SUPERVISI KOLABORATIF: STRATEGI EFEKTIF DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PENDIDIKAN DI SEKOLAH PEDALAMAN DAN TERPENCIL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19242Keywords:
Collaborative supervision, rural education, educational challenges, teacher performance improvement, learning qualityAbstract
Education in remote and rural areas faces significant challenges, such as limited resources, accessibility issues, and a lack of professional development support for teachers. Collaborative supervision emerges as an effective strategy to address these challenges by focusing on teacher development through a participatory approach. This study aims to explore the effectiveness of collaborative supervision in enhancing teacher performance and the quality of education in remote and rural schools. The research employs a literature review method by analyzing previous studies relevant to the context of education in these areas. Data were collected from various sources, including journals, scientific articles, and research reports. The findings show that collaborative supervision can enhance teacher motivation and competence, foster collaboration between principals and teachers, and improve the quality of learning. Moreover, collaborative supervision serves as a tool to overcome the professional isolation often experienced by teachers in remote areas. The conclusion of this study is that collaborative supervision is a highly relevant strategy for improving the quality of education in remote and rural areas and can significantly contribute to enhancing teacher performance.Downloads
References
Aisyah, P. N., Kasmei, S., & ... (2024). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Journal Innovation In …, 2(3).
Alfiah, S., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). ANALISIS SUPERVISI AKADEMIK UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU KELAS DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1708–1718.
Arniati, Y. (2024). SUPERVISI KLINIS KOLABORATIF SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN KOMPETENSI MENGAJAR DI TK KARTIKA XIV-15 JAPAKEH ACEH BESAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 566–591.
Diniyah, U., Hidayah, N., & Wahyuni, F. (2024). Strategi Peningkatan Kompetensi Guru Bimbingan dan Konseling: Tinjauan Systematic Literature Review. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 841–858. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i2.5696
Hafnidar, H., & Bakker, C. (2023). Analisis Bibliometrik tentang Perkembangan Metode dan Pendekatan dalam Konseling Keluarga: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Psikologi dan Konseling West Science, 1(05), 261–272. https://doi.org/10.58812/jpkws.v1i05.866
Haryanti, S., Lastini, F., Sutopo, A., & Narimo, S. (2024). PENERAPAN PROGRAM SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN MANAJEMEN KELAS DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 888–906.
Hayati, S. (2023). MENINGKATAN KOMPETENSI PEDAGOGIK PADA GURU MELALUI SUPERVISI KLINIS DI SD NEGERI MANDING TENGAH BANTUL TAHUN PELAJARAN 2022/2023 DI SD MANDINGTENGAH. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3116–3129.
Indriyani, N. (2022). Konsep Pendidikan Merdeka Belajar Dalam Pandangan Filsafat Humanisme. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 668–682.
Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., Samarinda, I., Mulawarman, U., & Mulawarman, U. (2024). Perencanaan Strategik dalam Membangun Mutu Pendidikan di Madrasah Syaichona Kholil Teluk Pandan. Junral Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Borneo, 5, 267–281.
Juniwan, J., Sabri, T., & Rosita, T. (2023). PROFIL SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR BINAAN DAERAH 3T KECAMATAN KETUNGAU HILIR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4518–4531.
Kibtiyah, M., & Heryanto, D. (2022). Implementation of Supervision Techniques. Waiheru, 8(1), 66–75. https://doi.org/10.47655/12waiheru.v8i1.12
Kurniyanti, W., Hastuti, Y. N., Warastuti, W., Sutopo, A., & Narimo, S. (2024). PENGUATAN BUDAYA MUTU MELALUI SUPERVISI AKADEMIK DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 732–747.
Lasan, M. R., & Mulyono, R. (2024). MANAJEMEN STRATEGI PADA SUPERVISI PENDIDIKAN SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 264–276.
Lastini, F., Sutama, S., & Fatoni, A. (2024). PENGELOLAAN SUPERVISI AKADEMIK SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 221–234.
Mastuty, A., Suhamdani, H., Yulandasari, V., & Achmalona, T. (2021). Analisis Faktor Penerapan Budaya Sasaran Keselamatan Pasien di Rumah Sakit: A Literature Review. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda, 9(1), 71–77. https://doi.org/10.37824/jkqh.v9i1.2021.239
Maulinda, D. A., Iammillah, A., Ardian, R., & Subandi. (2024). Keterampilan Interpersonal Dalam Supervisi. Jurnal Media Akademik (Jma), 2(6).
Ningrum, W. R. (2020). Innovative Behavior in Teachers: A Literature Review. 201–214.
Ningrum, W. R., & Abdullah, S. M. (2021). Tinjauan Literatur: Perilaku Inovatif Pada Guru. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Psikologi UMBY, 201–214.
Nofitri, F. (2023). Penerapan Coaching Model Alur Tirta Oleh Kepala Sekolah Dalam Mensupervisi Guru Di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1209–1221.
Okvi Maharani, & Ida Rindaningsih. (2023). Penilaian Kinerja Sebagai Penentu Prestasi dan Kinerja Tenaga Kependidikan: Literature Review. MAMEN: Jurnal Manajemen, 2(1), 159–170. https://doi.org/10.55123/mamen.v2i1.1626
Purwaningrum, R., Dewantoro, A., & Susilo, A. T. (2023). Capacity Building dalam Dunia Pendidikan sebagai Upaya Penguatan Kolaborasi Antar-Unsur: Systematic Literature Review. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.79250
Purwaningrum, R., Surur, N., & Asrowi. (2023). Harmonisasi Hubungan Guru Bimbingan dan Konseling dengan Orangtua melalui Strategi Kolaborasi: Systematic Literature Review. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 12(1), 119–136.
Purwanto, A., Tukiran, M., Asbari, M., Hyun, C. C., Santoso, P. B., & Wijayanti, L. M. (2020). Model kepemimpinan di lembaga pendidikan: A schematic literature review. Journal of Engineering and Management Science Research (JIEMAR), 1(2), 255–266.
Rini, P. P., Dahlia, I., Suherman, & Sholih. (2024). Perspektif Baru dalam Manajemen Pendidikan: Menangani Isu Kontemporer dengan Pendekatan Multidisipliner. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3236–3247.
Saputri, R., & Kanang, S. (2024). SUPERVISI PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS GURU SECARA EFEKTIVITAS DAN EFISIENSI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 256–265.
Setiyani, I., Miyono, N., & Prayito, M. (2024). PENGARUH PERAN KEPALA SEKOLAH DAN IKLIM ORGANISASI SEKOLAH TERHADAP KEPUASAN KERJA GURU SEKOLAH DASAR NEGERIDI WILAYAH KECAMATAN KRANGGAN KABUPATEN TEMANGGUNG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 818–833.
Sinaga, R. P., Samosir, N., Hutauruk, V., Nababan, C., Nadeak, E., & Tambunan, M. A. (2024). Konsep Dasar Supervisi Pendidikan: Implikasi Terhadap Pengembangan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Ilmu, 1(1), 06–16.
Solihah, D. S., & Iskandar, S. (2023). Pentingnya Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2935–2945.
Subni, M. (2024). Dynamics of Educational Supervision and Its Impact on Teacher Professionality: A Literature Review. Pendas Mahakam, 15(1), 37–48.
Susanti, M. (2023). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR KOTA PADANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 887–897.
Wicaksono, L., & Tatminingsing, S. (2023). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 19 PAUH KECAMATAN TEMPUNAK KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4995–5008.
Yosep, Y., Wicaksono, L., & Fatmasari, R. (2023). EVALUASI PROGRAM SUPERVISI MANAJERIAL DALAM MENINGKATKAN KINERJA KEPALA SEKOLAH DI GUGUS III LENGKENAT KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4542–4554.
Yuliyanti, M., Agustin, A., Utami, S. D., Purnomo, S., & Wijaya, S. (2024). Membangun Kompetensi dan Profesionalitas Guru Melalui Supervisi. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(1), 634–649.
Yuntawati, Y., & Suastra, I. W. (2023). Projek P5 sebagai Penerapan Diferensiasi Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka: Literature Review Studi Kasus Implementasi P5 di Sekolah. Empiricism Journal, 4(2), 515–525. https://doi.org/10.36312/ej.v4i2.1651
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.