PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI PADA SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sunarsih Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Siti Rochmiyati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12405

Keywords:

learners, media images, writing skills poetry

Abstract

Learning an Indonesian language is a lesson that plays a central role in the intellectual, social and emotional development of students and is one of the ways to successfully study all fields of study. There are four components of language skills, namely listening skills, speaking skills, reading skills and writing skills. One of the writing skills in Indonesian in primary school is writing poetry. Poetry is a form of beautiful and meaningful literary work. One of the efforts that can be made to improve the writing skills of poetry is the use of media imagery. The study was conducted on 24 group VI students at SDN Klegenwonosari, consisting of 10 male students and 14 female students. From the research conducted, the results were obtained in the form of scores obtained from cycle I, as many as 5 students or 21% scored 67-75, 1 student or 4% scored 85-93. The KKM for learning Indonesian at SDN Klegenwonosari is 70. So in Cycle I, the number of students who achieved the Minimum Completeness Criteria (KKM) score was 6 students. For Cycle II results, scores 67-74 were 3 students or 16%, scores 75-84 were 6 students or 25%, and for scores 85-93 were 15 students or 59%. So that in Cycle II, the number of students who achieved the Minimum Completeness Criteria (KKM) score was 21 students. Thus, it can be concluded that the use of visual media as a medium for learning to write poetry is not only easy to obtain, but also makes it easier for students to come up with creative ideas in the form of poetry, thus enhancing the enthusiasm, creativity and imagination of students in learning to write poetry  Keywords: learners, media images, writing skills poetry

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arief, D., Muhammadi, & Nasrul. (2018). Pengembangan Literasi Menulis Prosa dengan Menggunakan Guided Writing sebagai Upaya Pencerdasan Karakter Menuju Generasi Emas untuk Siswa SD. Repository UNP

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:Rineka Cipta

Arlita, A. (2012). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas IIIB MI Almaarif 03 Langlang Singosari. Journal Malang.

Arsyad, Azhar. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Arum, T. L., Mudzanatun, & Damayani, A. T. (2017). Keefektifan Media Audio Visual Sebagai Kreativitas Guru Sekolah Dasar Dalam Menumbuhkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa. Universitas PGRI Semarang. Journal Scholaria, 7(3), 214–225.

Embungganda, D. G. (2020). Meningkatkan keterampilan menulis karangan sederhana melalui media gambar seri pada siswa kelas III SD Inpres Onekore 6 Kecamatan Ende Tengah tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 124-132

Fikri, Azmmi., Asri, Sri Awan., Ayuningrum, Syamzah. 2021. Penepan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III. e-ISSN 2716-0157.

Hermawan, Asep Herry. 2008. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta, Universitas Terbuka. hal. 11-18

Lestari, A. (2017). Keefektifan media audio visual sebagai kreativitas guru sekolah dasar dalam menumbuhkan keterampilan menulis puisi siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 214-225. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i3.p214-225.

Muliantara. (2014). Penerapan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar Negeri 5 Sudaji Kecamatan Sawan. Jurnal Mimbar PGSD, 2(1)

Mulyono. (2018). Pembelajaran Keterampilan Membaca Puisi Dengan Metode Demonstrasi Murid Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Stilistika, 4(2), 11–20

Mutmaina, Andi. 2018. Kemampuan Menulis Puisi Melalui Media Gambar Siswa Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah As’adiyah 170 Layang Makassar. Universitas Negeri Makassar. Makassar.

Nazir,M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia

Nurhikmah, Y., Asri, S. A., & Ayuningrum, S. (2020). Pengembangan media gambar berseri berbasis pop-up book pada pelajaran bahasa Indonesia materi keterampilan menulis karangan narasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 305-315.

Prastowo, Andi. 2016. Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian, Ar-Ruzz Media, Jogjakarta, cet III, hlm.208

Rakhmawati, Sri. 2011. Keefektifan Penggunaan Media Gambar Peristiwa Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas VII Smp Negeri 4 Depok Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Sadiman, Arief S. 2010. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grapindo Persada.

Samosir, Tiorida. 2013. Apresiasi Puisi. Bandung: Yrama Widya.

Setiawan, Deny. 2008. Komputer dan Media Pembelajaran, Jakarta: Universitas Terbuka, hal. 44

Subana, dkk, 2011. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Berbagai pendidikan Metode, Teknik, dan Media Pembelajaran, Jakarta; Pustaka Setia.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: ALFABETA.

Todd, M. R. (2019). Improving Students’ Writing Skills: Strategies and Practices of a Georgia Elementary School, (March)

Downloads

Published

2024-03-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>