PENGEMBANGAN MEDIA KARTU BERSERI UNTUK MENINGKATKAN MINAT MEMBACA SISWA KELAS III SDN 105385 KOTASAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34207Keywords:
Serial Card Media, Reading Interest, IndonesianAbstract
This study aims to produce valid, practical, and effective serial card media to increase students' interest in reading. The research method uses the development model EDDIE. The subjects of the study were 22 third-grade elementary school students and the object of the study was serial card media in Indonesian language learning on short story material. Data collection instruments were material expert questionnaires, media expert questionnaires, student response questionnaires, teacher response questionnaires, reading interest questionnaires, and pretest-posttest. Data analysis techniques were data descriptions and percentages. The validation results by material experts obtained 95%, media experts 100%, and evaluation experts 89.28% with a very valid category. The practicality test showed that the serial card media was very practical to use by students and teachers with a practicality score of 91.25% from student responses and 94.23% from teacher responses. The effectiveness of the media was demonstrated through an increase in students' reading ability with an N-Gain value of 0.64 in trial I to 0.67 in trial II. The increase in students' reading interest in trial I was 65% before learning, then increased to 85% after learning. Furthermore, in trial II, students' reading interest before learning was 71%, and increased to 94.5% after learning. This indicates that the serial card media is valid, practical, and effective and can increase students' reading interest.
Downloads
References
Amalia, D., & Napitupulu, S. (2022). Pengembangan Media Puzzle Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD 101899 Lubuk Pakam. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 01(20), 120–130.
Dwi Puspitasari, R., & Sujarwo. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Kelas IV SD Swasta Muhammadiyah Pancur Batu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 03(02), 199–207.
Erica, S. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran PKN Di SD Erica 1 , Sukmawarti 2 1,2 Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah. Journal Ability: Journal of Education and Social Analysis, 2(4), 110–122.
Juwita, P. (2016). Pemahaman Pembelajaran Wacana melalui Humor terhadap Minat Baca Siswa pada SD IT Sakinah Az-zahra Jalan Lintas Simpang Dolok Dusun I Desa 4 Negeri Kecamatan 50 Kabupaten Batu Bara. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 26–32.
Kartika, A. G., & Sujarwo, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Bernuansa Budaya Jawa Pada Materi Geometri. Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa, 8(1), 9–18.
Melisya, M. P., Murjainah, M., & Praseihammi, M. (2023). Pengembangan Media Kartu Kata Bergambar Untuk Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Sd. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(1), 1–8.
Novitasari, R., & Rukmi, A. S. (2023). Pengembangan Media Kartu Gambar Berseri Untuk Keterampilan Menulis Narasi Peseta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. 11(6), 1227–1236.
Purnama Sari, B., & Dwi, D. F. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SD Negeri 101884 Limau Manis. Continuous Education: Journal of Science and Research, 3(2), 10–21.
Putri, J., & Nirmawan. (2020). Peningkatan kemampuan berbicara siswa melalui cerpen. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 1.2, 39–42.
Rahayu, R. S., Muttaqijn, M. I., & Magdalena, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Bergambar Seri terhadap Kemampuan Bercerita pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV di SDN Cijulangadeg. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 19.
Rizky, V., & Yarshal, D. (2023). Pengembangan Media Palibar (Papan Lingkaran Berputar) Pada Tema Cita-Citaku Di Kelas Iv Sd. Nizhamiyah, 13(2), 154.
Santika, E. (2021). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca Dan Minat Membaca Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas V Sdn 101772 Tanjung Selamat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu, 3(2), 97–114.
Septia, L., Br, D., Darwis, U., & Pulungan, R. (2023). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Keterampilan Berbahasa (Issue August).
Sirait, D., & Husna, T. (2024). Pengembangan Media Aplikasi Capcut Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi IndonesiaKu Kaya Budaya Siswa Kelas IV SDN 106843 Jaharun B. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.3(September), 435–441.
Siregar, F., Yarshal, D., & Sukmawarti, S. (2021). Pengembangan Media Komik Berbasis Multimedia Powerpoint Pada Tema Panas Dan Perpindahannya Kelas V Sd. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 8–15.
Siskawati, Y., & Ramadan, Z. H. (2022). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(2), 507–519.
Sutarini, S., & Dwi, D. F. (2022). Efektivitas Aplikasi Wattpad Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Baca. Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 78–84.
Ujung, M. W., & Lestari, N. (2024). Analisis Penggunaan Metode Read Aloud Terhadap Minat Baca Siswa Kelas III SD Negeri 101751 Klambir V Pendahuluan. JPRONUS : Jurnal Pendidikan Profesi Guru Nusantara, 01(02), 47–54.
Yurhie Kehnia, & Umar Darwis. (2021). Pengaruh Media Buku Bergambar Terhadap Minat Baca Siswa Kelas Ii Sd Negeri 101797 Deli Tua. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(3), 229–234.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.