LITERATURE REVIEW: PRAKTIK SUPERVISI EFEKTIF DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.19102Keywords:
Learning Evaluation, Learning Quality, Effective SupervisionAbstract
This study aims to review the literature on effective supervision practices in improving learning quality in educational institutions. The method used is a systematic literature review by analyzing articles, books and journals published in the last ten years. The data collection process was conducted through academic databases, and the literature results were analyzed thematically. The research found that effective supervision involves open communication between supervisors and teachers, a participatory approach, and the provision of constructive feedback. Continuous evaluation also plays an important role in teacher professional development and improving learning quality. The results of this study emphasize that supervision practices that are structured and supported by consistent planning and evaluation can significantly improve teacher performance and learning quality. However, there are challenges in its implementation, such as limited time and resources. In conclusion, effective supervision must be accompanied by adequate policy support to optimize learning outcomes.Downloads
References
Alfiah, S., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). ANALISIS SUPERVISI AKADEMIK UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU KELAS DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1708–1718.
Ananda, S. R., Basir, S., Herlina, B., Nathania, J. N., Fabisian, W., Fujiastuti, W., Jumrah, J., Rahmi, S. N., & Muliati, M. (2024). IMPLEMENTASI APLIKASI EMIS 4.0 DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PENGELOLAAN DATA DI MADRASAH ALIYAH AS’ADIYAH CABANG TOSORA KECAMATAN MAJAULENG KABUPATEN WAJO. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 109–113.
Arifin, Z., Arifi, A., Indal, A., Wijdan, M. H., & Aulia, M. G. (2024). PENGUATAN PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMAS MA’ARIF YOGYAKARTA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 966–999.
Chaeratunnisa, E., & Pujiastuti, H. (2023). Implementasi kurikulum merdeka dalam mengembangkan profil pelajar Pancasila pada pembelajaran di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3144–3157.
Dianingsig, D., Nurkhasanah, N., Anisah, R., Harni, H., & Soedjono, S. (2024). Analisis Implikasi Konsep Sistem Among Dan Trikon Pendidikan Ki Hajar Dewantara di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 199–211.
Halimatusa’diyah, H. (2023). PENGARUH KONFORMITAS TEMAN SEBAYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI SMAN 1 CIRUAS [PhD Thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA]. https://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32984
Handayani, K. (2023). MENGASAH KETERAMPILAN KOMUNIKASI MELALUI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3049–3058.
Harahap, M. A. P., & Rahmi, L. (2023). Penelitian dan Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis CTL (Contextual Teaching and Learning) untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar YLPI Pekanbaru. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6775–6784.
Haryanti, S., Sutama, S., & Fathoni, A. (2024). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MEMBANGUN KARAKTER DISIPLIN GURU DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 803–818.
Hayati, S. (2023). MENINGKATAN KOMPETENSI PEDAGOGIK PADA GURU MELALUI SUPERVISI KLINIS DI SD NEGERI MANDING TENGAH BANTUL TAHUN PELAJARAN 2022/2023 DI SD MANDINGTENGAH. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3116–3129.
Intansari, I., & Sugara, U. (2023). Peranan Teknologi dalam Pengembangan Materi Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5682–5695.
Juniwan, J., Sabri, T., & Rosita, T. (2023). PROFIL SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR BINAAN DAERAH 3T KECAMATAN KETUNGAU HILIR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4518–4531.
Khabib, M. A., Rosyid, M., Nurani, N., Abbas, E., & Septuri, S. (2024). KONSEP DASAR HUBUNGAN LEMBAGA PENDIDIKAN DENGAN MASYARAKAT. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4826–4839.
khusni Amalia, S., & Ismaya, E. A. (2023). PERAN ORANG TUA DALAM MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR ANAK DI SD 2 BAE, KECAMATAN BAE, KABUPATEN KUDUS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5620–5630.
Kurniyanti, W., Hastuti, Y. N., Warastuti, W., Sutopo, A., & Narimo, S. (2024). PENGUATAN BUDAYA MUTU MELALUI SUPERVISI AKADEMIK DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 732–747.
Lasan, M. R., & Mulyono, R. (2024). MANAJEMEN STRATEGI PADA SUPERVISI PENDIDIKAN SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 264–276.
Lastini, F., Sutama, S., & Fatoni, A. (2024). PENGELOLAAN SUPERVISI AKADEMIK SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 221–234.
Maulinda, D., Makki, M., & Sobri, M. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PPKN KELAS IV SDN 4 AMPENAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3492–3507.
Munir, A., & Ulviani, M. (2024). PENGARUH APLIKASI WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MENULIS PUISI SISWA KELAS VIII SMP UNISMUH MAKASSAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 264–272.
Muyasaroh, I., Miyono, N., & Prayito, M. (2024). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Partisipatif, Motivasi Kerja Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru di SD Negeri Kecamatan Kandangan Kabupaten Temanggung. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 803–817.
Nofitri, F. (2023). Penerapan Coaching Model Alur Tirta Oleh Kepala Sekolah Dalam Mensupervisi Guru Di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1209–1221.
Puspitasari, A. H., & Ahmadi, F. (2024). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA SEKOLAH PENGGERAK SD NEGERI SAMPANGAN 01. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 708–722.
Putri, I. M., & Yarmi, G. (2024). ANALISIS PENILAIAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS TINGGI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 7304–7313.
Risdiyanto, H., Salamah, I., & Abbas, E. (2024). TEKNIK DAN BENTUK HUBUNGAN LAMBAGA PENDIDIKAN DENGAN MASYARAKAT. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5653–5663.
Riyanti, D. D., & Cahyani, B. H. (2023). PERAN GURU DAN ORANGTUA TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI SISWA DIFABEL DI SD “X” KULON PROGO. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3726–3732.
Rusyda, S., Maharani, D., Novarina, F., Fadlyla, R., & Kusumatuti, E. (2024). Pengaruh Dakwah Digital Terhadap Etika Komunikasi Netizen Dalam Dunia Maya: Media Tiktok. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4069–4083.
Setiyani, I., Miyono, N., & Prayito, M. (2024). PENGARUH PERAN KEPALA SEKOLAH DAN IKLIM ORGANISASI SEKOLAH TERHADAP KEPUASAN KERJA GURU SEKOLAH DASAR NEGERIDI WILAYAH KECAMATAN KRANGGAN KABUPATEN TEMANGGUNG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 818–833.
Supriyadi, I., Miyono, N., & Prayito, M. (2024). PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN DEMOKRATIS, KOMUNIKASI ORGANISASI, DAN BUDAYA KERJA TERHADAP KINERJA GURU SEKOLAH DASAR NEGERI DI KECAMATAN KRANGGAN KABUPATEN TEMANGGUNG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 791–802.
Wicaksono, L., & Tatminingsing, S. (2023). SUPERVISI KEPALA SEKOLAH DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 19 PAUH KECAMATAN TEMPUNAK KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4995–5008.
Yosep, Y., Wicaksono, L., & Fatmasari, R. (2023). EVALUASI PROGRAM SUPERVISI MANAJERIAL DALAM MENINGKATKAN KINERJA KEPALA SEKOLAH DI GUGUS III LENGKENAT KABUPATEN SINTANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4542–4554.
Yudha, V. P., & Astuti, H. P. (2024). PEMAHAMAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR MELALUI PELATIHAN MANDIRI PELATFORM MERDEKA MENGAJAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1512–1520.
Zatalini, J., Zubair, M., Kurniawansyah, E., & Alqadri, B. (2024). PERAN ORGANISASI KEMAHASISWAAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER KEPEDULIAN SOSIAL DAN TANGGUNG JAWAB ANGGOTA PADA HMP2K UNIVERSITAS MATARAM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 946–957.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.