PENCIPTAAN SUASANA PENDIDIKAN HOLISTIK, KOMPRENHENSIF, RELIGIUS, DAN RAHMATAN LIL’ALAMIN DI SEKOLAH

Authors

  • Rahmathul Dilfa Universitas Adzkia
  • Wahyuni Safitri Universitas Adzkia
  • Regina Okta Audini Universitas Adzkia
  • Chintia Essa Bella Universitas Adzkia
  • Ainil Mardiah Universitas Adzkia
  • Sinta Universitas Adzkia
  • Hendrizal Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22482

Keywords:

Holistic Education, Religious Environment, Rahmatan Lil'alamin

Abstract

This research aims to explore the creation of a holistic, comprehensive, religious and rahmatan lil'alamin educational atmosphere in schools. The issue raised was the lack of integration of spiritual and moral values in an education system that often focuses on academic aspects alone. The methodology used was a literature study, which involved analyzing various literatures related to holistic and religious education. The results showed that the religious environment in schools plays an important role in shaping students' character, increasing tolerance and strengthening moral values. In addition, the history of comprehensive holistic education in Indonesia shows that this approach has been recognized as a solution to create a generation that is not only academically intelligent, but also has integrity and social care. This research also found that the foundation of comprehensive holistic education is rooted in rich cultural and religious values, which can be integrated in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, N., & Astoko, D. B. (2024). Pendekatan Islami Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Berdasarkan Ajaran Nabi Muhammad SAW. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 5(2), 139–151.

Alkhaira, S., Khairunisa, G. A., Buzarmi, B., & Hendrizal, H. (2024). Penciptaan Suasana Pendidikan Holistik, Komprehensif, Religius dan Rahmatan Lilalamin di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 8992–8997.

Arfa, A. M., & Lasaiba, D. (2024). Penguatan Karakter dalam Manajemen Kelas: Strategi Efektif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan dan Perkembangan Holistik Siswa. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 5(1), 71–80.

Hidayatullah, E. (2024). Rekonstruksi Konseptual Pendidikan Holistik: Pendekatan Fenomenologis terhadap Inklusivitas dan Kesadaran Sosial. Jurnal Studi Edukasi Integratif, 1(1), 55–68.

Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Optimalisasi Implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106.

Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi pendidikan: Peran pendidikan berkelanjutan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2416–2422.

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan multikultural di sekolah dasar (sebuah studi pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51.

Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 5(2), 513–526.

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY: Journal of Education, 1–12.

Munawir, M., Zuhriah, A., Nur’aini, H. D., & Azizah, I. N. (2024). Analisis Konsep Rahmatan Lil Alamin Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Journal of Instructional and Development Researches, 4(6), 566–573.

Novialdi, N., & Syofrianisda, S. (2024). Konsep Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan Model Integratif yang Realistis di Madrasah Ibtidaiyah. Alifbata: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 1–11.

Nugraha, M. Y., Razzaq, A., & Imron, K. (2024). Konsep Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin Dalam Pendidikan Islam Menurut Perspektif Qs Al Anbiya Ayat 107. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 13953–13962.

Parawansah, S. H., & Sofa, A. R. (2025). Pendekatan Komprehensif Berbasis Al-Qur’an dan Hadits dalam Pengembangan Pendidikan Islam: Integrasi Nilai, Metode, Evaluasi, Sosio-Kultural, dan Kompetensi Pendidik. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 187–205.

Praditya, A. D., Aprianti, C., Muharani, D. A., Setiawan, R., Wulandari, Y. P., & Ismail, I. (2024). Pembangunan Berkelanjutan Desa: Strategi Mengatasi Kemiskinan dan Meningkatkan Kesejahterahan Masyarakat Desa Sido Sari. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(3), 16–24.

Putri, E., & Husmidar, D. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Research, 2(1), 24–28.

Rahmah, S., & Prasetyo, M. A. M. (2022). Urgensitas Nilai Pendidikan Agama Islam Dan Lingkungan Pendidikan Dalam Membentuk Budaya Religius. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 116–133.

Rukiyanto, B. A., Nurzaima, N., Widyatiningtyas, R., Tambunan, N., Solissa, E. M., & Marzuki, M. (2023). Hubungan antara pendidikan karakter dan prestasi akademik mahasiswa perguruan tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 4017–4025.

Sinaga, M. N., Ringo, S. S., & Netrallia, M. C. (2024). Teori Belajar Sebagai Landasan Bagi Pengembangan Teknologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 4(1). http://jurnal.penerbitwidina.com/index.php/JPI/article/view/646

Sunarsi, D., Teriyan, A., & Haryadi, R. N. (2024). Sinergi pendidikan dan pemberdayaan: Program pengabdian kepada masyarakat melalui dialog interaktif dan pembelajaran berkelanjutan. SocServe: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 19–24.

Susanto, P. C., Arini, D. U., Yuntina, L., Soehaditama, J. P., & Nuraeni, N. (2024). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). Jurnal Ilmu Multidisplin, 3(1), 1–12.

Yugo, T. (2024). Upaya Guru Madrasah Diniyah Takmiliyah dalam Meningkatkan Kenyamanan Belajar Siswa: Studi Kasus di MDT Al–Jazeera BMI, Desa Bojongmalaka Kecamatan Baleendah Kabupaten Bandung. Darul Ilmi: Jurnal Pendidikan Agama Islam., 2(2), 91–108.

Downloads

Published

2025-03-28