PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) BERBANTUAN MEDIA PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SDN 02 MOJOREJO KOTA MADIUN

Authors

  • Mardiyatul Muna Universitas PGRI Madiun
  • Ivayuni Listiani
  • Sayekti

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14537

Keywords:

STAD, Learning Outcomes, Media Puzzle

Abstract

This study is based on the problem of students' low proficiency in understanding material on fractions and learning outcomes in Mathematics lessons. Apart from that, the finding is that teachers dominate the class more than students when learning Mathematics using conventional techniques. As a result, students feel bored participating in class activities because the process is still repetitive. The aim of using the Student Teams Achievement Division (STAD) model supported by puzzle media is to create a collaborative and interactive learning environment that facilitates better conceptual understanding of fraction material and improves student learning outcomes. This type of research is classroom action research with research subjects of 29 class III students at SDN 02 Mojorejo. Based on the results of observations, there was an increase in each cycle, with a KKM of 70. In cycle I the average student learning outcome reached 70 with a completion percentage of 52%. Meanwhile, in cycle II the average student learning outcome reached 80 with a completion percentage of 86 %. So, based on the analysis of research results, it can be concluded that the application of the STAD type cooperative learning model assisted by puzzle media in class III students at SD Negeri 02 Mojorejo can improve mathematics learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggreini, D. & Priyojadmiko, E. (2022). Penerapan Media Inovatif dalam Meningkatkan Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Sekolah Dasar Pada Era Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 82-93.

Anisensia, . T. ., Bito, G. . S., & Wali, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SDI Blidit Kabupaten Sikka. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 61-69.

Antoro, B., Amelia, M. M., Hakim, L., & Rozi, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Puzzle untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 064024 Medan. Madaniya, 4(1), 399–404.

Ardiyanti, Ismaya, & Setiawan (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar dengan Penerapan Model Stad (Student Team Achievement Division) Berbantuan Media Puzzle: Jurnal Ilmiah Pendidikan. 2 (1). 29-33.

Farda, Inas Fauziah, & Nurrohmatul Amaliyah. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas 2 SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1346–1357.

Febrianti Fatimah , R. ., Rezky Apriana Hartono, Wahyuni, & Nursakiah, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X Smks Muhammadiyah Bungoro. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(2), 126–131.

Hadinata, L. W., Utaya, S., & Setyosari, P. (2017). Pengaruh Pembelajaran Student Team Achievement Division Dan Diskusi Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(7), 979–985.

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas Iima Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178.

Hidayat, F., Zulhendri, & Zulfah. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share(TPS) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa KelasVII SMP Negeri 1 Kuok. Journal On Education, 1(1), 30–38.

Kadang, S. A., & Nainggolan, J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievment Division (STAD) Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Fisika Pada Materi Gelombang Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 2 Kabupaten Sorong. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(1), 43–54.

Putri, S. A. L. E., Prawiyogi, A. G., & Asmara, A. S. (2021). Analisis Model Cooperatif Learning Tipe Student Team Achievement Division terhadap HasilBelajar Matematika masa Pandemi COVID-19. Jurnal Basicedu, 5(1), 456-463.

Rando, A. R., & Pali, A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial. Mimbar PGSD, 9(2), 295–300.

Rusnilawati, R., Kusumastuti, O., Desstya, A., Rahmawati, F. P., Sayekti, I. C., & Rochana, S. (2018). Media Puzzle Pecahan dengan Pendekatan Saintifik Efektif dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV. Seminar Nasional Pendidikan. 265-272.

Sisdaila, Harleni & Saputri (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Puzzle Terhadap Hasil Belajar Aljabar Siswa Kelas VII SMP Swasta PAB 13 KW. Begumit. Jurnal Serunai Matematika, 14(2). 94-99.

Suardiana, I Made (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5( 3), 381-386.

Sudarsana, I Komang Gede (2021) Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Journal of Educational Development. 2 (1), 176-186.

Suharsimi, A. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Suparmini, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Journal of Education Action Research, 5(1), 67-73.

Suripto. (2023). Penggunaan Media Puzzle dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Bangun Datar. Indonesian Journal of Action Research, 2 (2), 227–235.

Susanti, Y., Utaya, S., & Wahjoedi. (2017). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar melalui pembelajaran kooperatif tipe STAD. Jurnal Pendidikan, 2(5), 661-666.

Wirta, I. M. (2021). Upaya meningkatkan prestasi belajar PPKN melalui model pembelajaran kooperatif tipe students team achievement division (STAD). Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 716-725.

Downloads

Published

2024-06-12

Most read articles by the same author(s)