DAMPAK PEMBERIAN REWARD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SD NEGERI 01 KLUWIH PADA BULAN RAMADHAN

Authors

  • Diamond Lovis Universitas PGRI Madiun
  • Hartini Universitas PGRI Madiun
  • Syamrotul Khoiroh SD Negeri 1 Kluwih Pacitan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8149

Abstract

This study aims to determine the effect of giving rewards on student learning outcomes during the month of Ramadan. This research is important because it provides knowledge to an educator, that to produce high-achieving children, it is not by promising valuable or luxury goods, but by motivating them to study so that it influences children's learning outcomes. Increased motivation will affect student learning outcomes in learning that are still low. Therefore, researchers are interested in conducting this research to uncover the effect of giving rewards on student learning outcomes. The research population was all fourth-grade students at Kluwih 01 Public Elementary School totaling 24 students. The data collection method is through unstructured interviews and the type of research is quantitative research. The results of the study found that there was an influence between rewards and learning outcomes because rewards could increase enthusiasm and motivation to study in class IV students of Kluwih 01 Public Elementary School. The conclusion from this study is that the effect of reward has a significant effect on student learning outcomes. Keyword: Rewards, Learning Outcomes, Month of Ramadan

Downloads

Download data is not yet available.

References

Endriani, A. (2016). Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMP 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Realita, 1(2), 104-116. Mataram: Bimbingan dan Konseling FIP IKIP Mataram.

Ernata, Yusvidha. 2017. Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward dan Punishment di SDN Ngaringan 05 Kec.Gandusari Kab.Blitar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD Volume 5, Nomor 2, Hal. 781-790. Tersedia Pada: http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/download/4828/4962.

Fitrianingrum, I. N., & Kardi. (2016). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Keharmonisan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kebonsari Kabupaten Madiun. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1). Madiun: Fakultas Ilmu Pendidikan IKIP PGRI Madiun.

Gultom, Ervina, Regina Sipayung, and Darinda Sofia Tanjung. "Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Iv Sd Negeri 097350 Parbutaran." JS (JURNAL SEKOLAH) 4.4 (2020): 33-41.

Ikranagara, Pramudya, 2015, “Pemberian Reward dan Punishment untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas V SD Negeri 1 Kejobong Purbalingga”, Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 2, No. 4, http://journal.student.uny.ac.id, 5 Januari 2019.

Imron, Ali. 2016. Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kompri. 2016. Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahayu, Puji. 2017. Pengaruh Strategi Pemberian Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa UPTD SMP Negeri 1 Prambon pada Materi Garis dan Sudut. Simki-Techsain Vol. 01 No. 02 Hal. 1-8. Tersedia Pada: http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2017/1125a3222ac8ac77986a77578a0b25.pdf.

Santoso, B. H., & Taufiq, H. (2015). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (Studi Pada Kelas V SDN Leminggir Kec. Mojosari Kab. Mojokerto). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2), 517-525. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Saputra, Rio Arda, Ahmad Hariyadi, and Sarjono Sarjono. "Pengaruh konsep diri dan reward terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan kewirausahaan." Jurnal Educatio FKIP UNMA 7.3 (2021): 1046-1053.

Sipayung, Priskila Rosdiana, et al. "Pengaruh Pemberian Reward terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V SDN 094097 Simpang Pongkalan Tongah Kabupaten Simalungun." School Education Journal Pgsd Fip Unimed 11.2 (2021): 117-123.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan (Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Wahab, R. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Syahrul, A. R. (2017). Reward, Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa IPS Terpadu KLS VIII MTsn Punggasan. Jurnal Curricula, 2(1), 1-9. Sumatera Barat: STKIP PGRI SUMBAR.

Wahyudin, Agus. (2015). Metodologi Penelitian (Penelitian Bisnis dan Pendidikan). Semarang: UNNES Press.

Yana, Dewi, Hajidin, Intan Safiah. 2016. Pemberian Reward dan Punishment Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa Kelas V di SDN 15 Lhokseumawe. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Vol. 1 No. 2 Hal. 11-18. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Vol. 1 No. 2, 11-18.

Anggraini, Silvia, Joko Siswanto, and Sukamto Sukamto. "Analisis dampak pemberian reward and punishment bagi siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang." Mimbar PGSD Undiksha 7.3 (2019).

Downloads

Published

2023-06-10