PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GAME BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS IV SD 094155 RAMBUNG MERAH

Authors

  • Melvin M Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Arni Dasmita Saragih Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Cahayani Jescha Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Eliza Putri Tambunan Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Melli Sri Devi Purba Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Rifka Hartati Lingga Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Roni Valdi Gultom Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Olopai Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21375

Keywords:

Learning Model, Game Based Learning, Quantitative, Interest in Learning

Abstract

Students' lack of interest in learning material is due to the teacher's boring way of delivering the material and lack of innovation and creativity when managing the class. Students' interests play an important role in encouraging them to participate actively in the learning process. The higher the students' interest, the more active they are in learning. However, when students' interest in learning tends to be low, it will have an impact on students' low achievement of learning outcomes. This research aims to explain the application of Game Based Learning to students' interest in learning. This research is qualitative research. This research was carried out at SD NEGERI 094155 Rambung Merah in the odd semester of the 2023/2024 academic year. Class IV students with a total of 28 students were the subjects of this research. This provides the conclusion that game based learning has a good impact on students' interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmaka R A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Game-Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Materi Peluang Kelas Viii Smp Negeri 2 Balen.

Azizah, N., Alberida, H. (2021). Seperti Apa Permasalahan Pembelajaran Biologi Pada Siswa SMA?. Journal for lesson and learning studies, 4(3), 388-395.

Gusti, I., Ngurah, A., Jayantika, T., Made, N., & Putri, R. P. (2023). Penerapan Game Based Learning Dalam Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas Xi Mipa Sma Negeri 1 Kuta Utara. Emasains Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains , Xii. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.7900617.

Hewi, L., Shaleh, M., & Iain Kendari, P. (2020). Refleksi Hasil Pisa (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). 04(1), 30–41.

Kholipah, S., & Pritandhari, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sma Muhammadiyah 1 Metro Tahun Pelajaran 2017/2018. 1(1).

Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar Kelas Iii Sdn Sindang Panon 2. Masaliq, 3(5), 775–789.

Pranoto, S. E. (2020). Penggunaan Game Based Learning Quizizz Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Materi Globalisasi Kelas Xii Ips Sma Darul Hikmah Kutoarjo. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Antropologi, 4(1), 25– 38.

Rahman, R. E. Kondoy, dan A. Hasrin. 2020. PENGGUNAAN APLIKASI QUIZZIZ SEBAGAI MEDIA PEMBERIAN KUIS DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA. JISIP (Jurnal Ilmu Sos. dan Pendidikan), doi: 10.36312/jisip.v4i3.1161.

Rohwati, M. (2012). Penggunaan Education Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1). 75-81.

Siong, W.W., & Osman, K. (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan Dalam Pendidikan STEM Dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, 3(1), 121-135.

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 68–73.

Widiana, W. (2022). Game Based Learning Dan Dampaknya Terhadap Peningkatan Minat Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 1–10.

Yasin, M,. Sarbatinil, Muzakkir, Irfan, S., Muhammadong. (2023). Menumbuhkan minat belajar siswa melalui metode pembelajaran kreatif. journal of international multidisciplinary research, 2 (2), 367-379.

Zahranisa, A., Marlina, N., & Zuliani, R. (2023a). Kefektivitas Pengunaan Media

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)