PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA WORDWALL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA SD NEGERI 064034 MEDAN

Authors

  • Angela Mericci Alpa Manurung Universitas Katolik Santo Thomas
  • Irmnina Pinem Universitas Katolik Santo Thomas
  • Eka Margareta Sinaga Universitas Katolik Santo Thomas
  • Ester Julinda Simarmata Universitas Katolik Santo Thomas
  • Paskah Sri Ulina Tarigan Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26108

Keywords:

problem-based learning model assisted by wordwall media, learning motivation

Abstract

This study aims to determine the effect of the Problem Based Learning (PBL) learning model assisted by Wordwall media on student learning motivation in Pancasila Education subjects. The research method used is quantitative method with experimental design. The research subjects were fourth grade students of SD Negeri 064034 Medan, totaling 23 people. Data collection techniques are done through questionnaires that have been tested for validity and reliability. The pretest results showed an average value of 44.91 in the category of needing guidance, while the posttest results increased to 77.74 in the developing category. The Pearson correlation test shows a coefficient value of 0.626 which is included in the strong category, with a significance of 0.001, meaning that there is a strong positive relationship between the problem-based learning model assisted by wordwall media on student learning motivation. Furthermore, the results of hypothesis testing using the t-test obtained the value of tcount  ttable  , which is 3,683  1,714, which means that there is a significant influence between the use of problem-based learning models assisted by wordwall media on student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afni, I. L. (2020). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Dengan Model Numbered Heads Together (NHT). Jurnal Basicedu, 3(4), 2101–2112.

Ahmad, A. (2024). Pengaruh Games Based Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1206(2), 247–253.

Arsyad, A. (2023). Media Pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.

Barat, P., Gugus, S. D., Melintang, L., Pasaman, W., The, R., Mis, S. D., Raya, M., Gading, U., & Pasaman, W. (2024). Pengaruh Model. 09(September).

Bunyamin. (2021). Belajar Dan Pembelajaran. In Book. Pengaruh Model. 09(September).

Darsono. (2000). Belajar Dan Pembelajaran. IKIP; Semarang.

Fadilah, A. (2023). Pengertian Media , Tujuan , Fungsi , Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal Of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Faizah, S. N. (2020). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1(2), 176–185.

Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Jawa Tengah; Universitas Jenderal Soedirman, 11.

Fitri, K., & Fitriani, W. (2023). Urgensi Psikologi Pendidikan Perspektif Al-Qur ’ An Dan Sosial. Jurnal Pendidikan Islam. 10(1), 32–38.

Hajaroh, S., & Raehanah. (2021). Statistik Pendidikan (E. Muliadi (Ed.)). Sanabil.

Harefa, E., Afendi, A. R., Karuru, P., Sulaeman, & Wote, A. Y. V. (2024). Buku Ajar: Teori Belajar Dan Pembelajaran.

HS, Dyan W. S. (2023). Model Pembelajaran Problem Based (Yanti Arasi Sidabutar (Ed.)). Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia ANGGOTA.

Kahar, I. (2018). Pengaruh Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Kelas X Terhadap Hasil Belajar Servis Bola Voli Sma Negeri 18 Luwu. 2, 1–20.

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ppkn Di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 323–339.

Maryanti, S. R. I. (2022). Assesment For Learning Educandy & Wordwall (Dede Trie Kurniawan (Ed.)). Yayasan Rumah Rawda Indonesia Alamat.

Masrinah, E. N., Aripin, I., Gaffar, A. A., Biologi-Fkip, P. S. P., & Majalengka, U. (2020). Problem Based Learning ( Pbl ) Untuk Meningkatkan. 4(8), 924–932.

Muryaningsih, S., & Utami, O. D. (2021). Media Pembelajaran Berbahan Loose Part Dalam Pembelajaran Eksak Di Mi Kedungwuluh Lor. Jurnal Ilmiah Kependidikanependidikan, 15(1), 84–91.

Nurfadhillah, S. (2021). Nalisis Pengembangan Media Interaktif Berbasis Power Point Pada Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1–121.

Octaviana, A., & Madiun, U. P. (2023). Implementasi Model Problem Based Learnng ( PBL ) Berbantuan Media Wordwall. 4.

Pamungkas, Z. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih. Social Pedagogy, 2(2), 136–148.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457.

Pranyoto, Y. H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Katolik Pada Siswa Kelas V Sd Yppk Don Boscho Budhi Mulia Merauke. JURNAL JUMPA, XI(1), 1–17.

Putri, E. E., & Saleh, N. (2021). Media Pembelajaran Word Wall Dalam Meningkatkan. Journal Of Language And Literature Egidya, 2(1), 53–61.

Rachmawati, N. Y. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemecahan Masalah Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X OTKP Di SMK Negeri 10 Surabaya. 9(2016), 246–259.

Rodzikin, K. & D. M. C. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri 4 Palembang Melalui Model Problem Based. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(1), 13–25.

Rusli, D. H. (2020). Multimedia Pembelajaran Yang Inovatif. CV ANDI OFFSET.

Saefudin, M., Makarim, C., Agama, F., Universitas, I., & Khaldun, I. (2020). Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 5(2), 99–104.

Samsudin, M. (2020). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Belajar. Islamic Education Journal Volume, 2(September), 163–186.

Sartika, S. B. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. In Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Grup CV. Widina Media Utama.

Setiawan, M. A. (2020). Belajar Dan Pembelajaran (Fungky (Ed.)). Uwais Inspirasi Indonesia.

Shoimin, A. (2023). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikullum. AR-RUZZ MEDIA.

Subagja, L. B. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Berbantuan Aplikasi Berbasis Website Wordwall . Net Dan E -LKPD Wizer . Me Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(2), 141–150.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D (Sutopo (Ed.)). Alfabeta.

Suleman, T. M. M., & Arifin, I. N. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SDN 83 Sipatana. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(3), 1275–1287.

Syafrizal, D. (2023). Konsep Motivasi Belajar Menurut Pandangan Islam Dan Peran. Educational Guidance And Counseling Development Jounal, 6(2), 109–116.

Vivin, Winida, D. (2020). Kecemasan Dan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 240–257.

Winataputra, U. S. (2022). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran.

Yuliya, D. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Media Wordwall Terhadap Motivasi Belajar IPAS Siswa Kelas V Sekolah Dasar Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(September), 55–64.

Downloads

Published

2025-07-09

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2