PENGARUH ADVERSITY QUOTIENT (AQ) TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI STATISTIS SISWA

Authors

  • Muhammad Arif Prasetyo Universitas Mataram
  • Laila Hayati Universitas Mataram
  • Nilza Humaira Salsabila Universitas Mataram
  • Muhammad Turmuzi Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.17014

Keywords:

Adversity Quotient (AQ), Statistical Literacy Abilities, Internal Factors, External Factors

Abstract

This study aims to determine the effect of Adversity Quotient (AQ) on statistical literacy abilities of class VIII students of MTsN 1 Mataram in the academic year 2023/2024. The type of this study is quantitative research. The population of this study was 318 students of class VIII MTsN 1 Mataram in the academic year 2023/2024. The sample used in this study was 77 students selected by cluster random sampling technique. The instruments in this study used Adversity Quotient (AQ) questionnaire and statistical literacy skills test. The results showed that there is a significant effect of Adversity Quotient (AQ) on the statistical literacy abilities of class VIII students of MTsN 1 Mataram in the academic year 2023/2024 with an influence contribution of 50,9%. Suggestion for future researchers is to examine other factors that affect statistical literacy abilities, both internal and external factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, M. Z., & Hulaikah, M. (2021). Meningkatkan Adversity Quotient mahasiswa melalui experiential learning (Bidang Studi Kewirausahaan). Tawazun: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 32–39.

Alman, A., Tatang, H., Prabawanto, S., & Kurino, Y. D. (2023). Literasi statistik dalam pembelajaran matematika SD melalui kurikulum 2013. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1454–1466.

Aprilia, B. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal statistika MTs kelas VIII. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 63–71.

Aristia, B. E., Sarjana, K., Junaidi, & Turmuzi, M. (2023). Hubungan antara Adversity Quotient (AQ) dan kecerdasan logis matematis terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Terara tahun ajaran 2022/2023. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2665–2676.

Aziz, A. M., & Rosli, R. (2021). A systematic literature review on developing students’ statistical literacy skills. Journal of Physics: Conference Series, 1806(1), 1–6.

Dahliani, B. M., Turmuzi, M., Wahidaturrahmi, & Azmi, S. (2023). Analisis proses berpikir siswa dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari Adversity Quotient (AQ) siswa kelas VIII MTs Negeri 1 Lombok Barat tahun ajaran 2022/2023. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 5(1), 83–95.

Fadillah, F., & Munandar, D. R. (2021). Analisis kemampuan literasi statistis dalam pembelajaran matematika di masa pandemi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(5), 1157–1168.

Fitri, I., Setyaningrum, W., & Pulungan, D. A. (2023). Fenomena literasi statistik pada pembelajaran matematika siswa SMA di Lhokseumawe Aceh. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 1927–1941.

Hafiyusholeh, M. (2015). Literasi statistik dan urgensinya bagi siswa. Wahana, 64(1), 1–8.

Hidayah, N. N., & Setianingsih, R. (2024). Kemampuan pemecahan masalah kontekstual materi statistika ditinjau dari Adversity Quotien. MATHEdunesa, 13(1), 132–144.

Hifyatin, S. S., Hayati, L., Novitasari, D., & Sarjana, K. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Adversity Quotient Pada Materi Fungsi Kuadrat. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 547–556.

Isro’il, A., & Supriyanto. (2020). Berpikir dan kemampuan matematika. Surabaya: Penerbit JDS.

Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 tentang perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 tentang kompetensi inti dan kompetensi dasar pelajaran pada kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Mena, A. B., Lukito, A., & Siswono, T. Y. E. (2016). Literasi matematis siswa SMP dalam menyelesaikan masalah kontekstual ditinjau dari Adversity Quotient (AQ). Kreano, 7(2), 187–198.

Nugraha, M. R., & Basuki. (2021). Kesulitan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP di Desa Mulyasari pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 235–248.

OECD. (2023). Pisa 2022 Result (Volume I): The state of learning and equity in education. Paris: OECD Publishing.

Permatasari, Z., Sridana, N., Amrullah, & Sarjana, K. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa berdasarkan tingkat Adversity Quotient (AQ). Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 437–448.

Rafikasari, E. F., & Dhewy, R. C. (2023). Pelatihan analisis data dalam upaya peningkatan kemampuan literasi statistik. Jurnal PADI (Pengabdian mAsyarakat Dosen Indonesia), 6(1), 32–36.

Stoltz, P. G. (2000). Adversity Quotient: Mengubah hambatan menjadi peluang. Jakarta: Pt Grasindo.

Susilawati, W., & Abdullah, R. (2020). Peningkatkan kemampuan berpikir statistis, penalaran, literasi dan self efficacy mahasiswa melalui pendekatan Brain-Based Learning dengan strategi metakognitif. Bandung: UIN SGD BANDUNG.

Turmuzi, M. (2019). Evaluasi proses dan hasil belajar matematika. Mataram: FKIP UNRAM.

Wibowo, M. W. (2015). Hubungan antara kecerdasan emosi , Adversity Quotient dan efikasi diri pada siswa. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), 186–200.

Wulandari, L., Ekawati, R., Sofro, A., & Rusydiyah, E. F. (2023). Analisis literasi statistis siswa dalam menyelesaikan soal uncertainty and data ditinjau dari Adversity Quotient. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(3), 83–92.

Downloads

Published

2024-06-30

Most read articles by the same author(s)