ANALISIS KESIAPAN GURU TERHADAP IMPLEMENTASI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM KURIKULUM MERDEKA DI SDN 28 MATARAM TAHUN AJARAN 2022/2023

Authors

  • Laksmi Dwi Lestari PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Khairun Nisa PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Ilham Syahrul Jiwandono PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7725

Keywords:

kurikulum merdeka, upaya guru, profil pelajar pancasila

Abstract

The independent curriculum is a new idea from the government that makes it easier for students to learn directly in their environment. The existence of a Pancasila student profile makes the student a person whose profile is in accordance with Pancasila. This study aims to determine the supporting factors and inhibiting factors experienced by teachers in carrying out the Pancasila student profile and the teacher's efforts to strengthen the Pancasila student profile at SDN 28 Mataram. This type of research uses a qualitative descriptive approach. Data collection techniques in this study used observation, interviews, documentation sourced from the principal, teachers and students at SDN 28. Data analysis techniques used the Miles and Huberman models.It was concluded through the researcher's analysis of the readiness to apply Pancasila student profiles at SDN 28 Mataram that they are ready to bring their students to become students who have the profile and character according to Pancasila, which are applied in the habits that are carried out every day at school. Then through these various activities, it is able to make students more character in accordance with Pancasila.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Fattah. (2018). Implementasi Program Imtaq dalam mneunjang Pmebelajaran Rumpun Pendidikan Agama Islam. Jurnal penelitian Keislaman.Vol.14 No 2.Universitas Islam Negeri Mataram.

Annisa Nahdiah. (2022). Implementasi Keterampilan Abad 21 Dalam Kegiatan Pembelajarandi Sdn Cipayung 01 Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 7 no . Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Bahtiar, RS. (2016). Upacara Bendera Berbasis Karakter dalam Pengembangan Sikap Nasionalisme Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi.

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550

Faiz, A., & Kurniawatiy, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi Aiman Faiz 1, Imas Kurniawaty 2. JURNAL BASICEDU, 6(3), 3322-3229.

Jiwandono, I. S. (2020). Permainan Tradisional Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Disiplin dan Jujur Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 11–19.

Jiwandono, I. S., & Khairunisa, K. (2020). Pemanfaatan Nilai-Nilai Filosofis Punakawan Dalam Upaya Penguatan Karakter Mahasiswa. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 74–81. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4466

Lubis, SSW. (2020). Membangun Budaya Literasi Membaca dengan Pemanfaatan Media.Jurnal Baca Harian.

Miles, Huberman & Saldana. 2014. Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook. Edition 3, United States Of America: Sage Publication.

Naifolar, F. (2017). Strategi Menumbuhkan Rasa Cinta Tanah Air Melalui Budaya Menyanyikan Lagu Nasional dan Lagu Daerah di SDN Giri Moyo 02 Malang. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang : Malang.

Nurfatimah, Affandi, L. H., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Kelas Tinggi Di SDN 07 Sila Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 145–154

Rahayu, S. (2019). Strategi Membangun Karakter Generasi Muda yang Beretika Pancasila dan Kebhinekaan dalam ;Perspektif Keutuhan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Jurnal Pendidikan Vol.28 No. 3 Hal. 289-303

Tambak, S. (2014). Metode Ceramah : Konsep dan Aplikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah. Vol. 21 No. 2.

Efraim Semuel Nalle.(2022). Rofil Karakter Siswa Sd Di Kabupaten Belu Pasca Pandemi Covid -19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 7 No 2

Setiawan, H., Oktaviyanti, I., Jiwandono, I. S., Affandi, L. H., Ermiana, I., & Khair, B. N. (2020). Analisis Kendala Guru Di SDN Gunung Gatep Kab. Lombok Tengah Dalam Implementasi Pendidikan Inklusif. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 169–183. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4704

Sisfarina Hafifah&AanPutra. (2021). Hasil Kerajinan tangan dalam kajian Etnomatematika. Institut Agama Isalam Negari Kerinci. Jurnal Pendidikan Dasar.Vol 1 no(2)

Sugiyono. (2018). Metode Penlitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Pendidikan Beretika & Berbudaya. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Tambak, S. (2014). Metode Ceramah : Konsep dan Aplikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah. Vol. 21 No. 2.

Zaenuri dan Siti F. (2022). Analisis Implementasi Peran Guru dalam Penanaman Nilai Karakter Toleransi pada Mata Pelajaran PKN di MI Ma’arif Darussalam Plaosan Yogyakarta. Jurnal Riset Madrasah Vol.2 No.1 Hal. 181-190.

Downloads

Published

2023-06-24