PENGEMBANGAN MEDIA SMART BOX PADA SISWA KELAS IV UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF DESKRIPSI DALAM MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Tri Atmojo Universitas PGRI Semarang
  • Kiswoyo Universitas PGRI Semarang
  • Lina Putriyanti Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19731

Keywords:

media pembelajaran, R&D, smart box

Abstract

The background that drives this research is that in the process of learning indonesian language subjects, teachers have not utilized media optimally, causing students to become less enthusiastic and quickly get bored in the learning process. The objectives of this research are (1) To determine and describe the suitability of Smart Box concrete media in improving listening skills in Indonesian language lessons. (2) To find out and describe the effect of using Smart Box concrete media on learning outcomes in the Indonesian language learning process for class IV SD Negeri 2 Tejorejo Kendal. This type of research is research and development using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). This research and development produces products in the form of interactive learning media that have gone through a validation process from material experts, media experts, and teacher responses. The results of validation by material experts obtained a percentage of 91%, media experts showed a percentage of 85%, and the results of the teacher response questionnaire obtained a percentage of 94% with "very good" criteria. Based on the research results, it can be seen that interactive concrete object learning media is declared very suitable for use as supporting media in the Indonesian language learning process in class IV at SDN 2 Tejorejo Kendal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alifah, Virgianti, Sarin, Hasan, Fakhriyah, & Ismaya Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital Pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), (2023: 103-115). Https://Doi.Org/10.54066/Jikma.V1i3.463

Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.

Cahaya, Dalam Peningkatan Pembelajaran Sifat-Sifat. "Penggunaan Media Benda Konkret Dalam Peningkatan Pembelajaran Sifat-Sifat Cahaya Di Sekolah Dasar Oleh: Restuti, Imam Suyanto 2), Setyo Budi 3)." Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/304719093.Pdf

Cahyaningtyas Tiara Intan, Endang Sri Maruti, Vivi Rulviana, Rizka Rahmawat. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Box Untuk Anak Tuna Grahita. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 15(1), 66-72. Https://Journal.Ummat.Ac.Id/Index.Php/Paedagoria/Article/View/17770

Dasopang, Muhammad Darwis. "Belajar Dan Pembelajaran." Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman 3.2 (2017: 2). Https://Doi.Org/10.24952/Fitrah.V3i2.945

Ega Rima Wati. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.

Fitriani, Fitriani, Ghullam Hamdu, Dan Resa Respati. "Media Smart Box Untuk Pembelajaran Education For Sustainable Development Di Sekolah Dasar." Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3.5 (2021): 2311-2318. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i5.683

Fitriyani, Adisti, Rofian Rofian, Dan Lina Putriyanti. "Kepraktisan Media Monopoli Puisi (Monopus) Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar." Seminar Pendidikan Nasional (Sendika). Vol. 3. No. 1. 2023. Https://Conference.Upgris.Ac.Id/Index.Php/Sendika/Article/View/4334

Hujair Sanaky: 2013. Media Pembe-Lajaran Interaktif Dan Inovatif. Yogyakarta: Pt Kaukaba Dipantara.

Indonesia, Presiden Republik. "Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional." Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi (2003). Https://Piaud.Uinsuka.Ac.Id/Media/Dokumen_Akademik/43_20210506_Undangundang%20nomor%2020%20tahun%202003%20tentang%20sistem%20pendidikan%20nasional.Pdf

Izzah, Dian Nur. Kiswoyo, Mudzanatun "Keefektifan Media Teka-Teki Silang Terhadap Kemampuan Kosakata Dengan Penerapan Stad Pada Tema 7 Subtema 1 Kelas 2 Sd N Putatgede Kendal." Majalah Lontar 34.1 (2022: 1). Https://Doi.Org/10.26877/Jml.V34i1.12450.G5560

Komara, Endang. 2014. Belajar Dan Pembelajaran Interaktif. Bandung: Refika Aditama.

Maharani, Intania Rizki, Aldi Mukti Al Bukhori, Dan Lina Putriyanti. "Peranan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Pengantar Dalam Dunia Pendidikan Serta Faktor Yang Mempengaruhinya." Seminar Pendidikan Nasional (Sendika).Vol.3.No.1.2023 Https://Conference.Upgris.Ac.Id/Index.Php/Sendika/Article/View/4367

Mulyati, Yeti. "Hakikat Keterampilan Berbahasa." Jakarta: Pdf Ut. Ac. Id Hal 1 (2014; 10-15). Https://Repository.Ut.Ac.Id/3978/3/Pdgk4101-M1.Pdf

Novianti, Devi, Qoriati Mushafanah, Dan Kiswoyo Kiswoyo. "Keefektifan Media Monopoli Terhadap Hasil Belajar Siswa Subtema Jenis-Jenis Pekerjaan Kelas Iv Sd N 02 Jingkang." Dwijaloka Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah 2.2 (2021): 174-176. Https://Doi.Org/10.35473/Dwijaloka.V2i2.1168

Nugroho, Afif Adhi, Suyitno Suyitno, Dan Lina Putriyanti. "Pengembangan Media Kotak Bertelur Bagi Materi Satuan Panjang Kelas Iii Sekolah Dasar." Seminar Pendidikan Nasional (Sendika). Vol. 3. No. 1. 2023. Https://Conference.Upgris.Ac.Id/Index.Php/Sendika/Article/View/4335.

Rahman, Sunarti. "Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar." Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. 2022. Https://Ejurnal.Pps.Ung.Ac.Id/Index.Php/Psnpd/Article/View/1076

Ridwan. (2014). Pengantar Statistika Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, Dan Bisnis.B Danung: Alvabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.Bandung: Alfabeta

Sugiyono: 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Ku F, Dan R&D. Jakarta: Alfabeta.

Sumantri Mohamad Syarif. 2015. Strategi Pembelajaran Teori Dan Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. Depok: Rajawali Pers.

Sukaryanti, Ayu, Murjainah Murjainah, Dan Sylvia Lara Syaflin. "Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Pintar Keragaman Di Indonesia Untuk Siswa Kelas Iv Sd." Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual 7.1 (2023): 140-149. Https://Doi.Org/10.28926/Riset_Konseptual.V7i1.675

Sukmadinata: (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supriyono: (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43- 48. Https://Doi.Org/10.26740/Eds.V2n1.P43-48

Syarifuddin, Dan Eka Dewi Utari: 2022. Media Pembelajaran (Dari Masa Konvensional Hingga Masa Digital). Bening Media Publishing

Uci, Sanusi, Dan Rudi Ahmad Suryadi: 2018. Ilmu Pendidikan Islam Yogyakarta: Cv Budi Utama

Ulfah Dan Arifudin. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1- 9. Https://Doi.Org/10.53491/Elmudhorib.V2i1.79

Wahyuningrum, Anna Kartika, Dan Linda Dwiyanti. "Pengembangan Media Pembelajaran Edukatif Mystery Box Untuk Perkembangan Anak Dalam Mengenal Huruf." Prosiding Semdikjar (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran). Vol. 5. 2022. Https://Proceeding.Unpkediri.Ac.Id/Index.Php/Semdikjar/Article/View/19 08

Wina, Sanjaya: 2016. Media Komunikasi Pembelajaran (Jakarta:Kencana Prenada Media Group)

Downloads

Published

2024-12-01