FILTERISASI KONTEN DEWASA SEBAGAI UPAYA PENGUATAN NILAI AKHLAK MULIA PADA ANAK SEKOLAH DASAR DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Authors

  • Efna Yulita Universitas Adzkia
  • Wina Apriana Universitas Adzkia
  • Tenti Putri Handayani Universitas Adzkia
  • Saswitri Indra Universitas Adzkia
  • Iwit Sunarti Universitas Adzkia
  • Juwita Sari Indah Universitas Adzkia
  • Hendrizal Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22467

Keywords:

Adult Content, Islamic Religious Education, Noble Character Values

Abstract

This study aims to examine the application of adult content filtering as an effort to strengthen noble moral values in elementary school students in Islamic Religious Education. The method used is a literature study by collecting and analyzing literature from various trusted sources. The results showed that the implementation of parental control software and the active involvement of teachers and parents are effective strategies in limiting students' access to inappropriate content. However, challenges such as lack of technological knowledge and infrastructure support require an integrated solution. This research emphasizes the importance of synergy between school and family in creating a conducive learning environment for students' character building based on Islamic values. The findings are expected to serve as a reference in the development of educational policies that support the wise use of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, S. A. T. (2023). Persepsi orang tua terhadap pembelajaran daring pendidikan agama islam di Kabupaten Tegal [PhD Thesis, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan]. http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/6846

Egidiah, E., Azwar, B., & Hajjah, D. (2023). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mencegah Siswa Sman 3 Rejang Lebong Membuat Konten Negatif Di Media Sosial [PhD Thesis, Institut Agama Islam Negeri Curup]. http://e-theses.iaincurup.ac.id/4481/

Febrianti, I., Tuffahati, J., Rifai, A., Affandi, R. H., Pradita, S., Akmalia, R., & Siahaan, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi Dalam Manajemen Perencanaan Pendidikan Untuk Meningkatkan Efisiensi Pendidikan. Academy of Education Journal, 14(2), 506–522.

Firnanda, W. (2024). Analisis Konsep Jihad Dalam Pespektif Pendidikan Islam Menurut Quraish Shihab Dalam Tafsir Al-Mishbah. Literasi: Jurnal Pendidikan Guru Indonesia, 3(4), 260–267.

Fitri, N. A., Aulia, V. V., Putri, A. S., Alrefi, A., & Akbari, A. (2024). STRATEGI INTERVENSI BIMBINGAN DAN KONSELING UNTUK MENCEGAH DAN MENGURANGI ADIKSI GAME ONLINE: LITERATURE REVIEW. Jurnal Psiko-konseling, 2(2), 37–44.

Gani, A., Oktavani, M., & Suhartono, S. (2024). Pendidikan Agama Islam: Fondasi Moral Spiritualitas Bangsa. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 289–297.

Handayani, F., Maharani, R. A., Desyandri, D., & Irdamurni, I. (2022). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap perkembangan anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11362–11369.

Humairah, D. (t.t.). Upaya orang tua dalam mendampingi penggunaan smartphone pada anak usia dini 4-6 tahun di jalan peta barat rt. 03/rw. 07 kelurahan pegadungan kalideres jakarta barat [B.S. thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. Diambil 10 Januari 2025, dari https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/82471

Igomu, A., Muliyono, A., & Bonggoibo, A. A. (2024). Online Gambling: A Tantalizing Game with Risks that Drain Fortunes and Futures: Judi Online: Permainan Menggiurkan dengan Risiko yang Menguras Harta dan Masa Depan. Al-Mahkamah: Jurnal Hukum, Politik dan Pemerintahan, 1(2), 41–60.

JESICA, A. (2024). PERAN ORANG TUA DALAM PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK ULLU AZMI LAMPUNG SELATAN [PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. https://repository.radenintan.ac.id/34973/

Laura, K., Lee, F. V., Pranoto, E., Gunawan, K., Lim, K., Fransisca, C., Widya, W., & Christine, N. (2024). Dampak Perkembangan Teknologi Terhadap Manajemen Sumber Daya Manusia. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 31–34.

Marhamah, R., Siswanto, S., & Karliana, I. (2024). Integrasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembeljaran Pendidikan Agama Islam dan Implikasinya pada Prilaku Siswa Di SDN 01 Rejang Lebong [PhD Thesis, Institut Agama islam Negeri Curup]. http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/6294

Mariana, M. (2024). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sdn 014 Bagan Cacing. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 6(1), 11–20.

Mukhlis, M., Rezi Susanto, K., & Karolina, A. (2021). Metode Pembelajaran dalam Perspektif Pendidikan Islam Dan Relevansinya Dengan Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0 [PhD Thesis, IAIN CURUP]. https://e-theses.iaincurup.ac.id/3567/

Munawaroh, S., Wijaya, A. P., Nafis, I., Patricia, I., Widiyanti, R. P., Ardiansyah, F., & Fauziah, M. (2024). Pentingnya Penerapan Sex Education dalam Upaya Pencegahan Pelecehan Seksual Terhadap Anak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 747–761.

Nadya, T. F. (2024). Strategi End Child Prostitution, Child Pornography and Trafficking of Children for Sexual Purposes (ECPAT) dalam Menangani Kasus Child Sex Tourism di Indonesia [PhD Thesis, Universitas Andalas]. http://scholar.unand.ac.id/463086/

Qowim, A. N., Afif, N., Mukhtarom, A., & Fauziah, E. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Pengintegrasian Nilai-Nilai Moral Dalam Kurikulum Berbasis Teknologi. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 6(1). https://jurnal.umt.ac.id/index.php/JKIP/article/view/11512

Ravyansah, R., Fadli, Z., Almahdali, H., Tampubolon, M., Kusnadi, I. H., Irawan, B., Ismaya, I., Mustanir, A., Afdhal, A., & Sari, A. R. (2022). Pengantar Ilmu Politik. PT. GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. http://repository.uki.ac.id/14192/

Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 6(01), 1–8.

Said, S. (2023). Peran teknologi digital sebagai media pembelajaran di era abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Shapitri, I. (2024). Implementasi Pembinaan Akhlak: Upaya dan Peran Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMK Teladan Sei Rampah. As-Salam: Journal Islamic Social Sciences and Humanities, 2(2), 11–19.

Syifa, A., & Ridwan, A. (2024). Pendidikan Karakter Islami Di Era Digital: Tantangan Dan Solusi Berdasarkan Pemikiran Sosial Imam Al-Ghazali. Social Studies In Education, 2(2), 107–122.

Uhriyah, S., & Dheasari, A. E. (2024). PENGARUH APLIKASI TIKTOK TERHADAP PERKEMBANGAN MORAL ANAK USIA 5-6 TAHUN. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 37–45.

Ulinnuha, N. L., & Khotimah, I. A. (2024). PENGARUH MEDIA SOSIAL TIK TOK TERHADAP PERKEMBANGAN MORAL ANAK PASCA PANDEMI DI SD NEGERI SURUH DLINGO BANTUL. ABDAU: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 73–87.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19–19.

Downloads

Published

2025-03-28