PERAN INTEGRASI BUDAYA DALAM PENDIDIKAN KEPEMIMPINAN: MEMBANGUN KEHARMONISAN DAN STABILITAS SOSIAL DI MASYARAKAT MAJEMUK INDONESIA

Authors

  • Ainil Mardiah Universitas Adzkia
  • Wina Apriana Universitas Adzkia
  • Saswitri Indra Universitas Adzkia
  • Sinta Universitas Adzkia
  • Regina Okta Audini Universitas Adzkia
  • Chintia Essa Bella Universitas Adzkia
  • Alfroki Martha Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22447

Keywords:

Cultural Integration, Plural Society, Leadership Education

Abstract

This research examines the role of cultural integration in leadership education to create social harmony and stability in Indonesia's pluralistic society. The issue raised is the extent to which current leadership education is able to accommodate local cultural values. The purpose of this research is to analyse the importance of cultural integration in leadership education and identify effective models. The research method used is a literature study, by tracing literature from relevant journals, books and official documents. The results show that multicultural education plays an important role in creating inclusive, tolerant and adaptive leaders. Factors such as institutional support, community involvement, and cross-cultural training determine the success of cultural integration. The local culture-based leadership education model has proven effective in enhancing social stability and harmony in pluralistic societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, L., & Widaningsih, T. (2024). Menavigasi lintas budaya: Pengelolaan komunikasi dan’wajah’di lingkungan kerja multinasional. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 7(2), 1259–1276.

Dita Mersyahkia, D. (2024). KOMUNIKASI MASYARAKAT SUKU SAKAI DENGAN MASYARAKAT PENDATANG DI KOTA DURI KECAMATAN MANDAU KABUPATEN BENGKALIS [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau]. http://repository.uin-suska.ac.id/84909/

DM, M. Y., Aziz, M., Rahmayani, E., Pebri, A., & Fadhil, M. H. (2024). Transformasi Budaya Hukum: Membangun Kesadaran Hukum di Masyarakat Multikultural. UNES Law Review, 7(2), 675–682.

Fuziani, I., Istianti, T., & Arifin, M. H. (2021). Penerapan model pembelajaran radec dalam merancang kegiatan pembelajaran keberagaman budaya di sd kelas iv. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3). https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2335

Gultom, J. M. P., Pramini, P., & Novalina, M. (2022). Spiritualitas egaliter mengantisipasi eksklusivitas budaya di lingkungan gereja pada wilayah Sumba Timur: Refleksi teologis Filipi 2: 1-8. KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen), 8(1), 147–162.

Handayani, L., Samosir, E. N., Riana, D., Turan, S. I., & Dwiyono, Y. (t.t.). PERAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN DALAM MENGINTEGRASIKAN TEKNOLOGI BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI SEKOLAH DASAR NEGERI. 05(01).

Hasan, S. (t.t.). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Manajemen Pendidikan Islam Untuk Menghadapi Krisis Moral Generasi Z.

Hasna, M. (2024). Digitalisasi Pengelolaan Sekolah Dasar Negeri Kota Banjarmasin: Tinjauan Analisis SWOT Dalam Strategi Pengembangan Sekolah Digital. Jurnal Pendidikan Modern, 10(1), 32–42.

Hayani, R. A., Yanto, S., Rahmat, A., Purnawirawan, A. C., & Aslan, A. (2024). Efektivitas Kepemimpinan Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 136–148.

Mihit, Y. (2023). Dinamika dan Tantangan dalam Pendidikan Pancasila di Era Globalisasi: Tinjauan Literatur. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(1), 357–366.

Mulyani, E. T., & Dwi, S. L. (2024). KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENDORONG INTEGRASI CHROMEBOOK SEBAGAI ALAT PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 652–667.

Munsarida, M., & Lubis, A. K. (2024). Pendampingan Organisasi Mahasiswa Lintas Agama di Kota Jambi dalam Membangun Kerukunan Masyarakat. DILIGENTE: Jurnal Advokasi Dan Pengabdian, 1(1 Oktober), 5–13.

Niam, M. F. (2024). Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Nasional. https://repository.penerbitwidina.com/publications/568450/pendidikan-agama-islam-dalam-kurikulum-nasional

Oktaviana, A., & Munawwarah, H. (2021). Nilai utama dalam pengasuhan suku bangsa Indonesia. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE), 5, 81–88. https://conference.uin-suka.ac.id/index.php/aciece/article/view/636

Pamungkas, Y. C., Hamidah, L., & Purnomo, R. (2024). Problematika Ekonomi dalam Dakwah: Studi Realita Akses Pendidikan di Pondok Pesantren dan Dampak Biaya. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 7(4), 38–48.

Prasetyanti, E. A. A., & Putri, F. F. (2025). STRATEGI PENGELOLAAN KONFLIK DALAM MENINGKATKAN KINERJA TIM PT GAPURA ANGKASA DI YOGYAKARTA INTERNASIONAL AIRPORT. Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 6(1). https://jurnal.umitra.ac.id/index.php/JMB/article/view/1704

Riyadi, I., Prabowo, E. A., & Hakim, D. (2024). Peran Bhinneka Tunggal Ika Dalam Keberagaman Adat Budaya di Indonesia. Jaksa: Jurnal Kajian Ilmu Hukum dan Politik, 2(3), 34–49.

Sohabudin, A., & Darmawan, W. (2023). Narasi alternatif dalam pembelajaran sejarah untuk pendidikan multikultural di indonesia. Indonesian Journal of History Education, 8(1), 61–78.

Sumadiyah, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Multikultural dalam Membangun Moderasi Beragama di Universitas Islam Kadiri (UNISKA). SEMINAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 3, 14–26. http://conference.um.ac.id/index.php/SNPAI/article/view/9596

Widiatmaka, P., Purwoko, A. A., Anggara, O., & Lubis, P. H. (2022). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural Dalam Menanggulangi Radikalisme. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(2). https://journal.unpas.ac.id/index.php/civicedu/article/view/6948

Downloads

Published

2025-03-28