PENGEMBANGAN MEDIA LOOSE PARTS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SD KELAS II

Authors

  • Oktalita Nur Rahmawati Universitas PGRI Semarang
  • Lina Putriyanti Universitas PGRI Semarang
  • Sukamto Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31567

Keywords:

Development, Learning Media, Loose Parts, Result of Learning, Read the Beginning

Abstract

The background of this study is the low level of read the beginning of class IIstudents. The type of research employed is the Research and Development (R&D)method. The purpose of this study was to implement the developed Loose Partsmedia to enhance the read the beginning abilities of second grade students atPandean Lamper 02 elementary school in Semarang and Sidoharjo 01 elementaryschool in Tegal. The development process followed the ADDIE model and OneGroup Pre-test and Post-test Design. Data analysis techniques included normalitytesting, homogeneity testing, paired sample testing, and N-gain testing. A total of47 students participated in the study, receiving both pre-test and post-test toevaluate the effectiveness of the learning intervention. The result of the N-Gainanalysis is 0,587 classified in the medium category. This showed that the appliedinstructional had a significant impact on improvement the result of studentslearning. Therefore, the Loose Parts learning media is considered a feasiblealternative to support the development of ability to read the beginning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia, Ulfiatul Inka, Fathurohman,

and Purbasari. 2021. “Analisis

Kesulitan Membaca Permulaan

Siswa Kelas I.” Penelitian Dan

Pengembangan Pendidikan

5(2):227–33. doi:

10.23887/jppp.v5i2.37266.

Dewi, Sirwi Norma, Muhammad

Tahir, and Safruddin. 2022.

“Analisis Kesulitan Belajar

Membaca Permulaan Siswa

Kelas II MIS Bahrul Ulum Tahun

Ajaran 2021/2022.” Jurnal IlmiahProfesi Pendidikan

7(2b):693–701. doi:

10.29303/jipp.v7i2b.595.

Dwiyama, Fajri, and Satma Awaliana.

2021. “Pengelolaan

Pembelajaran Berbasis Loose

Parts Dalam Meningkatkan

Kualitas Belajar.” Adaara,

11(2):145–54. doi:

10.35673/ajmpi.v11i2.2137.

Fauzi. 2018. “Karakteristik Kesulitan

Belajar Membaca Pada Siswa

Kelas Rendah Sekolah Dasar.”

PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan

32(2):95–105. doi:

10.21009/PIP.322.2.

Haryanto, Fepi Triminur, and Anik

Twiningsih. 2024. “Implementasi

Media Loose Parts Pada

Pendidikan Anak Usia Dini.”

Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran 9(2):54–64. doi:

10.32585/edudikara.v9i2.362.

Hidayat, Fitria, and Muhammad

Nizar. 2021. “Model ADDIE

(Analysis, Design, Development,

Implementation and Evaluation)

Dalam Pembelajaran Pendidikan

Agama Islam.” Jurnal Inovasi

Pendidikan Agama Islam

1(1):28–37. doi:

10.15575/jipai.v1i1.11042.

Iftianingrum, Reffinka Meisya, Moh

Aniq KHB, and Lina Putriyanti.

2024. “Keefektifan Metode

Bernyanyi Berbantu Media

Flashcard Pada Mata Pelajaran

Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1

SDN 01 Kebondalem Pemalang.”

Jurnal Malih Peddas

14(112):111–22. doi:

10.26877/malihpeddas.v14i1.186

86.

Iswardhani, Aprivia Kapitania. 2019.“Peningkatan Keterampilan

Membaca Permulaan Melalui

Metode Membaca Terbimbing.”

Jurnal Pendidikan Guru Sekolah

Dasar 8(16):1527–34.

Komara, Hanna Widia, and

Rohmalina. 2023. “Media

Pembelajaran Loose Parts

Dalam Meningkatkan Kreativitas

Anak Usia Dini.” CERIA (Cerdas

Energik Responsif Inovatif

Adaptif) 6(5):2614–6347.

Kusno, Rasiman, and Mei Fita Asri

Untari. 2020. “Analisis Kesulitan

Membaca Permulaan Pada

Siswa Sekolah Dasar.”

TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-

SD-An 6(2):432–39. doi:

10.23887/jlls.v3i3.29768.

L, Idrus. 2019. “Evaluasi Dalam

Proses Pembelajaran.” Jurnal

Manajemen Pendidikan Islam

9(2):920–35. doi:

10.35673/ajmpi.v9i2.427.

Nugraha, Adi Rangga, Evie Fatimah

Az Zahra, Maharany Nurhimmah

Suci, Rizky Miftah Khoiri, and

Rana Gustiana Nugraha. 2024.

“Pengembangan Video Animasi

2D Untuk Mengedukasi

Pengaruh Teman Sebaya

Terhadap Pembelajaran PPKN.”

Jurnal Ilmiah Kependidikan

18(2):272–84. doi:

http://dx.doi.org/

10.30595/jkp.v18i2.21790.

Oktavia, Mirani, Aliffia Teja Prasasty,

and Isroyati. 2019. “Uji

Normalitas Gain Untuk

Pemantapan Dan Modul Dengan

One Group Pre and Post Test.”

Simposium Nasional Ilmiah

Dengan Tema: (Peningkatan

Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui

Hasil Riset Dan Pengabdian

Kepada Masyarakat)

(November):596–601. doi:

10.30998/simponi.v0i0.439.

Pane, Dian Ade Putri, Jesika Nonida

Purba, Kesia Meylani Purba,

Rafiqah Azizah Chaniago, and

Rawiyah Fatimatuz Zahra. 2024.

“Problematika Dan Solusi Pada

Permasalahan Kemampuan

Membaca Siswa Kelas Tinggi Di

SDN 105326 Bangun Rejo.”

Jurnal Pengabdian Cendikia

3(2):214–20. doi:

10.5281/zenodo.11480394.

Prabowo, Restu Sudrajat, Sukamto,

and Ervina Eka Subekti. 2024.

“Pengaruh Model Pembelajaran

Teams Games Tournaments

Menggunakan Media Garis

Bilangan Terhadap Hasil Belajar

Matematika Kelas Iv Sd Negeri

Ngaliyan Batang.” Jurnal Cerdas

Mendidik 3(April):1–10. doi:

10.26877/cm.v3i1.11886.

Pramesti, Fitria. 2016. “Analisis

Faktor-Faktor Penghambat

Pembelajaran Membaca

Permulaan Pada Siswa Kelas I

SD.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar

2(3):283–89.

Rahmadhani, Afifah Etik, Lina

Putriyanti, and Mudzanatun.

2018. “Analisis Kemampuan

Membaca Pemahaman Melalui

Silent Reading Menggunakan

Teks Cerita Fiksi Pada Siswa

Kelas IV SDN Mintomulyo Pati.”

Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

09(September):343–54. doi:

10.23969/jp.v9i3.18404.

Ramadhaniati, Ratih Utami, Putri

Resti Maulia, and Darningwati.

2025. “Peningkatan KemampuanLiterasi Pra Membaca Dengan

Media Loose Part.” JURNAL

DIDACTIQUE BAHASA

INDONESIA 6(1):71–80. doi:

10.52333/didactique.v6i1.994.

Sekartanjung, Kartika Selvi, Sukamto,

and Mudzanatun. 2022.

“Pengembangan Media

Pembelajaran Video Animasi

Berbasis Powerpoint Pada

Pembelajaran Tematik Tema 4

Subtema 1 Kelas III Sekolah

Dasar.” Dimensi Pendidikan

18(1):7–19. doi:

10.26877/dm.v18i1.11499.

Seto, Armanda Baru Rangga, and

Fitria Nur Hasanah. 2023.

“Pengembangan Media

Pembelajaran Interaktif MISTAR

Kelas X TKJ.” 1–10.

Siantajani, Yuliati. 2020. “Loose Parts

Material Lepasan Otentik

Stimulasi PAUD.”

Waruwu, Marinu. 2024. “Metode

Penelitian Dan Pengembangan

(R&D): Konsep, Jenis, Tahapan

Dan Kelebihan.” Jurnal Ilmiah

Profesi Pendidikan

9(2):1220–30. doi:

10.29303/jipp.v9i2.2141.

Zulfatunnisa, Shobrina, and Lu’luil

Maknun. 2022. “Pentingnya

Peran Guru Dalam Proses

Pembelajaran.” Jurnal Gentala

Pendidikan Dasar 7(2):199–213.

doi:

10.22437/gentala.v7i2.16603.

Downloads

Published

2025-08-03

Most read articles by the same author(s)