PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA MELALUI MEDIA PAPAN PINTAR PADA SISWA KELAS V DI SDN 1 BOGOHARJO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8030Abstract
The purpose of this study was to determine the application of smart board learning media in science subjects for the digestive system to improve the learning outcomes of grade V students of SDN 1 Bogoharjo. The design of this class action research is carried out in two cycles and each cycle consists of four stages, namely 1) planning, 2) implementation, 3) observation, 4) reflection. Data collection through test techniques, observation interviews and field recording. Data analysis is carried out through reduction, presentation and drawing conclusions. The subjects of this study were grade V students of SDN 1 Bogoharjo totaling 8 students. The results showed an increase in student learning outcomes, namely in cycle I by 75% (good category), then in cycle II increased to 87.5%. Thus, the use of smart board learning media in science subjects of human digestive system material can improve the learning outcomes of grade V students of SDN 1 Bogoharjo.Downloads
References
Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan Media Panlintarmatika (Papan Perkalian Pintar Matematika) Materi Perkalian Untuk Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41-47.
ARIANA, V. A. (2022). PENGGUNAAN MEDIA PAPAN JEMURAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PESERTA DIDIK. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(4), 330-337.
Arikunto, 1997. Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktis.Jakarta : Rineka Cipta
Bunyamin, B., & Amanah, A. (2015). Penggunaan Media Gambar Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (Ipa) Di Kelas I Madrasah Ibtidaiyah An-Nur Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(2).
Depdiknas.(2005).Penerapan Model Konstruktivisme Pada Pembelajaran IPA Jakarta: Direktorat Pendidikan Nasional
Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook materi karangan deskripsi mata pelajaran bahasa indonesia kelas III sekolah dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).
Khalik, A., Djirimu, M., & Paudi, R. I. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Tumbuhan Hijau Kelas V Dengan Model Pembelajaran Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Di SD Inpres 2 Kotanagaya. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(5), 117425
Nugraheni, N. (2017). Penerapan media komik pada pembelajaran matematika di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2).
Parnabhakti, L., & Puspaningtyas, N. D. (2020). Pengaruh media power point dalam Google Classroom untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 1 (2), 8–12.
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.
Ulfah, A. (2015). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA KELAS III SD MELALUI MEDIA PERMAINAN “UTANG”. DIDAKTIKA, 4(1).
Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.