ANALISIS PENGARUH PENGGUNAAN PEMBELAJARAN MULTIMEDIA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MENULIS ARGUMENTASI PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 101902 LUBUK PAKAM TAHUN PEMBELAJARAN 2024-2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19561Keywords:
Keywords: Interactive Multimedia, Learning Motivation, Argumentative Writing, Education.Abstract
This study aims to analyze the effect of the use of interactive multimedia on the motivation to learn argumentative writing of fifth grade students at SD Negeri 101902 Lubuk Pakam in the 2024-2025 Academic Year. The research method used is a total sample involving all fifth grade students totaling 38 students. Data collection was carried out through test and observation techniques to measure learning motivation before and after the application of multimedia. The results of data analysis showed a significant increase in student learning motivation, with an average motivation value before the use of multimedia of 65 and increasing to 80 after implementation. Hypothesis testing showed a t-count of 5.67, which was greater than the t-table of 2.00, indicating a significant positive effect of the use of multimedia on student learning motivation. Factors that contribute to increased motivation include active student involvement, variations in media used in learning, and increased understanding of the material. This study concludes that the application of interactive multimedia is effective in increasing students' motivation to learn argumentative writing, thus providing positive implications for the learning process in schools.Downloads
References
Abdurrahman; I Nyoman Jampel; dan I Gde Wawan Sudatha. 2020. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 8 No. (1) pp. 32-45. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU diakses pada tanggal 04 April 2024.
Arianti. 2019. Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. SMA Negeri 14 Bone, Sulawesi Selatan. Didaktika Jurnal Kependidikan, Fakultas Tarbiyah IAIN Bone, Vol. 12, No. 2, Desember 2019. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/didaktika/article/download/181/110 diakses pada tanggal 04 April 2024.
Arikunto, Suharsimi. 2020. Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Rineka Cipta.
Ariyani, Farida; Dkk. 2019. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Media Realia di Sekolah Dasar. Universitas Tanjungpura, Pontianak. https://media.neliti.com/media/publications/216145-none.pdf diakses pada tanggal 04 April 2024.
Arsyad, M. 2019. Pokok-Pokok Pendidikan dan Pengajaran. Jakarta: Midakarya Agung
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. 2024. KBBI Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/ diakses pada tanggal 05 April 2024.
Daryanto. 2018. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa
Djamaluddin, Ahdar; dan Wardana. 2019. Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Sulawesi Selatan: Penerbit CV Kaaffah Learning Center.
Finoza, Lamuddin. 2020. Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Diksi Insan.
Hakim, Azizul. 2020. Teori Pendidikan Seumur Hidup Dan Pendidikan Untuk Semua. Jurnal Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar Volume I, Nomor 2, Juli-Desember 2020. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/jpk/article/view/20018/10861 diakses pada tanggal 31 Maret 2024.
Hamalik, Umar. 2020. Media Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Hidayat, Rahmat dan Abdillah. 2019. Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Penerbit Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI), Medan. http://repository.uinsu.ac.id/8064/1/Buku%20Ilmu%20Pendidikan%20Rahmat%20Hidayat%20%26%20Abdillah.pdf diakses pada tanggal 31 Maret 2024.
Keraf, Gorys. 2005. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia
Kosasih, E. 2003. Ketatabahasaan dan Kesusastraan. Bandung: Yraman Widya
Maruloh. 2019. Pengaruh Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa di MTs Da’wahtul Islamiyah. Jurnal Teknik Informatika Stmik Antar Bangsa. Vol. II No.2 Agustus 2019. https://media.neliti.com/media/publications/493795-pengaruh-penggunaan-multimedia-pembelaja-e30f0edc.pdf diakses pada tanggal 04 April 2024.
Muhammad, Maryam. 2019. Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. MTs Negeri Tungkob Darussalam Kabupaten Aceh Besar. Jurnal: Lantanida Journal, Vol. 4 No. 2, 2019. https://media.neliti.com/media/publications/287678-pengaruh-motivasi-dalam-pembelajaran-dc0dd462.pdf diakses pada tanggal 04 April 2024.
Nandi. 2021. Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Geografi Di Persekolahan. https://ejournal.upi.edu/index.php/gea/article/download/1741/1191 diakses pada tanggal 05 April 2024.
Nasution, S. 2019. Teknologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Pujiastuti, Ika dan Sriyanto. 2022. Pemanfaatan Media Interaktif dalam Pembelajaran Geografi pada Masa Pandemi. UMP Press: Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, Volume 3 Proceedings of Social Studies Learning Challenges in the 21st Century.
Sardiman, A.M. 2019. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Sudijono, Anas. 2013. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo. Persada..
Sugiyono. 2019. Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukardi. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Syaadah, Raudatus; Dkk. 2022. Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal dan Pendidikan Informal. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat P. ISSN 2797-0833 | E. ISSN 2776-9305 Vol. 2, No. 2 Tahun 2022 | Hal. 125-131 https: //jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/pema diakses pada tanggal 04 April 2024.
Tarigan, Henry Guntur. 2021. Pengajaran Wacana. Bandung: Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.