PEMANFAATAN CANVA DALAM IMPLEMENTASI PjBL UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN ABAD 21 PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Susanti Susanti Universitas Sarjawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Eryuna Irmawati Universitas Sarjawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Heri Maria Zulfiati Universitas Sarjawiyata Tamansiswa Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11945

Keywords:

canva, PjBL, 21st century, IPS, elementary school

Abstract

Innovative social studies learning in elementary schools is one way to develop students' 21st century skills. Using the Canva application in PjBL learning will make social studies learning in elementary schools more interesting and can develop students' creativity. The aim of this research is to find out how Canva is used in implementing the PjBL learning model in developing students' 21st century skills in social studies learning in elementary schools. The research method used is a case study strategy with a qualitative descriptive approach. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and questionnaires. The research results show that the PjBL (project based learning) model which utilizes the Canva application is very appropriate when used in the learning process. Based on the results of the SWOT analysis, it can be concluded that the strength of this implementation is that students work together to create a diversity map project using the Canva application so that the learning process can develop 21st century skills. The advantage in this research is that students are able to explain the results of the diversity map project using digital displays, thereby making the learning process appropriate. with 21st century learning. The weakness of this research is that educators must be able to adapt learning materials so that a project can be created using Canva so that students can easily understand the process of creating a project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daniati, N., Novianti, Y., & Mashuri, K. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas VII di SMP PAB 7 Tandem Hilir. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 5611-5617.

Hopeman, T. A., Hidayah, N., & Anggraeni, W. A. (2022). Hakikat, Tujuan dan Karakteristik Pembelajaran IPS Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(3), 141-149.

Huda, A., Filla W.A., & Mudinillah A. (2022). Pemanfaatan video pembelajaran menggunakan canva pada pembelajaran IPS kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(1), 14-31.

Khairani, N., & Mudinillah, A. (2022). PEMANFAATAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA PELAJARAN IPS KELAS 4 SD 23 RAMBATAN. Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29-42.

Pratiwi, A., Riyoko, E., & Sholeh, K. (2023). Implementasi Model Project based learning Pada Pembelajaran IPS Abad 21 Di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 2151-2165.

Putri, R. J., & Mudinillah, A. (2021). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VI di SDN 02 Tarantang. MADROSATUNA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 65-85.

Rindiana, T., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Model Pembelajaran Radec Untuk Meningkatkan Higher Order Thingking Skill Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 89-100.

Sanra, R., Adisel, A., Merdiansyah, M., Gusliana, R. M., Azzarah, A. K., & Ilahi, D. R. N. (2022). Strategi Pembelajaran IPS dalam Konteks Kurikulum 2013 Edisi Revisi dengan Konsep Merdeka Belajar. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 165-171.

Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954-960.

Septiana, A. N., & Winangun, I. M. A. (2023). Analisis Kritis Materi IPS dalam Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Widyaguna: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 43-54.

Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran IPS Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(2), 66-75.

Tanjung, R. E., & Delsina, F. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronik. VOTEKNIKA : Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 7 (1), 79-85.

Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185-198.

Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100-2112.

Yin, R. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd edition). California: Thousands Oaks.

Yon, S. (2006). Penyusunan Studi Kasus. Jurnal Keperawatan Indonesia, 10 (2), 76-77.

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2