PENGEMBANGAN BAHAN AJAR INTERAKTIF ERA TEKNOLOGI 5.0
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14727Keywords:
interactive teaching materials, technology 5.0, education, personalized learning, interactivity, educational innovation, technology infrastructureAbstract
This research aims to explore the development of interactive teaching materials in the Technology 5.0 era, which involves the integration of advanced technologies such as AI, AR and VR in the learning process. Using the literature review method, this research analyzes the characteristics, benefits, challenges and potential of interactive teaching materials in improving the quality of education. The study results show that interactive teaching materials can increase student engagement and motivation, facilitate understanding of complex concepts, and provide a more personalized and adaptive learning experience. While there are challenges related to costs, infrastructure and training requirements, the benefits are far more significant. This research suggests the need for further investment in technological infrastructure, educator training, and research to optimize the application of interactive teaching materials in education.Downloads
References
Dewi, K., Nisa, K., & Praminasari, R. (2020). Ibm Implementasi Metode Ajar Interaktif Menggunakan Virtual Reality (Vr) Untuk Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Di Rumah Qur’ …. Seminar Nasional Hasil …, 2019, 373–378. http://jurnal.poliupg.ac.id/index.php/snp2m/article/download/1701/1546
Febrian, A., & Faisal, A. (2023). Pemanfaatan Big Data pada Instansi Pendidikan. BIIKMA : Buletin Ilmiah Ilmu Komputer Dan Multimedia, 1(1), 212–215. https://jurnalmahasiswa.com/index.php/biikma
Fricticarani, A., Hayati, A., R, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi Pendidikan Untuk Sukses Di Era Teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68. https://doi.org/10.52060/pti.v4i1.1173
Hadikristanto, W. (2016). Pembelajaran Sistem Tata Surya Untuk Siswa Sekolah Dasar Berbasis Unity 3d. Pembelajaran Sistem Tata Surya Untuk Siswa Sekolah Dasar Berbasis Unity 3d Wahyu, 10(September), 167–172.
Hartono, A. R., Bustan, A., & Farcis, F. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Menggunakan Google Slide Pada Materi Energi Kelas VII Semester Ganjil Kelas VII di SMP Negeri 8 Palangkaraya. Bahana Pendidikan: Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 66–72. https://doi.org/10.37304/bpjps.v4i2.5144
Hasanudin, C. (2022). Digitalisasi Bahan Ajar Bahasa Indonesia untuk Meningkatkan Keterampilan 5C Siswa di Era Society 5.0. Senada (Seminar Nasional Daring) Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Pendidikan Bahasa Dan Seni, IKIP PGRI Bojonegoro, 0(2019), 356–365.
Hidayat, T., & Agustini, R. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Web Dan Aplikasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Diglosia : Jurnal Pendidikan, Dan Kesusastraan Indonesia, 6(2), 408–415.
Jihan, Ismaya, B., Kurdi, M. S., Sudarwati, N., & Kurdi, M. S. (2023). Permasalahan dan Tantangan Pendidikan Islam Modern di Tengah Era Digitalisasi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 2131–2140. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4472
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Mardiana, M., Isa, Y., & Ningsih, S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif pada Mata Kuliah Filsafat Pendidikan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 138–148. https://doi.org/10.17977/um038v3i22020p138
Putri, T. N., & Puspasari, D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis CASE (Creative, Active, Systematic, Effective) pada Mata Pelajaran Korespondensi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4956–4967. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2969
Sakiinah, A. N., Mahya, A. F. P., & Santoso, G. (2022). Revolusi pendidikan di eras Society 5.0. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 01(02), 18–28.
Supardi, A. (2018). Penggunaan Multimedia Interaktif Sebagai Bahan Ajar Suplemen Dalam Peningkatan Minat Belajar. Jurnal Ilmu Penddikan Dasar, 1–25.
Tangkas Ageng Nugroho, Achmad Kaisi Amarco, & Muhammad Yasin. (2023). Perkembangan Industri 5.0 Terhadap Perekonomian Indonesia. Manajemen Kreatif Jurnal, 1(3), 95–106. https://doi.org/10.55606/makreju.v1i3.1645
Tumimomor, A., & Wahyono, T. (2013). Pengembangan Media Kolaborasi Virtual dalam Aplikasi Satya Publisher Berbasis IOS. Seminar Nasional Sains Dan Aplikasi Komputasi (SENSAKOM), 101–108.
Wardani, Q., & Listiadi, A. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga / Instansi Pemerintah Kelas XI AKL di SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto. Jurnal Pendidikan Akuntansi, Volume 8 N(2018), 473–481.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.