PROFESIONALISME GURU DAN PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI ERA OTONOMI DAERAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22468Keywords:
Teacher Professionalism, Education Quality, Regional AutonomyAbstract
This study aims to analyze the relationship between teacher professionalism and education quality in Indonesia, especially in the context of regional autonomy. The issues raised include the challenges faced by the education system, such as inequitable access to education and teaching quality. The methodology used is a qualitative approach with data collection through interviews and surveys of teachers, students and education stakeholders in several regions. The results show that there is a significant relationship between teacher professionalism and improving the quality of education, where teachers who have good pedagogical competence and professional attitudes are able to create a conducive learning environment. In addition, factors such as adequate education facilities and parental and community involvement also contribute to student learning outcomes. This study recommends improving the quality of teacher training, developing equitable education policies and improving teachers' welfare to support their professionalism. The findings are expected to contribute to the development of more effective education policies in Indonesia.Downloads
References
Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.
Ali, M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar-Rusyd: jurnal pendidikan agama islam, 1(2), 94–111.
Annisa, R. E., & Anggoro, B. K. (2025). Pengaruh Penerapan Kode Etik Guru Terhadap Kualitas Interaksi Pembelajaran Dan Kedisiplinan Di Sekolah. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(2), 450–462.
Atika, A. (2024). Praktik Pendidikan Inklusif untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Harakat an-Nisa: Jurnal Studi Gender dan Anak, 9(1), 45–54.
Dewi, N. K. (2017). Manfaat program pendidikan inklusi untuk aud. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 12–19.
Jannah, W. (2021). Menjadi Guru Profesional: Memahami Hakikat dan Kompetensi Guru. https://osf.io/preprints/fcq4t/
Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY: Journal of Education, 1–12.
Maisaroh, A. A., & Untari, S. (2024). Transformasi pendidikan karakter melalui kebijakan pemerintah di Indonesia menuju generasi emas 2045. Jurnal kebijakan pemerintahan, 18–30.
Mukti, A., Patimah, S., Warisno, A., & Murtafiah, N. H. (2024). Kebijakan Manajemen Lembaga Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Journal on Education, 6(2), 15000–15011.
Nugraheni, D., Rosida, L., & Illiandri, O. (2022). Pendidikan inklusi terhadap anak berkebutuhan khusus. LAMBUNG MANGKURAT MEDICAL SEMINAR, 3(1), 20–32. http://lummens.ulm.ac.id/ojs3/index.php/proceeding/article/view/4
Panjaitan, N. A. S., Rambe, M. H., Ahadi, R., & Nasution, F. (2023). Studi pustaka: Konsep bilingualisme dan pengaruhnya terhadap perkembangan bahasa anak. Journal on Education, 5(2), 3788–3795.
Rizky, M. C., Hakim, R., Anam, M., Alim, M. N., & Suhartatik, W. (2022). Implementasi Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Terhadap Kesejahteraan Dosen Profesional di Universitas Sunan Giri Surabaya. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(8), 561–569.
Saifullah, S. (2020). Determinasi Motivasi dan Kinerja Guru Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru (Studi Kasus di SMAN Negeri 1 Kota Bima) Literature Review Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 600–621.
Setiabudi, A. (2021). Hakikat Kerja Sama Dalam Pemgembangan Manajemen Pendidikan Islam. Madinah: Jurnal Studi Islam, 8(1), 1–10.
Siroj, R. A., Afgani, W., Fatimah, F., Septaria, D., & Salsabila, G. Z. (2024). Metode penelitian kuantitatif pendekatan ilmiah untuk analisis data. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 11279–11289.
Subni, M., Putri, A. P., Restiawati, Y., Pelealu, N. C., & Dwiyono, Y. (2024). Implementasi Kepemimpinan Visioner dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. SISTEMA: Jurnal Pendidikan, 5(1). https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/sjp/article/view/1808
Susiani, A., Setiani, N., & Irma, A. (2024). Evaluasi Profesionalisme Guru Di Mas Darul Qur’an Pekanbaru: Dari Teori Ke Praktik. Al-Hasib: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 41–54.
Viani, N., & Arifianto, Y. A. (2022). Kompetensi profesional guru dalam proses pembelajaran pendidikan agama Kristen. Angelion: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 3(1), 1–13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.