UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA MELALUI METODE DONGENG DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS III SD NEGERI 107982 LUBUK PAKAM TAHUN PEMBELAJARAN 2024-2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19563Keywords:
Keywords: Speaking Skills; Fairy Tales; Classroom Action Research; Indonesian Language LearningAbstract
This study aims to improve the speaking skills of third grade students of SD Negeri 107982 Lubuk Pakam through the storytelling learning method. The method used is classroom action research (CAR) with two cycles, each consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. Before the first cycle, a pre-cycle survey was conducted which showed that only 23% of 30 students achieved the Minimum Completion Criteria (KKM) in speaking skills. In the first cycle, storytelling-based learning was carried out and resulted in an increase in students' speaking skills, with 53% of students achieving KKM. In the second cycle, a modification of learning was carried out with paired exercises, which succeeded in increasing the percentage of students achieving KKM to 83%. The storytelling method has been proven to be able to create an interactive and enjoyable learning atmosphere, as well as improve students' verbal and nonverbal aspects, such as intonation, expression, and eye contact. The results of the study indicate that the storytelling method can be an effective strategy in developing students' speaking skills in Indonesian subjects at the elementary school level.Downloads
References
Abdul Aziz Abdul Ma id. 2020. Mendidik dengan Cerita. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Bahri Djamarah dan Asmawan Zain. 2018. Pengelolaan Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Brown G&G Yule. 1983. Developing Language Skills in the Elementary Schools. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
Danandjaja. 2020. Cerita rakyat. Yogyakarta: IKIP.
Departemen P dan K. 1993. Pembelajaran Sekolah Dasar. Jakarta: Pusat Kurikulum Pendidikan Dasar.
Depdikbud. 1994. Metode Pembelajaran. Jakarta: Pusat Kurikulum Pendidikan Dasar.Didik Tuminto. 2007. Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Rajawali Pres.
Djago Tarigan. 1998. Berbicara. Bandung: Angkasa.
Djamarah. 2021. Pendidikan Bahasa dan Sastra di Kelas Tinggi. Malang: UNM.
Gino, Suwarni, Suripto, Maryanto, Sutijan. 1998. Belajar dan Pembelajaran. Surakarta: UNS Pres.
Herry Guntur Tarigan. 2018. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.
Isnaini Yulianita Hafi. 2020. Reproduktif Siswa dalam Keterampilan Berbahasa. Yogyakarta: WJP.
James Danandjaja. 2020. Dongeng. Bandung: Angkasa.
KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). Kamus versi online/daring (Dalam Jaringan).
Knower, Franklin H. 1958. Speech dalam Encyclopedia of Educational Research. New York: Macmillan Company 1960.
Kusnadi, Yahdi dan Mutoharoh. 2020. Pengaruh Keterimaan Aplikasi Pendaftaran Online Terhadap Jumlah Pendaftar di Sekolah Dasar Negeri Jakarta. PARADIGMA Vol. XVIII. No.2 September 2020.
Kusno; Rasiman dan Mei Fita Asri Untari. Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal for Lesson and Learning Studies Vol. 3 No.3, July 2020.
Lustantini Septiningsih. 2020. Komponen-komponen Dongeng. Yogyakarta: IMP.
Moedjiono, Moh. Dimyati. 2021. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.
Muhammad Ali. 2021. Strategi Penelitian Pendidikan, Bandung: Angkasa.
Mulyasa. 2021. Peran Guru di Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nana Sudjana. 2019. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, Ahmad Risqi Syahputra. 2021. Identifikasi Permasalahan Penelitian. ALACRITY : Journal Of Education Volume 1, Issue 2, Juni 2021 http://lpppipublishing.com/index.php/alacrity
Nuraeni. 2020. Pembelajaran Bahasa Indonesia SD dan Apresiasi Bahasa dan Sastra Indonesia. Yogyakarta: BPG.
Nurhasanah. 2019. Kemampuan Berbahasa Indonesia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nyimas Aisyah. 2021. Pembelajaran Sekolah Dasar. Jakarta: Balat Pustaka.
Ratmiati dan Wilda Fathia. 2023. Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan pada Peserta didik Kelas I Sekolah Dasar di Batusangkar. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education p-ISSN:2620-3251|e-ISSN: 2615-6121 Vol. 6, No. 1, April 2023, 27 – 36
Roestiyah. 2020. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Saliwangi. 2019. Pendidikan Bahasa dan Sastra. Jakarta: Rineka Cipta.
Slameto. 1995. Belajar dan Fakfor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara.
Suharsimi Arikunto. 2020. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sumadi Suryabrata. 2016. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Perkasa.
Sunaryo. 2018. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: FKSS – IKIP.
Suprapto. 2021. Pengembangan Pembelajaran SD. Bandung: Angkasa.
Suyitno. 2022. Pembelajaran di SD. Jakarta: Bhatara Karya Aksara.
Syaiful Bahri, Asmawan Zain. 1996. Metode Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Udin S Winata Putra. 2007. Dasar-dasar Pembelajaran. Bandung: Angkasa. Widdowson. 1978. Fundamentals of Speech. New York: Mc Graw-Hill Book Company, Inc.
Wicaksono, Dirgantara dan Iswan. 2019. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD ISSN: 2579 – 6151 Volume : III No. 2 November 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.