PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TIME TOKEN TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD NEGERI 094155 RAMBUNG MERAH

Authors

  • Melvin Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Muktar B. Panjaitan Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Arni Dasmita Saragih Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33955

Keywords:

Time Token, Learning Model, Science Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of the Time Token learning model on the science learning outcomes of grade V students at SD Negeri 094155 Rambung Merah. This research is quantitative, using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest design. The population in this study were 25 grade V students at SD Negeri 094155 Rambung Merah. The sample used saturated sampling, consisting of 11 female students and 14 male students. The results of this study showed that the pretest average was 52.64 and the posttest average was 79.12. Data analysis using a faired sample t-test revealed a significance level of 15.05 > 2.064, meaning that t count > t table. Therefore, Ha was accepted and Ho was rejected. It can be concluded that the Time Token learning model has an effect on the science learning outcomes of fifth-grade students at SD Negeri 094155 Rambung Merah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfira, Kiki. 2023. Penerapan Model Pembelajaran Time Token untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V UPTD SD Negeri Tidung. Jurnal Metafora Pendidikan. 1(1),88-96.

Arikunto, Suharmisi. 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ariani, Nurlina. 2022. Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Bandung: CV.Widina Media Utama.

Fadhlıyani, Lıza, et all. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Berbantu Picture Puzzle terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Swasta Muhammadiyah 01 Binjai. Jurnal Tarbiyah UINSU, XII(1), 65-80.

Fadly, Wirawan. 2022. Model-Model Pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Ponorogo: Bening Pustaka.

Kurniasih, Eka, et all. 2021. Model Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Bandung: CV. Widina Media Utama.

Lumban Gaol, Medlin, et all. 2021 Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap Hasıl Belajar IPA Tema 8 di Sekolah. Jurnal IKA Ikatan Alumni PGSD UNARS, 10(2), 277-285.

Maharani, Syarina, et all 2023 Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Time Token Terhadap. Hasil Belajar Siswa Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia. 8(1), 35-42.

Marlina, Leni, & Sholehun 2021 Analısıs Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasıl Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Bahasa Indonesia.

Sitorus, Eka. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV UPTD SD Negeri 122345 Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 5032-5312.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alphabet.

Sultan, Asrul M., et all. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(3), 211-215.

Vioreza, Niken, et all. 2020. Metode & Model Pembelajaran. CV Jakad Media Publishing: Surabaya.

Wahyuni, Ayu I, et all. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 1(3), 137-144.

Yuberti. 2014. Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Yulianda, Asri. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Kemampuan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 13 Langgapayung. Research in Technical and Vocational Education and Training, 1(1), 25-30.

Downloads

Published

2025-09-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>