MENGUATKAN SEMANGAT DAN KETANGGUHAN GURU ADALAH KUNCI MEWUJUDKAN PENDIDIKAN BERKUALITAS DI ERA MODERN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30642Keywords:
teacher spirit, resilience, quality educationAbstract
In the modern era, marked by technological advancement, evolving curricula, and increasing complexity, teachers play a crucial role in addressing educational challenges. This study discusses the importance of teacher passion and resilience in creating quality education. Intriguing passion encourages teachers to innovate and adapt. On the other hand, resilience is possible when facing pressure and educational dynamics with a positive attitude. According to a literature review and contextual observations, it was found that teachers are highly motivated and emotionally resilient, effectively creating an inspiring learning environment and demonstrating consistency in professional development. Therefore, strategies such as developing a support system that promotes psychological well-being, providing continuous training, and recognizing the role of teachers are key to realizing quality education in a changing era.Downloads
References
Made, N., Svari, F. D., & Arlinayanti,
K. D. (2024). Perubahan
Paradigma Pendidikan Melalui
Pemanfaatan Teknologi di Era
Global. Jayapangus Press Metta:
Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4, 50–
63.
https://jayapanguspress.penerbit.
org/index.php/metta
Mahmudah, F. N. (2021). Analisis
Data Penelitian Kualitatif
Manajemen Pendidikan
Berbantuan Software Atlas. Ti
Versi 8. Uad Press.
Marta, R. F., Sos, S., Kom, M. M.,
Francoise, A. P. D. J., Hum, S.,
Enggar Pribadi, S. S., Fil, M.,
Dulame, I. M., SE, M. M., &
Susanto, R. (2024).
PENDIDIKAN KARAKTER:
MEMBANGUN GENERASI
EMAS. Penerbit Andi.
Masfufah, M., Darmawan, D., &
Masnawati, E. (2023). Strategi
Manajemen Kelas untuk
Meningkatkan Prestasi Belajar
Siswa. Manivest: Jurnal
Manajemen, Ekonomi,
Kewirausahaan, Dan Investasi,
1(2), 214–228.
Mashudi, M. (2021). Pembelajaran
Modern: Membekali Peserta
Didik Keterampilan Abad Ke-21.
Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah
Pendidikan Islam), 4(1), 93–114.
https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1
.3187
Nirwana, H., Setyaningsih, S., &
Hardhienata, S. (2025).
Komitmen Profesional: Pilar
Utama Guru dalam Membangun
Pendidikan Berkualitas.
Rizmedia Pustaka Indonesia.
Norpin, N., Naibaho, L., & Rantung,
D. A. (2024). Peran Teknologi
dalam Proses Pembelajaran.
Jurnal Kolaboratif Sains, 7(1),
444–448.
https://doi.org/10.56338/jks.v7i1.
4896
Paramansyah, A., & Parojai, M. R.
(2024). Pendidikan Inklusif
Dalam era Digital. Penerbit
Widina.
Pianda, D. (2018). Kinerja guru:
kompetensi guru, motivasi kerja
dan kepemimpinan kepala
sekolah. CV Jejak (Jejak
Publisher).
Rahman, E. Y., Santosa, Y. B. P.,
Bustan, B., Sultan, H., Wowor, E.
C., Tumewu, W. A., Najib, M.,
Sani, Y. S. Y. M., Fauzi, A., &
Maukar, M. G. (2023). Peran
guru dalam dunia pendidikan. Pt
Mafy Media Literasi Indonesia.
Ramli, A., Ahmad Fahrudin, Nove, A.
H., Pramesti, R. D. L., Dewi,
Isrohmawati, & Rachman, R. S.
(2023). Analisis Manajemen
Kepemimpinan Dalam
Meningkatkan Kinerja Guru Di
Sekolah. Jurnal Review
Pendidikan Dan Pengajaran,
06(04), 4263–4271.
Sabil, M. A. (2023). Kurikulum
Merdeka: Tantangan Dan
Peluang Di Era Digital. Pendas :
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
08, 10.
Sari, D. A., Misbah, H., & Ridwan, I.
Q. (2020). Peran guru dalam
membuat model pembelajaran
daring yang inovatif dan kreatif.
Seminar Nasional Pengambdian
Masyarakat LPPM UMJ, 1(1), 1–
12.
https://jurnal.umj.ac.id/index.php/
semnaskat/article/view/8056
Savira, L. (2024). Peran Guru Pada
Transformasi Pendidikan Dalam
Menyongsong Generasi Emas
2045. Al-Madaris Jurnal
Pendidikan Dan Studi
Keislaman, 4(2), 28–36.
https://doi.org/10.47887/amd.v4i
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.