ANALISIS IMPLEMENTASI KEBIJAKAN MANAJEMEN GURU DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR

Authors

  • Elza Eka Lestari Universitas Negeri Padang
  • Nurhizrah Gistituati Pendidikan Dasar Universitas Negeri Padang
  • Hadiyanto Pendidikan Dasar Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7489

Keywords:

Policy, Quality of Education, Elementary School

Abstract

This study aims to find out 1) Implementation of quality improvement policies, 2) Constraints to quality improvement, 3) Solutions to improve the quality of SDN 216/III SUNGAI LANGKAP. This type of descriptive qualitative research. The research subjects were school principals, class I and IV teachers. Procedures for collecting data through observation, interviews, documentation. Data analysis procedures use data collection, data reduction, data analysis. The results showed 1) Implementation of quality improvement policies by determining KKM scores, determining student activity schedules, changing UAS scores, aiming to improve school exam results, and improving the quality of school graduates, in accordance with the results and discussion presentation, 2) Obstacles in understanding among students, as well as low student discipline to become LANGKAP, by implementing a quality improvement policy and providing an approach that encourages students to continue their education to a higher level. The conclusion is that quality improvement at SDN 216/III SUNGAI LANGKAP is running smoothly, but there are still certain obstacles in the actual quality improvement efforts. However, there are ways to improve quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarsari, F., Husna, D. N., & Septiyani, F. (2021). Implementasi Mbs Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sdn 1 Sigong. Prosiding Dan Web Seminar (Webinar), 5(2), 259–265.

Azizah, M. (2021). Strategi Promosi Ppdb Berdasarkan Zonasi Di Sd Negeri Dan Swasta. Jurnal Wahana Sekolah Dasar, 29(1), 15–26.

Darmawati. (2019). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sd Permata Nusantara – Kota Batam. Ejournal.Ymbz.Or.Id, 2(3), 321–329.

Dedi, S. F. (2021). Efektivitas Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu. In Prosiding Dan Web Seminar (Webinar).

Dewi, R. (2020). Pengaruh Profesionalisme Dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. Elementary Islam Teacher Journal, 8(2), 279–294.

Ekawaty, A. E. (2018). Pelaksanaan Supervisi Manajerial Oleh Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sdn 3 Percontohan Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 6(3), 183–191.

Hendra Zeki Y, Y. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sdn 18/Iii Tarutung Kabupaten Kerinci. Jurnal Gantala Pendidikan Dasar, 5(2), 168–182.

Ismanto, B. (2016). Evaluation On Financing Collaboration In Improving The Quality Of Primary Education. Atlantis Press, 14(6), 8–12.

Muhammad Nur, Cut Zahri Harun, S. I. (2016). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sdn Dayah Guci Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1), 93–103.

Nahrowi, M. (2019). Manajemen Mutu Sekolah Dasar. Jurnal Auladuna, 01(01), 122–133. Noprika, M., & Yusro, N. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Andragogi, 2(2), 224–243.

Nurjannah, I. K. P. B. S. (2018). Implementasi Program Sekolah Adiwiyata Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sdn Tanah Tinggi 3 Kota Tangerang. Jgg-Jurnal Green Growth Dan Menejemen Lingkungan, 7(2).

Puspita, H. (2018). Efektifitas Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah Di Sd. Journal Profesional Nitro, 4(2), 794–799.

Rawis, C. (2021). Penerapan Manajemen Mutu Terpadu Dan Dampaknya Di Sekolah Dasar Negeri Matungkas Kecamatan Dimembe Kabupaten Minahasa Utara. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1), 79–84.

Septiana, D. N., Bafadal, I., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pelibatan Komite Sekolah Dalam Peningkatan

Siregar, D. (2020). Peningkatan Mutu Pembelajaran Dengan Pendekatan Pakem Guru Kelas V Dan Vi Melalui Supervisi Kelas Di Sdn. 118267 Aek Raso T.A. 2018/2019. Bahasa Indonesia Prima Journal, 2(2), 74–81.

Sudadio. (2012). Peningkatan Mutu Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Provinsi Banten Melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 553–573.

Usman, A. S. (2014). Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(1), 13–31.

Yunus, M., & Rakib, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Penelitian Pendidikan Insani, 19(2), 108–113.

Downloads

Published

2023-06-16

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>