MENGUATKAN SEMANGAT DAN KETANGGUHAN GURU ADALAH KUNCI MEWUJUDKAN PENDIDIKAN BERKUALITAS DI ERA MODERN

Authors

  • Yayak Khatijah, Windarti Universitas Muhammadiyah Malang
  • Erna Yayuk Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30642

Keywords:

teacher spirit, resilience, quality education

Abstract

In the modern era, marked by technological advancement, evolving curricula, and increasing complexity, teachers play a crucial role in addressing educational challenges. This study discusses the importance of teacher passion and resilience in creating quality education. Intriguing passion encourages teachers to innovate and adapt. On the other hand, resilience is possible when facing pressure and educational dynamics with a positive attitude. According to a literature review and contextual observations, it was found that teachers are highly motivated and emotionally resilient, effectively creating an inspiring learning environment and demonstrating consistency in professional development. Therefore, strategies such as developing a support system that promotes psychological well-being, providing continuous training, and recognizing the role of teachers are key to realizing quality education in a changing era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Made, N., Svari, F. D., & Arlinayanti,

K. D. (2024). Perubahan

Paradigma Pendidikan Melalui

Pemanfaatan Teknologi di Era

Global. Jayapangus Press Metta:

Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4, 50–

63.

https://jayapanguspress.penerbit.

org/index.php/metta

Mahmudah, F. N. (2021). Analisis

Data Penelitian Kualitatif

Manajemen Pendidikan

Berbantuan Software Atlas. Ti

Versi 8. Uad Press.

Marta, R. F., Sos, S., Kom, M. M.,

Francoise, A. P. D. J., Hum, S.,

Enggar Pribadi, S. S., Fil, M.,

Dulame, I. M., SE, M. M., &

Susanto, R. (2024).

PENDIDIKAN KARAKTER:

MEMBANGUN GENERASI

EMAS. Penerbit Andi.

Masfufah, M., Darmawan, D., &

Masnawati, E. (2023). Strategi

Manajemen Kelas untuk

Meningkatkan Prestasi Belajar

Siswa. Manivest: Jurnal

Manajemen, Ekonomi,

Kewirausahaan, Dan Investasi,

1(2), 214–228.

Mashudi, M. (2021). Pembelajaran

Modern: Membekali Peserta

Didik Keterampilan Abad Ke-21.

Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah

Pendidikan Islam), 4(1), 93–114.

https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1

.3187

Nirwana, H., Setyaningsih, S., &

Hardhienata, S. (2025).

Komitmen Profesional: Pilar

Utama Guru dalam Membangun

Pendidikan Berkualitas.

Rizmedia Pustaka Indonesia.

Norpin, N., Naibaho, L., & Rantung,

D. A. (2024). Peran Teknologi

dalam Proses Pembelajaran.

Jurnal Kolaboratif Sains, 7(1),

444–448.

https://doi.org/10.56338/jks.v7i1.

4896

Paramansyah, A., & Parojai, M. R.

(2024). Pendidikan Inklusif

Dalam era Digital. Penerbit

Widina.

Pianda, D. (2018). Kinerja guru:

kompetensi guru, motivasi kerja

dan kepemimpinan kepala

sekolah. CV Jejak (Jejak

Publisher).

Rahman, E. Y., Santosa, Y. B. P.,

Bustan, B., Sultan, H., Wowor, E.

C., Tumewu, W. A., Najib, M.,

Sani, Y. S. Y. M., Fauzi, A., &

Maukar, M. G. (2023). Peran

guru dalam dunia pendidikan. Pt

Mafy Media Literasi Indonesia.

Ramli, A., Ahmad Fahrudin, Nove, A.

H., Pramesti, R. D. L., Dewi,

Isrohmawati, & Rachman, R. S.

(2023). Analisis Manajemen

Kepemimpinan Dalam

Meningkatkan Kinerja Guru Di

Sekolah. Jurnal Review

Pendidikan Dan Pengajaran,

06(04), 4263–4271.

Sabil, M. A. (2023). Kurikulum

Merdeka: Tantangan Dan

Peluang Di Era Digital. Pendas :

Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

08, 10.

Sari, D. A., Misbah, H., & Ridwan, I.

Q. (2020). Peran guru dalam

membuat model pembelajaran

daring yang inovatif dan kreatif.

Seminar Nasional Pengambdian

Masyarakat LPPM UMJ, 1(1), 1–

12.

https://jurnal.umj.ac.id/index.php/

semnaskat/article/view/8056

Savira, L. (2024). Peran Guru Pada

Transformasi Pendidikan Dalam

Menyongsong Generasi Emas

2045. Al-Madaris Jurnal

Pendidikan Dan Studi

Keislaman, 4(2), 28–36.

https://doi.org/10.47887/amd.v4i

Downloads

Published

2025-07-18