ANALISIS LITERASI SISWA KELAS IV KOTA DEMAK MELALUI MEDIA KOMIK BERORIENTASI PROFIL PELAJAR PANCASILA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30443Keywords:
reading literacy, comics, Pancasila student profiles, elementary school studentsAbstract
The main issue in the field of education today lies not only in students' lowacademic achievement but also in their lack of reading interest, which directlyaffects their literacy skills. This problem is also evident at SDN Karangsono 3 inDemak Regency, particularly among fourth-grade students who show lowenthusiasm for reading activities and have not yet utilized the school's literacyresources effectively. To address this issue, the study aimed to examine students’reading literacy skills through the use of comics that incorporate the values of thePancasila Student Profile and to analyze the effectiveness of this medium. Theresearch employed a descriptive qualitative approach, with data collected throughobservation, interviews, questionnaires, and documentation. Data validity wasensured through triangulation of techniques and sources, and the analysisfollowed Miles and Huberman’s model, which includes data reduction, datadisplay, and conclusion drawing. The findings show that the use of comics basedon the Pancasila Student Profile values significantly improved students’ readingliteracy. Approximately 70.06% of students met the literacy indicators, whichinclude literal, critical, and creative reading skills. However, 29.94% of studentshad not yet achieved optimal progress, especially in terms of reading interest. Withappropriate teacher guidance, comics can serve as an effective tool to fosterreading interest and enhance literacy skills in accordance with the developmentalstage of elementary school students.Downloads
References
Alfianti, Aldha Luthfia, M.Yusuf Setia
Wardana, & Lina Putriyanti.
(2024). Analisis Pelaksanaan
Projek Penguatan Profil Pelajar
Pancasila Kelas IV di SD N 1
Mojowetan Kecamatan
Banjarejo Kabupaten Blora.
Jurnal Wawasan Pendidikan,
4(2), 413-427.
https://journal.upgris.ac.id/index.
php/wp/article/view/18282/8481
Amelia, R., Listiyani, M. D., & Anam,
C. (2022). Pengaruh Literasi
Digital terhadap Minat Baca
Siswa Kelas V di SDN 1. Jurnal
Ilmiah Pendidikan Profesi, 7(1),
56–60. Diakses dari
https://jipp.unram.ac.id/index.ph
p/jipp/article/download/668/434
Ernawati, E., & Rahmawati, S.
(2022). Implementasi Profil
Pelajar Pancasila dalam
Pembelajaran untuk Penguatan
Pendidikan Karakter. Prosiding
Seminar Nasional Pendidikan,
5(1), 6131–6135.
Fitri, A. S., Aeni, A. N., & Nugraha, R.
G. (2024). Pengembangan
Komik Digital untuk
Meningkatkan Hasil Belajar
pada Materi Nilai-Nilai Pancasila
Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.
Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan
Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 1–15.
Harjono, A. (2018). Penguatan
Literasi Siswa dalam
Pembelajaran di Sekolah Dasar.
Bandung: Alfabeta.
Hewi, L., & Shaleh, A. (2020). PISA
dan Pendidikan di Indonesia:
Telaah Hasil dan Implikasinya
terhadap Pembelajaran. Jurnal
Pendidikan dan Kebudayaan,
5(1), 30–38.
Indriyani, L. V. P. (2024). Pengaruh
Penggunaan Media Gambar
Komik dalam Meningkatkan
Minat Baca Siswa Kelas IV di MI
Negeri 3 Pemalang. Jurnal
Pendidikan Dasar, 9(2),
123–130.
Kementerian Pendidikan dan
Kebudayaan. (2015). Peraturan
Menteri Pendidikan dan
Kebudayaan Nomor 23 Tahun
2015 tentang Penumbuhan Budi
Pekerti. Jakarta: Kemdikbud.
Kementerian Pendidikan dan
Kebudayaan. (2017). Panduan
Gerakan Literasi Nasional
(GLN). Jakarta: Direktorat
Jenderal Pendidikan Dasar dan
Menengah.
Khotimah, Amanda Khusnul, Lina
Putriyanti, & Intan Rahmawati.
(2024). Penerapan Pendidikan
Karakter Pada Siswa Sd Kelas
III Melalui Komik Digital Pupus
Putus Sekolah Season 1 Karya
Kurnia Harta Winata. Malih
Peddas (Majalah Ilmiah
Pendidikan Dasar), 14(1), 66-
77.
https://doi.org/10.26877/malihpe
ddas.v14i1.18664
Lailaturohmah, V. L. V., & Lestari, W.
M. (2024). Pengaruh Media
Komik Terhadap Literasi Baca
Peserta Didik Kelas IV SDN
Gunung Gangsir II Pasuruan.
Pendas: Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 9(2), 2693-
2704.
Mubarok, H., Rahmawati, R., &
Primahati, A. (2023).
Penggunaan Media Komik
untuk Meningkatkan
Kemampuan Membaca
Pemahaman Siswa pada Materi
Berdirinya Organisasi Budi
Utomo di Kelas V SDN 2
Kutanagara. Jurnal Inovasi
Pendidikan dan Pembelajaran
Sekolah Dasar, 2(1), 68–74.
Nathasia Subroto, N., & Qohar, A.
(2020). Penggunaan MediaKomik untuk Meningkatkan
Literasi Membaca Siswa SD.
Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2),
50–56.
OECD. (2019). PISA 2018 Results
(Volume I): What Students
Know and Can Do. Paris: OECD
Publishing.
Radyuli, P., & Khairani, N. (2019).
Perancangan dan Pembuatan
Media Pembelajaran Berbasis
Android pada Mata Pelajaran
Simulasi dan Komunikasi
Digital. Jurnal PTI (Pendidikan
Teknologi Informasi), 6(1),
55–65.https://doi.org/10.35134/j
pti.v6i1.33
Putri Bungsu, S., & Dafit, F. (2021).
Literasi Sekolah: Implementasi
Gerakan Literasi Sekolah
sebagai Penguatan Karakter
Siswa. Jurnal Pendidikan
Karakter, 11(3), 520–530.
Rahmadhani, A. E., & Putriyanti, L.
(2024). Analisis Kemampuan
Membaca Pemahaman Melalui
Silent Reading Menggunakan
Teks Cerita Fiksi Pada Siswa
Kelas Iv Sdn Mintomulyo Pati.
Pendas: Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 9(3), 343-
354.
Rahmawati. (2023). Implementasi
Metode Bermain Peran dalam
Meningkatkan Keterampilan
Berbicara Anak Usia Dini di TK
Aisyiyah Bustanul Athfal 5
Yogyakarta. Jurnal Pendidikan
Anak Usia Dini, 7(1), 87–95.
Reffiane, Fine, Fibria Kaswinarni, &
Intan Rahmawati. (2017).
Analisis Media Pembelajaran
Tema Lingkungan Bermuatan
Nilai Karakter di Sekolah Dasar.
https://eprints.upgris.ac.id/52/
Resmi, A. (2021). Media
Pembelajaran dan
Penerapannya dalam Proses
Belajar Mengajar. Jurnal Inovasi
Pembelajaran, 8(2), 75–80.
Riska, Ramanata, & Marleni. (2022).
Peningkatan Literasi Membaca
Melalui Media Bergambar pada
Siswa SD. Jurnal Ilmu
Pendidikan Indonesia, 5(4),
1378–1385.
Salma. (2019). Menumbuhkan Minat
Baca Anak melalui Kegiatan
Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal
Pendidikan Dasar Nusantara,
4(1), 12–15.
Veri, J., Radyuli, P., & Putera, A. K.
(2020). Perancangan Media
Pembelajaran Dasar Desain
Grafis Berbasis Android. Jurnal
PTI (Pendidikan Teknologi
Informasi), 7(2), 18–25.
https://doi.org/10.35134/jpti.v7i2
.30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.