PENINGKATAN HASIL BELAJAR DAN MINAT SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DENGAN MODEL BERBASIS MASALAH PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rina Marlina Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang
  • Yeni Erita Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang
  • Diana Gusti Alfiyanti Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang
  • Yusrani Fitri Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7978

Keywords:

Learning Outcomes, Interests, Differentiation, Problem Solving Based Models

Abstract

In this study it was found that the teacher in the process of learning the independent curriculum still used the lecture method. This is due to the teacher's lack of understanding about the use of differentiated learning models using learning models. The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes and student interest through differentiated learning with problem-based models in social studies class V. The research method used was Classroom Action Research (CAR) with two cycles and each cycle carried out in four stages, namely: 1) planning ; 2) implementation; 3) observation; and 4) reflection. The results of this study showed that the average student learning interest increased by 1 point, the average individual formative assessment results increased by 19 points, and the average group work results increased by 16 points. In conclusion, in this study the teacher succeeded in increasing learning outcomes and student learning interest through differentiated learning with a problem-solving-based learning model in social studies lessons in Class V SDN 12 Padanglua.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yeni Erita, Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang

     

Diana Gusti Alfiyanti, Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang

   

Yusrani Fitri, Pendidikan Dasar FKIP Universitas Negeri Padang

   

References

Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 2(2), 105–120.

Asrori, A., & Rusman, R. (2020). Classroom Action Research: Pengembangan Kompetensi Guru. Pena Persada.

Fatimah, S., & Mashar, R. (2023). Peran Guru Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Di Taman Kanak-Kanak ABA Al-Furqon Nitikan Yogyakarta. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–10.

Heri, T. (2019). Meningkatkan Motivasi Minat Belajar Siswa. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1).

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5–11.

Kemendikbud. (2016). Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Lampiran Permendikbud.

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159.

Nadidah, N., & Akbar, B. (2022). Hubungan antara Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Keterampilan Komputasional pada Siswa Kelas 5 SDN Jelambar 01 Pagi. PRISMA, 11(2), 415–423.

Nurfirdaus, N., & Risnawati, R. (2019). Studi tentang pembentukan kebiasaan dan perilaku sosial siswa (Studi Kasus di SDN 1 Windujanten). Jurnal Lensa Pendas, 4(1), 36–46.

Rofizah, A., Rahayuningsih, S., & Imanah, U. N. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Gaya Belajar Untuk Mendukung Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Kelas VIII Di MTS Negeri 4 Mojokerto. Seminar Nasional Pendidikan, 1, 164–174.

Supriani, Y., Tanjung, R., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332–338.

Suryani, S., & Jasmaniah, J. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Keliling dan Luas Segitiga dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Solving di Kelas IV SD Negeri 15 Juli Kabupaten Bireuen. Jurnal Pendidikan Dasar (JUPENDAS), 6(2).

Turmuzi, M., Sridana, N., Sarjana, K., & Soeprianto, H. (2020). Peningkatan Kemampuan Guru Sekolah Dasar di Gugus II Kecamatan Lembar dalam Menerapkan Authentic Assesment dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(1).

Umrana, U., Cahyono, E., & Sudia, M. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah maatematis ditinjau dari gaya belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67–76.

Downloads

Published

2023-06-25

Most read articles by the same author(s)