. M. L., & Supriyanto, D. H. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3193–3202. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2326
Sitompul, E., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2022). Karakter Gotong Royong dalam Paket Pembelajaran Sema. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3473–3487. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1674
Supriyono, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Sajak “Bulan Ruwah” Karya Subagio Sastrowardoyo dalam Pembelajaran Sastra. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 120–131. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p120-131
Taum, Y. Y. (2011). Studi sastra lisan: Sejarah, teori, metode, dan pendekatan disertai contoh penerapannya. Lamalera.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan Media Komik Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Peserta Didik Smp. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 24. https://doi.org/10.21831/jipi.v1i1.4529
Yani, A. (2017). Implementasi Islamic Parenting Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Di Ra At-Taqwa Kota Cirebon. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1464
yati, rabi. (2021). Guru Efektif Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Permasalahan Krisis Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Perpektif Psikologi Pendidikan, 2504, 1–9. https://www.academia.edu/35692180/Guru_efektif_dalam_perspektif_psikologi_pendidikan
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28
Asdarina, Anriani, N., & Aziz, M. I. M. (2022). 1 , 2 , 3 1. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 07(02), 1179–1192.
Atriyanti, Y. (2020). Strategi Sekolah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes, 368–376. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/574
Darmawansyah, D. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Ditinjau Dari Hukum Islam. Musawa: Journal for Gender Studies, 11(2), 253–288. https://doi.org/10.24239/msw.v11i2.475
Diantoro, F. (2018). Positioning Madrasah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Peraturan Presiden No. 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter). Al-Hayat, 02(1), 105–127.
Fajriah, Z. L., & Anggereini, E. (2016). Pengembangan Edu Komik Sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter Pada Materi Interaksi Mahluk Hidup Dan Lingkungannya Di Sekolah Menengah Pertama. Biodik, 2(1). https://doi.org/10.22437/bio.v2i1.3368
Indiarti, W. (2017). Nilai-Nilai Pembentuk Karakter Dalam Cerita Rakyat Asal-Usul Watu Dodol. JENTERA: Jurnal Kajian Sastra, 6(1), 26. https://doi.org/10.26499/jentera.v6i1.334
Irfi, M., Damanhuri, & Vivi, Y. I. A. (2023). PROSES PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK KELAS IV DI SDN CIPOCOK JAYA 1. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(1), 634–652.
Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164
Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen Program Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 302–312. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p302
Memon, A., Memon, J. A., Memon, J. A., & Memon, A. (2022). ScienceDirect.
Musawwamah, S., & Taufiqurrahman, T. (2019). Penguatan Karakter Dalam Pendidikan Sistem Persekolahan (Implementasi Perpres Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter). NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 16(1), 40. https://doi.org/10.19105/nuansa.v16i1.2369
Nurfitri SA. (2018). Analisis nilai karakter dalam kumpulan Cerita Rakyat Aceh Bernuansa Damai. Master Bahasa, 6(1), 58–59.
Nurgiyantoro, B. (2005). Sastra anak: pengantar pemahaman dunia anak. Yogyakarta. Gadjah Mada University Press.
Sinta, L., Malaikosa, Y. M. L., & Supriyanto, D. H. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3193–3202. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2326
Sitompul, E., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2022). Karakter Gotong Royong dalam Paket Pembelajaran Sema. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3473–3487. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1674
Supriyono, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Sajak “Bulan Ruwah” Karya Subagio Sastrowardoyo dalam Pembelajaran Sastra. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 120–131. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p120-131
Taum, Y. Y. (2011). Studi sastra lisan: Sejarah, teori, metode, dan pendekatan disertai contoh penerapannya. Lamalera.
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan Media Komik Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Peserta Didik Smp. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 24. https://doi.org/10.21831/jipi.v1i1.4529
Yani, A. (2017). Implementasi Islamic Parenting Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Di Ra At-Taqwa Kota Cirebon. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1464
yati, rabi. (2021). Guru Efektif Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Permasalahan Krisis Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Perpektif Psikologi Pendidikan, 2504, 1–9. https://www.academia.edu/35692180/Guru_efektif_dalam_perspektif_psikologi_pendidikan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.