PENGEMBANGAN MEDIA LOOSE PARTS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SD KELAS II
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31567Keywords:
Development, Learning Media, Loose Parts, Result of Learning, Read the BeginningAbstract
The background of this study is the low level of read the beginning of class IIstudents. The type of research employed is the Research and Development (R&D)method. The purpose of this study was to implement the developed Loose Partsmedia to enhance the read the beginning abilities of second grade students atPandean Lamper 02 elementary school in Semarang and Sidoharjo 01 elementaryschool in Tegal. The development process followed the ADDIE model and OneGroup Pre-test and Post-test Design. Data analysis techniques included normalitytesting, homogeneity testing, paired sample testing, and N-gain testing. A total of47 students participated in the study, receiving both pre-test and post-test toevaluate the effectiveness of the learning intervention. The result of the N-Gainanalysis is 0,587 classified in the medium category. This showed that the appliedinstructional had a significant impact on improvement the result of studentslearning. Therefore, the Loose Parts learning media is considered a feasiblealternative to support the development of ability to read the beginning.Downloads
References
Aprilia, Ulfiatul Inka, Fathurohman,
and Purbasari. 2021. “Analisis
Kesulitan Membaca Permulaan
Siswa Kelas I.” Penelitian Dan
Pengembangan Pendidikan
5(2):227–33. doi:
10.23887/jppp.v5i2.37266.
Dewi, Sirwi Norma, Muhammad
Tahir, and Safruddin. 2022.
“Analisis Kesulitan Belajar
Membaca Permulaan Siswa
Kelas II MIS Bahrul Ulum Tahun
Ajaran 2021/2022.” Jurnal IlmiahProfesi Pendidikan
7(2b):693–701. doi:
10.29303/jipp.v7i2b.595.
Dwiyama, Fajri, and Satma Awaliana.
2021. “Pengelolaan
Pembelajaran Berbasis Loose
Parts Dalam Meningkatkan
Kualitas Belajar.” Adaara,
11(2):145–54. doi:
10.35673/ajmpi.v11i2.2137.
Fauzi. 2018. “Karakteristik Kesulitan
Belajar Membaca Pada Siswa
Kelas Rendah Sekolah Dasar.”
PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan
32(2):95–105. doi:
10.21009/PIP.322.2.
Haryanto, Fepi Triminur, and Anik
Twiningsih. 2024. “Implementasi
Media Loose Parts Pada
Pendidikan Anak Usia Dini.”
Jurnal Pendidikan Dan
Pembelajaran 9(2):54–64. doi:
10.32585/edudikara.v9i2.362.
Hidayat, Fitria, and Muhammad
Nizar. 2021. “Model ADDIE
(Analysis, Design, Development,
Implementation and Evaluation)
Dalam Pembelajaran Pendidikan
Agama Islam.” Jurnal Inovasi
Pendidikan Agama Islam
1(1):28–37. doi:
10.15575/jipai.v1i1.11042.
Iftianingrum, Reffinka Meisya, Moh
Aniq KHB, and Lina Putriyanti.
2024. “Keefektifan Metode
Bernyanyi Berbantu Media
Flashcard Pada Mata Pelajaran
Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1
SDN 01 Kebondalem Pemalang.”
Jurnal Malih Peddas
14(112):111–22. doi:
10.26877/malihpeddas.v14i1.186
86.
Iswardhani, Aprivia Kapitania. 2019.“Peningkatan Keterampilan
Membaca Permulaan Melalui
Metode Membaca Terbimbing.”
Jurnal Pendidikan Guru Sekolah
Dasar 8(16):1527–34.
Komara, Hanna Widia, and
Rohmalina. 2023. “Media
Pembelajaran Loose Parts
Dalam Meningkatkan Kreativitas
Anak Usia Dini.” CERIA (Cerdas
Energik Responsif Inovatif
Adaptif) 6(5):2614–6347.
Kusno, Rasiman, and Mei Fita Asri
Untari. 2020. “Analisis Kesulitan
Membaca Permulaan Pada
Siswa Sekolah Dasar.”
TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-
SD-An 6(2):432–39. doi:
10.23887/jlls.v3i3.29768.
L, Idrus. 2019. “Evaluasi Dalam
Proses Pembelajaran.” Jurnal
Manajemen Pendidikan Islam
9(2):920–35. doi:
10.35673/ajmpi.v9i2.427.
Nugraha, Adi Rangga, Evie Fatimah
Az Zahra, Maharany Nurhimmah
Suci, Rizky Miftah Khoiri, and
Rana Gustiana Nugraha. 2024.
“Pengembangan Video Animasi
2D Untuk Mengedukasi
Pengaruh Teman Sebaya
Terhadap Pembelajaran PPKN.”
Jurnal Ilmiah Kependidikan
18(2):272–84. doi:
http://dx.doi.org/
10.30595/jkp.v18i2.21790.
Oktavia, Mirani, Aliffia Teja Prasasty,
and Isroyati. 2019. “Uji
Normalitas Gain Untuk
Pemantapan Dan Modul Dengan
One Group Pre and Post Test.”
Simposium Nasional Ilmiah
Dengan Tema: (Peningkatan
Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui
Hasil Riset Dan Pengabdian
Kepada Masyarakat)
(November):596–601. doi:
10.30998/simponi.v0i0.439.
Pane, Dian Ade Putri, Jesika Nonida
Purba, Kesia Meylani Purba,
Rafiqah Azizah Chaniago, and
Rawiyah Fatimatuz Zahra. 2024.
“Problematika Dan Solusi Pada
Permasalahan Kemampuan
Membaca Siswa Kelas Tinggi Di
SDN 105326 Bangun Rejo.”
Jurnal Pengabdian Cendikia
3(2):214–20. doi:
10.5281/zenodo.11480394.
Prabowo, Restu Sudrajat, Sukamto,
and Ervina Eka Subekti. 2024.
“Pengaruh Model Pembelajaran
Teams Games Tournaments
Menggunakan Media Garis
Bilangan Terhadap Hasil Belajar
Matematika Kelas Iv Sd Negeri
Ngaliyan Batang.” Jurnal Cerdas
Mendidik 3(April):1–10. doi:
10.26877/cm.v3i1.11886.
Pramesti, Fitria. 2016. “Analisis
Faktor-Faktor Penghambat
Pembelajaran Membaca
Permulaan Pada Siswa Kelas I
SD.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar
2(3):283–89.
Rahmadhani, Afifah Etik, Lina
Putriyanti, and Mudzanatun.
2018. “Analisis Kemampuan
Membaca Pemahaman Melalui
Silent Reading Menggunakan
Teks Cerita Fiksi Pada Siswa
Kelas IV SDN Mintomulyo Pati.”
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
09(September):343–54. doi:
10.23969/jp.v9i3.18404.
Ramadhaniati, Ratih Utami, Putri
Resti Maulia, and Darningwati.
2025. “Peningkatan KemampuanLiterasi Pra Membaca Dengan
Media Loose Part.” JURNAL
DIDACTIQUE BAHASA
INDONESIA 6(1):71–80. doi:
10.52333/didactique.v6i1.994.
Sekartanjung, Kartika Selvi, Sukamto,
and Mudzanatun. 2022.
“Pengembangan Media
Pembelajaran Video Animasi
Berbasis Powerpoint Pada
Pembelajaran Tematik Tema 4
Subtema 1 Kelas III Sekolah
Dasar.” Dimensi Pendidikan
18(1):7–19. doi:
10.26877/dm.v18i1.11499.
Seto, Armanda Baru Rangga, and
Fitria Nur Hasanah. 2023.
“Pengembangan Media
Pembelajaran Interaktif MISTAR
Kelas X TKJ.” 1–10.
Siantajani, Yuliati. 2020. “Loose Parts
Material Lepasan Otentik
Stimulasi PAUD.”
Waruwu, Marinu. 2024. “Metode
Penelitian Dan Pengembangan
(R&D): Konsep, Jenis, Tahapan
Dan Kelebihan.” Jurnal Ilmiah
Profesi Pendidikan
9(2):1220–30. doi:
10.29303/jipp.v9i2.2141.
Zulfatunnisa, Shobrina, and Lu’luil
Maknun. 2022. “Pentingnya
Peran Guru Dalam Proses
Pembelajaran.” Jurnal Gentala
Pendidikan Dasar 7(2):199–213.
doi:
10.22437/gentala.v7i2.16603.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.