PERAN MANAJEMEN SDM TERHADAP PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Novalina Indriyani Universitas Negeri Padang
  • Nurhizrah Gistituati Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Hadiyanto Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8062

Abstract

This study aims to examine and analyze the important role played by human resource management in improving the quality of education in primary schools. There are many schools that have been established but have not been able to increase the effectiveness, efficiency and quality of their education. In order to improve the quality of school education, human resource management needs to be continuously improved. This study used a descriptive-qualitative technique with a literature review. Researchers examined a number of relevant publications and articles from previous investigations. Data collection was carried out by searching for journals on Google Scholar using the keywords management, human resources, and quality of education. The findings of this study show the importance of human resource management in improving educational standards. The progress and development of education in primary schools can be supported by qualified human resources. Overall, effective human resource management can assist primary schools in improving the quality of education and achieving the desired educational goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akilah, F. (2018). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Lembaga Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 518–534. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v6i1.282

Arnu, A. P. (2017). Pengaruh Budaya Organisasi, Kompetensi, dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Bank Jabar Banten Cabang Karawang. Value Journal of Management and Business, 2(1), 160–174.

Chotimah, C., & Nisa, K. (2019). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MA Bertaraf Internasional Amanatul Ummah Pacet. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin, 125–128.

Fajrin, N. P., & Purwastuti, L. A. (2022). Keterlibatan Orang tua Dalam Pengasuhan Anak pada Dual Earner Family : Sebuah Studi Literatur. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2725–2734. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1044

Hadiyanto. (2004). Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Handoyo, K., Mudhofir, M., & Maslamah, M. (2021). Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 321. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1855

Harapan, E. (2016). Visi Kepala Sekolah Sebagai Penggerak Mutu Pendidikan. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 133–145. https://doi.org/10.31851/jmksp.v1i2.1014

Hashona, A. H. (2016). Kajian Pelaksanaan Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl) Mahasiswa Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Iain Walisongo Semarang. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 12(2), 333. https://doi.org/10.21154/cendekia.v12i2.232

Hasibuan. (2003). Manjemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Jannah, R. (2021). Strategi Kepala Madrasah Dalam Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Tsaqafatuna, 3(1), 50–64. https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v3i1.62

Junindra, A., Nasti, B., Rusdinal, R., & Gistituati, N. G. (2022). Manajemen Berbasis Sekolah (Mbs) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(1), 88–94. https://doi.org/10.37301/cerdas.v10i1.124

Kasmir. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia Teori dan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Latifah, A., Warisno, A., & Hidayah, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan di MA Nurul Islam Jati Agung. Jurnal Mubtadiin, 7(2), 107–108.

Mahmud, & Ridwan, M. (2022). Manajemen Pengembangan Staf di MTs/SMPI. Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.47759/penais.v5i1.315

Mangkunegara, A. P. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT. Rosdakarya.

Mukminin, A., Habibi, A., Prasojo, L. D., & Yuliana, L. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Nuraeni. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan. Jurnal Idaarah, III (1), 124-137. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i1.9792

Nurhapani. (2019). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Akses Masyarakat Terhadap Pendidikan yang Berkualitas Dijembatani Dengan Manajemen Sumber Daya Manusia. Ensiklopedia Education Review 1(1). https://doi.org/10.33559/eer.v1i1.155

Primayana, K. H. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Perguruan Tinggi. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(2), 7. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i2.45

Rahmatullah & Hidayat, W. (2021). Peran Pengelolaan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Sekolah di SMPN 2 Parepare. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 19(2), 143-170. https://doi.org/10.35905/alishlah.v19i2.2025

Ramadan, S. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan. Riau: State Islamic University of Sultan Syarif Kasim.

Rohani, I. (2020). Kajian Kebijakan Pendidikan dalam Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 1(01), 80–99. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v1i01.33

Ruky, A. S. (2014). Menjadi Eksekutif Manajemen SDM Profesional. Yogyakarta: Penerbit ANDI.

Samsudin, S. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Sari, M. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Berbasis Total Quality Management. Jurnal Syntax Fusion 1(08). https:/doi.org/10.54543/fusion.v1i08.43

Solehan, S. (2022). Implementasi Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia pada Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5(2):607–13. https:/doi.org/10.54371/jiip.v5i2.464

Sopacua, J., & Fadli, M. R. (2022). Konsep Pendidikan Merdeka Belajar Perspektif Filsafat Progresivisme (The Emancipated Learning Concept of Education in Progressivism Philosophy Perspective). Potret Pemikiran, 26(1), 1. https://doi.org/10.30984/pp.v26i1.1413

Sudabutar, T., Amini, Banurea, T., Nasution, A., & Sadikin, A. (2023). Manajemen Kinerja Sumber Daya Manusia dalam Organisasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1885–1890. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11237

Suwandi, Indrawati, F. Y., & Yusup. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Kompetensi Kepribadian, Kompetensi Profesional, Kompetensi Sosial Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMPN 1 Karangampel Indramayu. Jurnal Manajemen, 15(1), 54–68.

Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(1), 13–31. https://doi.org/10.33654/sti.v4i1.973

Wijaya, C., Hidayat, R., & Rafida, T. (2019). Manajemen Sumber Daya Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Medan: Penerbit LPPPI.

Zed. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2023-05-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>