SUPERVISI AKADEMIK: STRATEGI UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DI KELAS (STUDI KASUS DI SMA AMKUR SUNGAI PINYUH)

Authors

  • Inviolata Rogo Universitas Tanjungpura
  • Marinu Waruwu Universitas Tanjungpura
  • Halida Universitas Tanjungpura
  • Eny Enawaty Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.19086

Keywords:

Learning Effectiveness, Learning Strategy, Academic Supervision

Abstract

This study aims to explore the implementation of academic supervision and its impact on learning effectiveness. The method used is qualitative with a case study approach, involving observation, interviews with teachers, supervisors and students, and documentation analysis. The results show that academic supervision is implemented regularly by principals and supervisors, focusing on teaching methods and teacher-student interaction. Supervised teachers experienced improvements in lesson planning and implementation. However, obstacles such as resistance to supervision as a formality and lack of effective follow-up were found. The study recommends improvements in supervision follow-up to optimize its impact on learning effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiah, S., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). ANALISIS SUPERVISI AKADEMIK UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU KELAS DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1708– 1718. Ananda, S. R., Basir, S., Herlina, B., Nathania, J. N., Fabisian, W., Fujiastuti, W., Jumrah, J., Rahmi, S. N., & Muliati, M. (2024). IMPLEMENTASI APLIKASI EMIS 4.0 DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PENGELOLAAN DATA DIMADRASAH ALIYAH AS’ADIYAH CABANG TOSORA KECAMATAN MAJAULENG KABUPATEN WAJO. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 109– 113. Chaeratunnisa, E., Shafira, S., & Jamaludin, U. (2023). Pola Pendidikan Masyarakat Adat Kampung Naga Sebagai Alternatif Sumber Belajar di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5108–5121. Edmawita, N., & Sembiring, M. G. (2023). PENGARUH METODE PROJECT-BASED BLENDED LEARNING TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 13 MUARO KABUPATEN SIJUNJUNG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 799– 814. Fauzi, F. (2020). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Supervisi Klinis. EDUSIANA Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 7(2), 109– 128. Gani, R., Tria, B., Mahmuda, T., Nabila, Y., & Harianja, S. I. (2024). PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA DI TK DHARMA WANITA MENDALO DARAT. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6207– 6214. Handayani, P., Muti’ah, T., Yulia, Y., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Evaluasi Program Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Negeri Jatisawit. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3284–3297. Hayati, S. (2023). MENINGKATAN KOMPETENSI PEDAGOGIK PADA GURU MELALUI SUPERVISI KLINIS DI SD NEGERI MANDING TENGAH BANTUL TAHUN PELAJARAN 2022/2023 DI SD MANDINGTENGAH. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3116–3129. Juniwan, J., Sabri, T., & Rosita, T. (2023). PROFIL SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR BINAAN DAERAH 3T KECAMATAN KETUNGAU HILIR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4518– 4531. Khodijah, B. S., Subekti, H., & Hasanah, U. N. (2024). MENINGKATKAN MOTIVASI DAN PRESTASI BELAJAR SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5429–5438. Lasan, M. R., & Mulyono, R. (2024). MANAJEMEN STRATEGI PADA SUPERVISI PENDIDIKAN SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 264– 276. Lastini, F., Sutama, S., & Fatoni, A. (2024). PENGELOLAAN SUPERVISI AKADEMIK SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 221–234. Mayanti, S. P. (2022). Tindak Lanjut Supervisi Akademik Kepala Sekolah di Sma Negeri 1 Bulukumba. https://eprints.unm.ac.id/23627 / Mulyono, R. (2024). AJARAN TAMANSISWA PADA SUPERVISI PENDIDIKAN SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 201– 211. Mustika, L., Fitri, R. K., Simanjuntak, R. P., Shalsabillah, Z., & Sofwan, M. (2024). ANALISIS KESULITAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3475– 3487. Muwaffaq, F. F., Faizah, S. N., Aprilia, S. D., Putri, N. E. A., Nabila, H. R. J., Khofifah, I. N. K., & Hilyana, F. S. (2024). TRANSFORMASI PENDIDIKAN: MENGHADAPI TANTANGAN GURU DI ERA SOCIETY 5.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 3233–3240. Nofitri, F. (2023). Penerapan Coaching Model Alur Tirta Oleh Kepala Sekolah Dalam Mensupervisi Guru Di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1209– 1221. Prihatin, E., & Permana, J. (2024). KEPEMIMPINAN INTRUKSIONAL KEPALA SEKOLAH DAN KINERJA GURU TERHADAP MUTU LAYANAN PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6311– 6324. Rahmi, M. (2024). PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1116–1122. Sasmitha, P. Y. P., Dantes, K. R., & Werang, B. R. (2023). Evaluation Study of the Effectiveness of the Personnel Management System (SIMPEG) for Teachers with Civil Servant Status (PNS) in Abiansemal District, Badung Regency. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 14(2). https://ejournal2.undiksha.ac.id /index.php/jurnal_ap/article/vie w/1859 Setiyani, I., Miyono, N., & Prayito, M. (2024). PENGARUH PERAN KEPALA SEKOLAH DAN IKLIM ORGANISASI SEKOLAH TERHADAP KEPUASAN KERJA GURU SEKOLAH DASAR NEGERIDI WILAYAH KECAMATAN KRANGGAN KABUPATEN TEMANGGUNG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 818–833. Susanti, M. (2023). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR KOTA PADANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 887–897. Syukron, M., Siregar, D. R. S., & Ratnaningsih, S. (2023). Model Supervisi dalam Penjaminan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Kependidikan Islam, 13(1), 44–54. Wicaksono, L., & Tatminingsing, S. (2023). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 19 PAUH KECAMATAN TEMPUNAK KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4995–5008. Yosep, Y., Wicaksono, L., & Fatmasari, R. (2023). EVALUASI PROGRAM SUPERVISI MANAJERIAL DALAM MENINGKATKAN KINERJA KEPALA SEKOLAH DI GUGUS III LENGKENAT KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4542– 4554

Downloads

Published

2024-09-30

Most read articles by the same author(s)