PENGEMBANGAN MEDIA GAME DATA MASTER PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11681Keywords:
Learning Media Development, Data Master Game, MathematicsAbstract
This study aims to test the validity, practicality and effectiveness of mathematics learning media for data processing material. The method in this study is Research and Development with the ADDIE model which includes Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The data collection techniques used are validation, teacher and student questionnaires, and test sheets. The validation analysis results get 94%. The results of media practicality get a percentage of 90% from teacher responses and 91% from student responses. The analysis of the effectiveness results obtained 85%The application of the Data Master Game media succeeded in fostering student motivation in learning about data processing. This is evident from the results of the practicality of the media from the assessment of student responses getting a score with the criteria "very practical".Downloads
References
Adawiyah, A. R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan Media Kartu Domino pada Pembelajaran Matematika Operasi Perkalian Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2370–2376. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1224
Adi Putra, D., Dian Ayu Afiani, K., & Muhammadiyah Surabaya, U. (2021). Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA (Nomor 1). http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa
Afsari, S., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EFEKTIVITAS PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: THE EFFECTIVENESS OF REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION APPROACH IN MATHEMATICS LEARNING. 1(3), 189–197.
Anas Aditya, F., Dian Ayu Afiani, K., & Nanda Faradita, M. (t.t.). PENINGKATAN HASIL BELAJAR DENGAN METODE PICTURE AND PICTURE PADA MATERI PECAHAN KELAS II SD MUHAMMADIYAH 9 SURABAYA MASA PANDEMI COVID-19.
Anggraeni, D., Elmunsyah, H., Handayani, A., Modul Pembelajaran Fuzzy Pada Mata Kuliah Sistem Cerdas, P., Rosita Anggraeni, D., Elmunsyah, H., & Nur Handayani, A. (2019). Pengembangan modul pembelajaran fuzzy pada mata kuliah Sistem Cerdas untuk mahasiswa S1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Malang (Vol. 29). http://journal2.um.ac.id/index.php/tekno
Asy’ari, Fitriyah, L., & Putra, D. A. (2022). Implementation of Flora and Fauna-Based Smart Word Learning Media to Empower Elementary School Students’ Motivation and Science Literacy. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 11(2), 123–136. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v11i2.1500
EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) MENGGUNAKAN MEDIA FLASHCARD TERHADAP KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA KELAS V SDN 01 SUMUBLOR SKRIPSI. (t.t.).
Hadi, H., Agustina, S., & Pendidikan Geografi STKIP Hamzanwadi Selong, P. (2016). PENGEMBANGAN BUKU AJAR GEOGRAFI DESA-KOTA MENGGUNAKAN MODEL ADDIE (Vol. 11, Nomor 1).
Maftuhah Hidayati, Y., Kurniawan, F., & Ryan Ikhsanudin, M. (t.t.). MEDIA DIORAMA DAN SEMPOA (DIOPOA) PADA MATERI PENGOLAHAN DATA.
Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila, I. (t.t.). Volume 12 Nomor 1 Tahun 2022 PENGGUNAAN APLIKASI WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SELAMA PANDEMI COVID-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 2614–2015. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v12i1.791
Nurrita, T. (2018). c (Vol. 03).
Supardi US. (t.t.). Jurnal Formatif 2(3): 248-262 PERAN BERPIKIR KREATIF DALAM PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIKA.
Syaflin, S. L. (2022). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS MACROMEDIA FLASH PADA MATERI IPA SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.3003
Utami, F. N., Fkip, P., Kristen, U., & Wacana, S. (2020). PERANAN GURU DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR SISWA SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1). https://edukatif.org/index.php/edukatif/index
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar (Vol. 2, Nomor 1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.